اکسید آلومینیوم

اکسید آلومینیوم یا آلومینا دارای پیوند اتمی قوی یونی بین مولکولی است که خواص و ویژگی‌های بسیار منحصر به ‌فردی را ارائه می‌دهد. این ماده بی‌نظیر قابلیت ایجاد چند فاز بلوری مختلف را دارد که همه آنها می‌توانند در دمای بالا به پایدارترین فاز آلفای شش ضلعی بازگردند.
تصویر اکسید آلومینیوم

به گزارش سایت خبری پرسون، سخت‌ترین سرامیک اکسیده موجود آلومینای فاز آلفا است که فاکتورهای بی‌نظیری همانند سختی زیاد، نسوز بودن و... در آن قابل شهود است که می‌تواند مهر تاییدی بر کاربردی بودن آن در فعالیت‌های مختلف باشد.

از اکسید آلومینیوم می‌توانید در اکسیداسیون تا 1925 درجه سانتی‌گراد استفاده کنید؛ همچنین این ماده می‌تواند در برابر حمله همه گازها از خود مقاومت نشان دهد.

در واقع تنها گازی که اکسید آلومینیوم توانایی مقاومت در برابر آن را ندارد، فلوئور مرطوب است.

مطلبی که شاید بخوانید :

خرید مرغوب ترین لیتوپن

بررسی شیمیایی اکسید آلومینیوم و انواع آن

از اکسید آلومینیوم اشکال مختلفی ایجاد شده که دارای دو شکل بلوری و غیر بلوری هستند. فرمول شیمیایی این ترکیب Al₂O₃ بوده و به دلیل عدم انتقال برق و عایق الکتریکی بودن، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

در فعالیت‌هایی که نیاز به ساینده وجود داشته باشد می‌توان از نوع کریستالی اکسید آلومینیوم بهره برد تا نتیجه مطلوبی کسب نمود. اکسید آلومینیوم نقطه ذوب بالایی را به خود اختصاص داده و همین موضوع سبب شده است تا به یک ماده نسوز تبدیل شود. از این ماده و به دلیل این قابلیت بی‌نظیر در کوره‌های حرارتی، راکتورهای مختلف، کوره‌های زباله سوز و... استفاده می‌شود.

مهم‌ترین کاربرد آلومینا در ساخت آلومینیوم فلزی به‌حساب می‌آید؛ اما برای دیگر فعالیت‌ها نیز از اکسید آلومینیوم استفاده می‌شود. یکی از نکات جذاب در مورد آلومینا، استفاده از این ترکیب در یاقوت سرخ و یاقوت کبود بوده که آن را به یک عنصر بسیار ارزشمند تبدیل کرده است. اکسیدن آلومینیوم انواع مختلفی دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • آلومینای فعال (Activated Alumina)
  • آلومینای کلسینه (Calcined Alumina)
  • آلومینای تبولار (Tabular Alumina)
  • آلومینای ذوب شده (Fused Alumina)

خصوصیات بی­نظیر اکسید آلومینیوم

اکسید آلومینیوم جزو آن دست از مواد موجود است که توانسته ویژگی‌ها و مزایای بسیاری را به مصرف کننده ارائه دهد. مقاومت در فشار بالا، سختی قابل توجه، مقاوم در برابر سایش، سهولت دسترسی به مواد اولیه با قیمت منصفانه، مقاومت الکتریکی بالا، مقاومت دی الکتریک بالا، درجه نسوزی بالا، مقاوم در برابر شوک حرارتی، رسانایی گرمایی بالا و مقاوم در برابر حملات شیمیایی از سری مزایای منحصربه‌فرد اکسید آلومینیوم به‌ حساب می‌آید.

مطلبی که شاید بخوانید :

در مورد فروش تالک افغان

معرفی انواع فاز های اکسید آلومینیوم

اکسید آلومینوم اشکال و مدل‌های مختلفی نظیر α ، χ ، η ، δ ، κ ، θ ، γ ، ρ را دارد که تمامی این موارد بر اثر عملیات حرارتی هیدروکسید آلومینیوم ایجاد می‌شوند.

α اکسید آلومینیوم پایدارترین شکل ترمودینامیکی آلومینا را تشکیل می‌دهد. آلومینیوم شامل طیف گسترده‌ای از هیدروکسیدها است که برخی از این ترکیبات بلوری مشخصی هستند و برخی دیگر، ترکیبات آمورف نامشخصی به‌حساب می‌آیند.

اگر بخواهید از رایج‌ترین تری هیدروکسید اطلاع پیدا کنید باید به gibbsite ، bayerite و nordstrandite اشاره نماییم. همچنین رایج‌ترین فرم هیدروکسید اکسید بوهمیت و دیاسپور به‌شمار می‌آید.

در زمینه تجاری، مهم‌ترین فرم را gibbsite تشکیل می‌دهد و در کنار آن، بایریت و بوهمیت نیز در مقیاس صنعتی تولید و عرضه می‌گردند.

کاربرد اکسید آلومینیوم

با توجه به خاصیت تهاجمی، اکسید آلومینیوم یک ماده منفجره رایج به‌حساب می‌آید که بر روی فلزات، شیشه، چوب و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این ماده به دلیل تطبیق‌پذیری بسیار عالی و قدرت بالا مورد توجه متخصصان صنایع مختلف قرار گرفته است.

با توجه به این موضوع، آلومینا را در اندازه‌های مختلف خرد می‌کنند تا بتوانند کاربری مختلفی را شاهد باشند. این ماده تا زمانی که دچار خرابی نشود، کارایی دارد و می‌توان از آن استفاده نمود.

با توجه به مقاومت و دوام بسیار عالی آلومینا، می‌توان از آن بر روی انواع فلزات نظیر تیتانیوم، فولاد ضد زنگ و... استفاده کرد. ماندگاری بالای اکسید آلومینیوم یکی از ویژگی‌های عالی آن است که اگر به صورت عمده از این ماده تهیه کنید و آن را مورد استفاده قرار دهید، می‌توانید تا مدت‌ها شاهد عدم خرابی آن باشید.

از دیگر کاربردهای اکسید آلومینیوم می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • استفاده از اکسید آلومینیوم در سنباده به عنوان ساینده
  • استفاده در فرمولاسیون شیشه
  • مورد استفاده در لامپ‌های بخار سدیم
  • دارای کاربرد کاتالیزور
  • بهره بردن از اکسید آلومینیوم در تصفیه آب برای حذف آب از جریان گاز
  • استفاده از آلومینا به عنوان زیرلایه مدارهای مجتمع
  • استفاده در لوازم آرایشی و ضدآفتاب‌ها

مزایای و معایب اکسید آلومینیوم

معایب و نقطه ضعف‌های بسیاری برای اکسید آلومینیوم وجود دارد؛

اما استفاده از افزودنی‌ها و اجزای اضافی باعث می‌شود تا بتوانید این مشکلات و نقاط ضعف را به کمترین میزان خود برسانید. برای مثال با اضافه کردن اکسید منگنز می‌توانید سختی آلومینا را افزایش دهید یا با افزودن دی اکسید سیلیکون می‌توانید مقاومت در برابر شوک حرارتی را ارتقا بخشید.

از سری مزایا و معایبی که می‌توان به آنها اشاره داشت عبارتند از:

مزایای اکسید آلومینیوم

معایب اکسید آلومینیوم

  • دارای مقاومت بالا در برابر مواد اسید و قلیایی
  • سازگاری با محیط زیست
  • دارای مقاومت مکانیکی عالی در برابر سایش و خوردگی
  • ساخت و تولید قطعات مختلف با طول عمر بالا
  • عایق الکتریکی بسیار خوب و دارای خاصیت رسانای الکتریکی
  • عدم تحمل تغییرات سریع دما
  • مقاومت کم در برابر ضربه

نحوه تولید اکسید آلومینیوم

آلومینا به واسطه فرآیند بایر تولید می‌گردد که پالایش بوکسیت معنا می‌شود. در این فرآیند ما شاهد خشک کردن لوکسیت خرد و شسته شده هستیم که معمولا 30 تا 55 درصد Al2O3 در آن وجود دارد.

بوکسیت موجود در سود سوزآور حل می‌گردد تا دوغابی ایجاد شود. این واکنش باید در دمای 230 تا 520 درجه فارنهایت حرارت داده شود و در مرحله بعد، باید محلول فیلتر گردد تا ناخالصی‌های گل قرمز از بین برود. پس از حذف ناخالصی و ایجاد هیدروکسید آلومینیوم، باید محلول به مخازن رسوب دهنده منتقل شوند.

در این مخازن می‌توان شاهد سرد شدن و همچنین شروع دانه‌دهی بود. این دانه‌ها می‌توانند فرآیند بارش را تحریک نمایند و شرایط فراهم می‌شود تا بلورهای جام هیدروکسید آلومینیوم ایجاد گردند.

در این مرحله، تمامی هیدروکسید ایجاد شده در کف مخزن حذف می‌شوند. سود سوزآور که از هیدروکسید آلومینیوم که تحت سطوح مختلف فلیتر شده باقی مانده است، شسته می‌شود.

پس از این مرحله باید آب اضافی از بین برود که تحت حرارت قرار می‌گیرد و پس از عبور از مرحله سرد شدن، پودر سفید ایجاد می‌شود.

مطلبی که شاید بخوانید :

پودر کربنات کلسیم

سخن پایانی

یکی از مواد مورد استفاده در صنعت که از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند با مزایای بی‌نظیر خود بهترین نتایج را ایجاد کند، اکسید آلومینیوم به‌حساب می‌آید. مزایای اکسید آلومینیوم شامل مقاومت دی الکتریک بالا، درجه نسوزی بالا، مقاوم در برابر شوک حرارتی، رسانایی گرمایی بالا و... می‌شوند که توانسته‌ کاربردهای بسیاری داشته باشد.

از سری کاربردهای آلومینا می‌توان به کاتالیزور بودن، بهره بردن از اکسید آلومینیوم در تصفیه آب برای حذف آب از جریان گاز، استفاده از آلومینا به عنوان زیرلایه مدارهای مجتمع، استفاده در لوازم آرایشی و ضدآفتاب‌ها و... اشاره داشت.

شرکت صدارد فروش مواد معدنی و شیمیایی

منبع: شرکت صدارد

599591