پرسون از مدارس سطح شهر تهران گزارش می دهد؛

تهیه برگه امتحانی با دریافت وجه/ هزینه کاغذ مدارس بر دوش دانش آموزان

این روزها شرایط اقتصادی در کشور حال و روز خوبی ندارد به حدی که برخی مدارس برای برگزاری امتحانات دانش آموزان بودجه تامین برگه های امتحانی را ندارند و دانش آموزان باید هزینه برگه امتحانات را پرداخت کنند.
تصویر تهیه برگه امتحانی با دریافت وجه/ هزینه کاغذ مدارس بر دوش دانش آموزان

به گزارش سایت خبری پرسون، این روزها قیمت ارز موجب شده تا بسیاری از کالاها در داخل نیز با افزایش قیمت مواجه شوند، یکی از این کالاها کاغذ است که مدارس دولتی با توجه به بودجه اندکی که دارد با کمبود مواجه است و مدیران برای اینکه بتوانند هنر مدیریت شان را نشان دهند دست به کار می شوند و از دانش آموزان در خواست وجه برای تهیه برگه امتحانی می کنند.

براساس گزارش های مردمی به تحریریه پرسون در بسیاری از مدارس دولتی به ویژه مقاطع دبستان موضوع هزینه برای تهیه برگه امتحانات در شهر تهران وجود دارد و آموزش و پروش نیز در این زمینه سکوت کرده است.

آموزش و پرورش بی اعتبار

یکی از شهروندان که در شهرستان اندیشه استان تهران سکونت دارد و مادر دو دانش آموز دختر است، گفت: با وجود اینکه آموزش و تحصیل باید رایگان باشد؛ اما با این وجود بسیاری از اولیا اول سال و پایان سال به مدارس کمک های نقدی در قالب کمک به مدرسه پرداخت می کنند.

وی که خود را الناز معرفی کرد، افزود: با وجود اینکه مدارس بودجه دارند و مردم نیز متوجه هستند مدارس با مشکلات گوناگون مواجه هستند کمک هایی پرداخت می شود؛ اما مدارس حاضر نیستند یک برگه را به دانش آموزان بدهند و از دانش آموزان هزینه دریافت می کنند.

یکی دیگر ازاولیای دانش آموزان در غرب تهران گفت: مدرسه ای که توان تهیه برگه امتحانی به نوعی ساده ترین امکانات آموزشی را نداشته باشد چطور می توانند معلم و کادر آموزشی با انرژی به آموزش مشغول باشند.

هزینه نیم میلیونی برای برگزاری یک امتحان

یکی از مدیران مدارس دولتی تهران که نخواست نامش در این گزارش درج شود؛ گفت: به قدری اعتبارت مدارس اندک است که مدیران مدرسه توان اداره مدرسه را ندارند به همین منظور مجبور هستند با همیاری مردم مدارس را اداره کنند.

وی افزود: گرانی ارز موجب شده تا قیمت کاغذ نیز افزایش پیدا کند و این افزایش قیمت توان ارائه خدمات محیط های آموزشی دولتی به دانش آموزان را کاسته است و این امر موجب شده تا در زمان برگزاری امتحانات از دانش آموزان بخواهیم هزینه برگه امتحانات را پرداخت کنند یا اینکه خودشان برگه برای آزمون ها بیاورند.

این مدیر مدرسه تصریح کرد: برای برگزاری یک امتحان در مدرسه 500 نفره با این بازار کاغذ باید 500 هزار تومان هزینه کرد که این رقم تنها برای ده آزمون 5 میلیون تومان برای مدرسه آب می خورد که بهترین راه این است که دانش موزان خودشان این برگه ها را تهیه کنند.

دریافت هزینه امری عادی در مدارس

طبق تحقیقات خبرنگار ما موضوع دریافت هزینه برگه امتحان یا تهیه این برگه ها به شکل امری ساده در مدارس در حال انجام است؛ از سوی دیگر این نوع هزینه ها در قالب دریافت هزینه کتاب، جزوه، کمک درسی و... دریافت می شود که انتظار این وجود دارد در ابتدا نهادهای نظارتی آموزش و پروش به این موضوع ورود پیدا کنند و سایر نهادها مانند سازمان بازرسی و نمایندگان مجلس نیز بر این امر نظارت کنند.

گزارشی از : سیاوش پارسا

460092