سازمان ملل خواستار اقدام فوری علیه هتک حرمت اماکن و نمادهای مذهبی شد

کمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار اقدام فوری در برابر افزایش هتک حرمت اماکن و نمادهای مذهبی در سراسر جهان شد.

تصویر سازمان ملل خواستار اقدام فوری علیه هتک حرمت اماکن و نمادهای مذهبی شد

به گزارش سایت خبری پرسون، ولکر تورک، کمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره عاملان، علل ریشه‌ای و تأثیرات حقوق بشری نفرت مذهبی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو گفت: قطعنامه ۵۳/۱ شورای حقوق بشر با نگرانی عمیق به افزایش حوادث هتک حرمت به اماکن مذهبی و نمادهای مذهبی در سراسر جهان خواستار اقدام فوری برای رسیدگی به آن شد.

وی خاطرنشان کرد: از زمان بحث فوری شورا در ماه ژوئیه، آتش زدن کتاب مقدس اسلام، قرآن به صورت علنی در برخی از کشورها ادامه داشته است. من می خواهم یک بار دیگر تأکید کنم که این اقدامات توهین آمیز را به شدت رد می‌کنم.

تورک تأکید کرد که چنین اعمالی که عمیقاً میلیون‌ها فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به ریشه هویت و ارزش‌های آنها آسیب می‌زند.

او گفت که برای رسیدگی به این مشکل، روند مشورتی گسترده با کشورها و سهامداران تسهیل خواهد شد.

وی افزود: امیدوارم این روند در نهایت طرحی را برای کشورها فراهم کند تا چارچوب‌های قانونی و اجرای قانون و سیاست‌های قوی برای مقابله با آفت نفرت مذهبی - مطابق با قوانین بین‌المللی حقوق بشر - اتخاذ کنند و برای اطمینان از پاسخگویی سریع عمل کنند.

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل همچنین گفت که انتظار دارد در دو جلسه آینده شورا، از جمله ارائه گزارش دفترش در ژوئن آینده، عمیق‌تر به این موضوعات پرداخته شود.

تورک گفت که شکاف‌های موجود در سیاست‌های ملی و چارچوب‌های قانونی باعث می شود که نفرت و تبعیض در مواجهه با عواقب واقعی از شکاف‌ها عبور کند. کشورهای عضو می توانند و باید کارهای بیشتری انجام دهند، زیرا آتش زدن قرآن و سایر حوادث نفرت مذهبی در سراسر جهان نشان می‌دهد که مبارزه با علل اصلی و محرک‌های نفرت به «کار خیلی بیشتر» نیاز دارد.

وی افزود: حذف فعال کلیشه‌های مضر، کمپین‌های اطلاع‌رسانی عمومی برای تجلیل از تنوع، سیستم‌های آموزشی فراگیر و بدون تبعیض، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی با سیاست‌های تعدیل محتوا که به حقوق بشر احترام می‌گذارند، رسانه‌ای قوی، مستقل و متنوع، و راه‌حل‌هایی برای کسانی که تبعیض را تجربه می‌کنند، باید به نفرت مذهبی و اثرات آن بپردازند.

تورک تاکید کرد که غلبه بر نفرت مذهبی مستلزم قرارداد اجتماعی مبتنی بر اعتماد و احترام است.

532498

مطالب مرتبط