پتانسیل بالای بنادر خوزستان برای توسعه اقتصاد دریامحور

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: اقتصاد دریامحور، استفاده پایدار از ظرفیت منابع و گستره‌های آبی برای رشد اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت و ایجاد اشتغال و در نهایت افزایش تولید ناخالص داخلی است.
تصویر پتانسیل بالای بنادر خوزستان برای توسعه اقتصاد دریامحور

به گزارش سایت خبری پرسون، ابوطالب گرایلو اظهارکرد: اقتصاد دریامحور، استفاده پایدار از ظرفیت منابع و گستره‌های آبی اعم از اقیانوس‌ها، دریاها، دریاچه‌ها و جزایر برای رشد اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت و ایجاد اشتغال و در نهایت افزایش تولید ناخالص داخلی است.

وی با بیان اینکه حوزه اقتصاد دریا فراتر از مواردی از قبیل شیلات و گردشگری دریایی است بیان کرد: تحقق شاخصه های حوزه اقتصاد دریامحور مستلزم ظهور و حمایت از صنایع مرتبط با آب و دریا از جمله حمل ونقل دریایی، گردشگری دریایی، انرژی‌های تجدیدپذیر، آبزی‌پروری و شیلات، بیوتکنولوژی دریایی، زیست هواشناسی و معدن کاری دریایی است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان افزود: با توجه به اهمیت این موضوع، رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست‌های کلی توسعه دریا محور را برای اقدام به روسای قوای سه گانه و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.

سواحل استان خوزستان در یک نگاه

گرایلو با تاکید بر اینکه استان خوزستان دارای یک‌هزار و ۱۸۶ کیلومتر طول ساحلی است که از اروندرود در بندر چوئبده آبادان تا منتهی‌الیه شهرستان هندیجان ادامه دارد بیان کرد: به طور کلی خوزستان ۲۰ درصد سواحل کشور را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: استان خوزستان همچنین دارای ۳۰۰ کیلومتر مرز دریایی با ۷۴۶ کیلومتر آبراه‌های قابل کشتیرانی و ۳۴ کیلومتر اسکله تجاری و صیادی است که ۱۶ هزار نفر در بخش دولتی و خصوصی در کل بنادر استان مشغول به کار هستند. علاوه بر این نیز جمعیت شهرهای ساحلی استان به ۹۱۷ هزار و ۲۰۰ نفر می‌رسد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان بنادر استان را بندرامام خمینی(ره)، بندر شادگان، بندر آبادان، بندر چوئبده، بندر خرمشهر، بندر اروند کنار و بندر سجافی عنوان کرد و گفت: بندر امام خمینی(ره) با ظرفیت اسمی ۶۰ میلیون تن از بیشترین ظرفیت تجاری و حمل و نقلی در استان برخوردار است.

مزیت‌ها و قابلیت‌های بندر امام خمینی(ره)

گرایلو برخورداری تصریح کرد: از مزیت‌های منطقه ویژه جهت تولید ارزش افزوده، همجواری با بزرگ‌ترین منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با ظرفیت تولید ۲۶ میلیون تن در سال، نزدیکی به دومین قطب صنایع فولاد کشور، برخورداری از بیشترین ظرفیت تخلیه و نگهداری کالاهای اساسی، بهره‌بندی از قابلیت‌های ترانزیتی و ترانشیپی (کالاهای نفتی و غیر نفتی) به کشورهای عراق، ترکیه و حوزه قفقاز، مطلوب‌ترین بندر در کاهش زمان هزینه انتقال کالا به مراکز مصرفی کشور، بهره‌مندی از شبکه گسترده ریلی و ایستگاه‌های تخلیه و بارگیری انواع کالا از جمله مزایا بندر امام خمینی(ره) به شمار می‌رود.

به گفته وی، این بندر با برخورداری از ۴۰ پست اسکله به طول هفت کیلومتر دارای ظرفیت درجای انبارش و نگهداری کالا به میزان چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن و ظرفیت سالیانه آن ۳۰ میلیون تن است.

بندر خرمشهر

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به ظرفیت های بندر خرمشهر اشاره کرد و گفت: از جمله مزایا و قابلیت‌های این بندر، می‌توان به واقع شدن در منطقه آزاد تجاری و صنعتی اروند، همجواری با کشورهای عراق و کویت، بهره‌گیری از کلیه مدهای حمل و نقلی، دسترسی به شبکه ریلی سراسری، داشتن پایانه‌ی کانتینری استاندارد، مجاورت با گذرگاه مرزی شلمچه، برخورداری از ترمینال مسافری با ظرفیت ۲ هزار جابجایی مسافر اشاره کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خاطرنشان کرد: در این بندر با مساحت ۲۳۰ هکتار و ۲۰ پست اسکله، به شکل عمده کالای کانتینری، مواد معدنی، مصالح ساختمانی، کالاهای متفرقه و غیره جابجا می‌شود.

بندر آبادان

گرایلو همچنین نزدیکی به بنادر دوحه و شویخ کشور کویت و بنادر فاو و ام القصر عراق را از مزایای بندر آبادان عنوان کرد و افزود: این بندر از زیرساخت های خاصی در حوزه مسافر دریایی به کشورهای عراق و کویت، واقع شدن در منطقه آزاد تجاری و صنعتی اروند، دارای قابلیت تجارت منطقه‌ای و محلی از طریق کالای ته‌لنجی و همراه ملوان، زیرساخت مناسب برای صادرات آبزیان، محصولات کشاورزی و مصالح ساختمانی، بهره‌مندی از فرصت‌های صادرات محصولات نفتی و پتروشیمی با توجه به همجواری با پالایشگاه و پتروشیمی آبادان، بهره‌مندی از قابلیت احداث کارگاه‌های ساخت و تعمیرات کشتی و لنج برخوردار است.

وی یادآورشد: در این بندر که دارای هفت اسکله است لوازم یدکی مثل پارچه، لاستیک و غیره جابجا می‌شود.

منبع: ایرنا

572467