قانع شدن سلاجقه در ماجرای احداث پتروشیمی میانکاله کذب است

در پی اظهار نظر نماینده موافق احداث پتروشیمی در حریم تالاب بین‌المللی میانکاله در مورد موافقت رییس سازمان حفاظت محیط زیست با این پروژه جنجالی، روابط عمومی این سازمان اعلام کرد که «هر گونه ادعا در خصوص رفع ابهامات این پروژه تکذیب می‌شود.»
تصویر قانع شدن سلاجقه در ماجرای احداث پتروشیمی میانکاله کذب است

به گزارش سایت خبری پرسون،روز گذشته غلامرضا شریعتی نماینده بهشهر مدعی شد که علی سلاجقه قانع شد که پروژه پتروشیمی میانکاله انجام شود. این در حالی است که روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده است نظر کارشناسان سازمان در مورد پتروشیمی تغییر نکرده است.

جواب محیط زیست به نماینده مجلس

«پیرو انتشار اخبار جهت دار در خصوص تغییر نظر سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص پروژه میانکاله به اطلاع می رساند، هر گونه ادعا در خصوص رفع ابهامات این پروژه تکذیب می شود. به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، با توجه به اینکه پروژه میانکاله از دید این سازمان، مجوز ارزیابی محیط زیستی دریافت نکرده است، برخی رسانه ها به نقل از یکی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ادعاهایی مبنی بر سلب مسئولیت و یا عقب نشینی سازمان حفاظت محیط زیست از مواضع قبلی خود منتشر نموده اند که این سازمان تمامی این موارد را رد نموده و نظر تخصصی خود را برای تصمیم گیری نهایی به استحضار دولت رسانده است.»

صحبت‌های نماینده موافق احداث پتروشمی در میانکاله، در حالی است که هفته گذشته در کمیسیون زیر بنایی دولت، صحبت‌ها به نتیجه نرسیده و قرار شده است که تصمیم‌گیری در مورد اجرایی شدن بند ۴ و ۵ مصوبه هیات دولت قبل، توسط رییس دولت فعلی انجام شود.

ایجاد پارک پروپیلن در میانکاله به گواه کارشناسان و متخصصان فاقد هرگونه توجیه اقتصادی و محیط‌ زیستی است و با مخالفت صریح و قاطع ریاست جمهوری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و حکم معاونت حقوق عامه دادستان کل کشور مبنی‌بر غیرقانونی بودن این پروژه مواجه شده است. اما مجریان پروژه بدون توجه به این دستورات عملیات فنس‌کشی و محوطه‌سازی در مراتع ملی جنوب تالاب بین‌المللی میانکاله را شروع کرده اند.

بند ۴ و ۵ مصوبه دولت قبل چیست؟

در کمیسیون زیربنایی قرار بود پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست در مورد «ایجاد زیرساخت‌های لازم برای احداث یک پارک اختصاصی تولید پروپیلن از گاز طبیعی (GTP) در منطقه امیرآباد مازندران مشتمل بر تأمین و آماده‌سازی زمین، احداث مخازن و تاسیسات انتقال پروپیلن به منظور استقرار واحدهای تبدیل گاز طبیعی به پروپیلن جمعاً به ظرفیت (۴۰۰) هزار تن در سال و احداث تاسیسات انتقال پروپیلن به منطقه عمومی دامغان. احداث خطوط انتقال پروپیلن به طول حدود (۲۰۰) کیلومتر و با ظرفیت انتقال حدود (۴۰۰) هزار تن پروپیلن در سال از منطقه امیرآباد مازندران به منطقه عمومی دامغان با دسترسی به بزرگراه و راه آهن» بررسی شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست بارها اعلام کرده است که نظر در مورد عدم احداث پتروشیمی در میانکاله تخصصی است و حتی خود او در مورد پرونده‌ها نظر شخصی نمی‌دهد. او چندی پیش گفت: «ما از اول مواضع خودمان را اعلام کردیم و قرار نیست هر پروژه‌ای به صرف این که در هیات وزیران مصوب شده است، مجوز بگیرد، چون ارزیابی محیط‌زیستی این پروژه به سازمان محیط‌زیست واگذار شده و ما هیچ‌گاه به این پروژه مجوز نداده‌ایم. برای اجرای طرح‌هایی که مشکل نداشته باشند، کمک می‌کنیم، چون به هر حال توسعه حائز اهمیت است، ولی بارها تاکید کرده‌ایم که کلنگ‌زنی پروژه میانکاله بدون مجوز محیط‌زیست بوده است و امیدواریم همه شخصیت‌ها قوانین کشور را مد نظر قرار دهند. درباره هیچ پروژه‌ای تحت فشار قرار نمی‌گیرم و سعی می‌کنم به عنوان شاگرد دانشگاه و خادم کشور تکلیف قانونی خود را انجام دهم»

منبع: همشهری آنلاین

509191