خسارات هنگفت رژیم اشغالگر یک ماه پس از جنگ غزه

ارزیابی‌های اولیه رژیم صهیونیستی از هزینه‌های جنگ علیه نوار غزه اعداد و ارقام تکان‌دهنده‌ای را نشان می‌دهد.
تصویر خسارات هنگفت رژیم اشغالگر یک ماه پس از جنگ غزه

به گزارش سایت خبری پرسون، طبق گزارش‌های اسرائیلی که روزنامه اقتصادی و عبری زبان کالکالیست و روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت منتشر کردند، این جنگ حدود ۲۰۰ میلیارد شکِل (واحد پول اسرائیل) معادل ۵۱ میلیارد دلار هزینه را به بودجه آن تحمیل خواهد کرد.

در گزارشی که چندی قبل بانک جی پی مورگان منتشر کرد، فاش شد، در سه ماهه آخر سال جاری میلادی ممکن است اقتصاد رژیم صهیونیستی به دلیل تشدید حملات علیه نوار غزه یک افول ۱۱ درصدی سالانه را تجربه کند.

ارزیابی‌های این بانک یکی از بدبینانه‌ترین ارزیابی‌های تحلیلگران وال‌استریت تاکنون است چراکه سرمایه گذاران شروع به فروش گسترده دارایی‌های اسرائیلی کردند.

در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۳ با حملات به غزه که اکنون یک ماهه شد، تمامی دستاوردهای اقتصاد رژیم صهیونیستی در سال جاری میلادی از بین خواهد رفت.

رژیم صهیونیستی آخرین بار این افول را در سال ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا تجربه کرده بود.

هزینه اولیه جنگ

روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت نوشت، ارزیابی اولیه وزارت دارایی از هزینه جنگ برای خزانه بر این اساس است که شرایط هرگز بیشتر از یک سال ادامه نخواهد داشت و میدان‌های دیگری تقویت نخواهد شد و سربازان ذخیره به زودی به کار خود بازخواهند گشت.

این روزنامه در ادامه نوشت، با وجود اینکه این تنها یک ارزیابی اولیه و بسیار غیرقطعی است، با توجه با فرضیه‌های اولیه، هزینه جنگ به ۲۰۰ میلیارد شکِل یعنی حدود ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی خواهد رسید.

آحارونوت همچنین نوشت، فرضیه‌های اصلی این ارزیابی این است که این اتفاق حدود هشت ماه تا یک سال طول بکشد، یعنی حدود اواخر سال ۲۰۲۴ پایان خواهد یافت، وضعیت فعلی جنگ که بیشتر آن بر غزه متمرکز است، ادامه یابد و جبهه شمالی تشدید نشود و ۳۵۰ هزار سرباز ذخیره به زودی به کار خود بازخواهند گشت و این اتفاق هرگز به یمن و ایران کشیده نشود.

این روزنامه عبری زبان در ادامه نیز نوشت، با توجه به زیاد بودن فرضیه‌ها و نبود اطمینانی درباره آنها، وزارت خزانه‌داری مبلغ ۲۰۰ میلیارد شکِل را به عنوان تخمینی خوش‌بینانه اعلام کرد.

سقوط بورس تل‌آویو

از زمان آغاز جنگ شاخص «Tase۳۵» بورس تل‌آویو ۱۵ درصد کاهش یافت و سهام برخی شرکت‌های آن بیش از ۳۵ درصد سقوط کرد.

با پدیدار شدن نشانه‌های اولیه‌ای از خسارت‌های احتمالی جنگ، ارزش بازار بورس ۲۵ میلیارد دلار و نیز خسارت‌های آن در معاملات هفته قبل کاهش داشتند.

از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی تا پایان جلسات اکتبر، سهام‌های پنج بانک بزرگ بورس تل‌آویو ۲۰ درصد کاهش یافت.

برخی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به فروش سهام شرکت‌های رژیم صهیونیستی به ویژه بانک‌های فعال در این بازار داخلی ادامه می‌دهند.

سهام پنج بانک بزرگ رژیم صهیونیستی به دلیل تحولات و جنگ کاهش ۲۰ درصدی را تجربه کردند.

ماه گذشته میلادی ارزش واحد پول رژیم صهیونیستی در برابر دلار به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۱۲ یعنی ۴.۰۸ شکِل رسید و در معاملات ماه جاری میلادی به میانگین ۳.۹۴ شکِل بازگشت.

در نهم اکتبر گذشته بانک مرکزی رژیم صهیونیستی از تزریق ۴۵ میلیارد دلار برای تثبیت ارزش شکِل خبر داد، اما آمار و ارقام نشان می‌دهد این طرح شکست خورده است.

کشاورزی و غذا

تولید محصولات کشاورزی در نوار غزه در طول جنگ به دلیل وجود مقدار قابل توجهی محصول در زمین‌های شهرک‌های غلاف غزه تحت تاثیر قرار گرفت.

روزنامه اقتصادی «گلوبس» رژیم صهیونیستی ماه گذشته گزارشی را منتشر کرد که در آن به اهمیت اراضی شهرک‌های غلاف غزه برای امنیت غذایی کشاورزی در بازار این رژیم اشاره شده بود.

گلوبس به نقل از عمیت یفراح، رئیس اتحادیه کشاورزان اسرائیلی نوشت، ۷۵ درصد از سبزیجات مصرفی در اراضی اشغالی و نیز ۲۰ درصد میوه و ۶.۵ درصد لبنیات از غلاف غزه می‌آید.

منطقه اطراف نوار غزه به «محدوده سبز اسرائیل» مشهور بوده و دارای مرغداری‌ها، دامداری‌ها و مزارع پرورش ماهی است.

همچنین در بخش گسترده‌ای از زمین‌های کشاورزی واقع در شمال اراضی اشغالی در مرز با لبنان، به دلیل تنش‌های امنیتی با حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌ها در جنوب لبنان، برداشت محصولات به حالت تعلیق درآمده است.

نیروی کار

در مورد نیروی کار در اراضی اشغالی باید بگوییم ارتش رژیم صهیونیستی ۳۵۰ هزار کارمند را برای پیوستن به ارتش فراخوانده که به منزله هشت درصد از کل نیروی کار در اراضی اشغالی است، علاوه بر این قبلا نزدیک به ۱۴۰ هزار کارگر فلسطینی در اراضی اشغالی مشغول به کار بودند که به دلیل جنگ کار آنها از هفتم اکتبر متوقف شد.

اتحادیه صادرکنندگان و موسسه‌های اقتصادی خصوصی بازگشت کارگران را خواستار شدند تا اقتصاد این رژیم دچار وخامتی بی‌سابقه نشود.

روزنامه آحارونوت به نقل از وزارت کار رژیم صهیونیستی نوشت، حدود ۱۸ درصد از نیروی کار در اراضی اشغالی پس از گذشت ۲۶ روز از جنگ دچار معلولیت‌های مختلف شدند، همینطور ۴۶ هزار کارگر اخراج شده و از زمان آغاز جنگ نیز ۷۶۰ هزار کارگر که یا سرباز ذخیره بودند یا ساکن نوار غزه بیکار شدند، آنها حدود ۱۸ درصد از نیروی کار موجود در اراضی اشغالی را تشکیل می‌دادند.

آژانس رتبه‌بندی توسعه‌ای «مودیز» ماه گذشته در گزارشی به وضعیت رژیم صهیونیستی پرداخت و از احتمال کاهش رتبه توسعه‌ای آن به دلیل پیامدهای جنگ موجود خبر داد.

آژانس رتبه‌بندی توسعه‌ای «فیچ» نیز اقدام مشابهی را در پیش گرفت و آژانس «استاندارد اند پورز» نیز اعلام کرد که پیش‌بینی‌های خود را درباره رتبه توسعه‌ای رژیم صهیونیستی از ثابت به منفی پایین آورده است.

هشدارها درمورد یک فروپاشی بزرگ

هفته گذشته ۳۰۰ تن از کارشناسان ارشد رژیم صهیونیستی هشدار دادند که اقتصاد این رژیم زمان دشواری را پشت سر می‌گذارد به طوری که باید اقدامات فوری برای جلوگیری از خسارات بیشتر در پیش گرفته شوند.

روزنامه آحارونوت در این خصوص نوشت، چهره‌های اقتصادی در نامه‌ای خطاب به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم و بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی آن نوشتند، «شما بزرگی بحرانی را که اقتصاد با آن مواجه است، درک نمی‌کنید، باید به شیوه متفاوتی عمل کنید».

به نوشته این روزنامه، چهره‌های اقتصادی بر این باور هستند که اقتصاد اسرائیل با شرایط دشواری روبه‌رو است و باید فورا اقداماتی برای جلوگیری از زیان‌های بیشتر در پیش گرفته شود.

به نوشته آحارونوت، رونی هزقیا، ناظر و حسابدار کل سابق بانک‌های رژیم صهیونیستی، یائیر اویدان، ناظر سابق بانک‌ها و جاکوب فرانکل، رئیس سابق بانک این رژیم از جمله امضاکنندگان نامه یاد شده بودند.

منبع: ایسنا

547430