گزارش امیرعبداللهیان از دستاوردهای سفر رئیسی به تاجیکستان

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: اشتراکات تمدنی، زبانی، فرهنگی و مذهبی میان ایران و تاجیکستان می‌تواند شتاب‌دهنده‌ توسعه‌ی مناسبات بین دو کشور باشد.
تصویر گزارش امیرعبداللهیان از دستاوردهای سفر رئیسی به تاجیکستان

به گزارش سایت خبری پرسون، «حسین امیرعبداللهیان» با اشاره به سفر روز گذشته رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به تاجیکستان و دیدار او با مقامات ارشد این کشور همسایه، در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس در این ارتباط نوشت:در جریان سفر رئیس‌جمهور به تاجیکستان ۱۸ سند همکاری دوجانبه در زمینه‌های تجاری، فناوری، هنری، ترانزیت و انرژی به امضا رسید. بر لزوم توقف فوری جنایات صهیونیست‌ها در غزه نیز تاکید شد. اشتراکات تمدنی، زبانی، فرهنگی و مذهبی میان ایران و تاجیکستان می‌تواند شتاب‌دهنده‌ توسعه‌ مناسبات دو کشور باشد.

براساس این گزارش روز گذشته در جریان سفر «سید ابراهیم رئیسی» به دوشنبه ، روسای جمهور و مقامات عالی‌رتبه ایران و تاجیکستان یک بیانیه مشترک و ۱۸ سند و تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

در مراسم امضای اسناد همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان، سید ابراهیم رئیسی و «امامعلی رحمان» بیانیه مشترک تعمیق روابط راهبردی و بلندمدت دوجانبه را به امضا رساندند.

یادداشت تفاهم نقشه راه همکاری‌های تجاری و اقتصادی بلندمدت برای سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰، لغو رویداد، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، حمل و نقل و ترانزیت، مدیریت بحران، ایجاد منطقه آزاد مشترک، فرهنگ و هنر، آموزش عالی، تحقیقات فناوری و نوآوری، خدمات پستی، امور ورزشی و خواهر خوانندگی میان شهرهای یزد و خجند تاجیکستان از جمله اسناد و تفاهم‌نامه‌های همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان بود که توسط مقامات دو کشور به امضا رسید.

این اسناد همکاری میان وزیران امور خارجه، نیرو و فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران با وزرای رشد اقتصاد، فرهنگ، معارف، نقلیات و صناعت تاجیکستان امضا شد.

منبع: ایسنا

547692