«کنسرتو پارسی برای ۲ تار» علی رهبری در ترکیه

«کنسرتو پارسی برای ۲ تار» با آهنگسازی علی رهبری و همراهی ارکستر سمفونیک دولتی آنتالیا و نوازنده‌های تار ایرانی آذرماه در فصل هنری موسیقی کلاسیک ترکیه اجرا می‌شود.

تصویر «کنسرتو پارسی برای ۲ تار» علی رهبری در ترکیه

به گزارش سایت خبری پرسون، علی رهبری آهنگساز و رهبر بین‌المللی ارکستر ایرانی پیش‌تر توسط بنیاد فرهنگی و هنری شهر آنتالیا برای بهبود کیفیت ارکستر سمفونیک دولتی این شهر به مدت هفت سال به عنوان رهبر دایم میهمان به این ارکستر دعوت شده بود و اکنون با ۲ نوازنده تار ایرانی؛ آیدین علیانسب و مهسا خراطیان، در این فصل هنری موسیقی کلاسیک آنتالیا، برای اجرای «کنسرتو پارسی برای ۲ تار»، روز جمعه (۲۴ آذر) همراه با ارکستر سمفونیک دولتی این شهر روی صحنه خواهند رفت.

«کنسرتو ۲ تار و ارکستر» که از آخرین آثار علی رهبری به شمار می‌آید، دارای سه قسمت؛ موومان اول؛ کرشمه، موومان دوم؛ رقص لوتی و موومان سوم؛ سرمست است. برای شنیدن قطعه سرمست اینجا مراجعه کنید.

قسمت سوم این اثر بر پایه «زنگ شتر» اثر استاد ابوالحسن صبا نوشته شده و به آیدین علیانسب تقدیم شده است.

سال ۱۳۹۵ نیز محمد معتمدی به دعوت علی رهبری «مادرم ایران» را با ارکستر سمفونیک دولتی آنتالیا روی صحنه برد.

علی رهبری که فارغ التحصیل هنرستان عالی موسیقی ملی است، اثر دیگری به نام «نوحه خوان» را برای تار و ارکستر نوشته است، وی این اثر را در ۲۰ سالگی برای ویولن و ارکستر نوشته بود که بعدا برای ساز تار نیز تنظیم شده است. «نوحه خوان» به حسین علیزاده تقدیم شده است که علیزاده هم فارغ التحصیل هنرستان عالی موسیقی ملی است.

علی رهبری موسیقیدان، آهنگساز و رهبر بین‌المللی ارکستر متولد ۱۳۲۷ در تهران است. او در اتریش با نام الکساندر مشهور است، مدیر هنری سابق ارکسترهای سمفونیک شهرهای بروکسل، مالاگا، زاگرب و پراگ، رهبر دایم میهمان در ارکسترهایی همچون فیلارمونیک رادیو تلویزیون بلژیک، فیلارمونیک چک و فیلارمونیک بلگراد از سوابق اوست، علی رهبری اکنون علاوه بر سمت رهبر دایم میهمان اُپرای مارینسکی، رهبری پنج ارکستر سمفونیک در چین را برعهده دارد.

منبع: ایرنا

510358