جاسوسی آمریکا از متحدان ساده‌لوح

مقامات آمریکایی تلفن همراه سران کره‌ای را شنود کرده‌اند.
تصویر جاسوسی آمریکا از متحدان ساده‌لوح

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد مهرعلی در یادداشتی نوشت: انتشار اسناد محرمانه پنتاگون ، فراتر از تأثیر سلبی و بازدارنده‌ای که به ضرر اهداف ناتو در جنگ اوکراین داشته است، از برخی شیطنت‌های خاص دستگاه‌های امنیتی آمریکا در قبال متحدان واشنگتن نیز پرده برداشته است!

یکی از این کشورها کره جنوبی می‌باشد؛کشوری که به لحاظ سنتی یکی از متحدان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا در شرق آسیا محسوب می‌شود.

بر اساس اسنادی که از پنتاگون لو رفته و بی‌بی‌سی آن‌ها را مشاهده کرده، مقام‌های عالی‌رتبه کره جنوبی درباره اینکه تسلیحات ساخت این کشور به اوکراین برسد، با هم اختلاف داشته‌اند. از این اسناد این‌طور برمی‌آید که آمریکا از کره جنوبی جاسوسی کرده است. آنچه لو رفته، اسناد طبقه‌بندی‌شده وزارت دفاع آمریکا و جزئیات مکالمات محرمانه مقام‌های کره جنوبی با یکدیگر است که در این اسناد نوشته‌ شده‌اند. این در حالی است که محتوای این مکالمات پیش‌تر به اطلاع مقام‌های آمریکایی نرسیده است.

صورت‌ مسئله کاملا گویاست! مقامات آمریکایی تلفن همراه سران کره‌ای را شنود کرده‌اند. دولت کره جنوبی در واکنش به انتشار اسناد اخیر، اعلام کرده است که تحقیقات خود را در خصوص این موضوع ادامه خواهد داد. بدیهی است که چنین موضوعی نیاز به تحقیق ندارد! آژانس امنیتی ملی آمریکا از طریق سفارتخانه‌های این کشور در دیگر نقاط دنیا، مشغول جاسوسی هدفمند از سران کشورهای میزبان است، حتی اگر این کشورها متحدان سنتی واشنگتن باشند! از زمان جنگ کره در دهه ۵۰ میلادی، کره جنوبی یکی از مهم‌ترین متحدان آمریکا در شرق آسیا محسوب می‌شود و حتی تغییر دولت‌ها نیز تأثیری علیه این اتحاد راهبردی نداشته است. با این‌ حال مقامات سئول نیز از جاسوسی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا مصون نمانده‌اند. موضوعی که نشان می‌دهد آمریکا حتی به نزدیک‌ترین متحدان خود نیز اطمینانی ندارد و به آن‌ها نیز خیانت می‌کند.

اما سؤال اصلی اینجاست که آیا تحقیقات مقامات کره جنوبی در خصوص جاسوسی از تلفن همراه رئیس‌جمهور این کشور می‌تواند به نقطه‌ای روشن و شفاف ختم شود؟! پاسخ این سؤال منفی است. مقامات اطلاعاتی آمریکا در آینده‌ای نزدیک از کره‌ای‌ها خواهند خواست تا چنین پرونده‌ای را بیش از این برای افکار عمومی دنیا مفتوح نکنند! نمونه این ماجرا را در افشای جاسوسی نهادهای امنیتی آمریکا از ژرمن‌ها مشاهده کردیم.

در سال 2014 میلادی، موضوع شنود تلفن همراه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان توسط آمریکا به‌ مانند یک بمب خبری در برلین منفجر شد. اما در ادامه، مقامات آلمانی ترجیح دادند پیگیری خاصی در خصوص این پرونده نکنند! دلیل این موضوع، به همکاری‌های امنیتی پشت پرده واشنگتن و متحدانش بازمی‌گردد. اگر کشورهایی مانند کره جنوبی در پرونده شنود مکالمات تلفنی مقامات خود توسط آمریکا،پیگیری و حساسیتی بیش‌ از حد صورت دهند، با هشدارهای صریح سازمان سیا و آژانس امنیت ملی ایالات‌متحده در خصوص افشای برخی خیانت‌های امنیتی خود ازجمله دسترسی سازمان‌های امنیتی آمریکا به اسناد هویتی و پست‌های الکترونیک شهروندانشان روبه‌رو خواهند بود! در چنین شرایطی کره‌ای‌ها نیز به‌ مانند ژرمن‌ها ترجیح می‌دهند از کنار این پرونده عبور کرده و آن را مشمول مرور زمان نمایند. این بازی تکراری میان آمریکا و متحدان آن تمامی ندارد!

منبع: رسالت

481088