دست های نحیف کودکان به دنبال لقمه ای نان در سطل آشغال

به سطل آشغال که می رسند باید روی نوک پنجه کمی بالا بیایند تا قدشان اندازه سطل آشغال های شهرداری در کنار خیابان شود؛ کیسه را روی زمین می گذارند و با همان قد و قواره کوچک با سر درون سطل آشغال فرو می روند تا با فروش آنچه با خود بیرون می آورند لقمه نانی تهیه کرده و زندگی بگذرانند.
تصویر دست های نحیف کودکان به دنبال لقمه ای نان در سطل آشغال

به گزارش سایت خبری پرسون، از مشهد مقدس؛ پس از رسوخ مشکلات اقتصادی در بطن زندگی مردم به خصوص در مناطق کم برخوردار شاهد افزایش تعداد افرادی بودیم که به جمع آوری ضایعات روی آوردند؛ شرایطی که این روزها تبدیل به بحرانی بزرگ در زیر پوست شهرهای بزرگ کشور همانند تهران و مشهد شده است.

900 انبار غیرقانونی خرید ضایعات در مشهد

افزایش ضایعات جمع کن ها و توسعه انبارهای خرید غیرقانونی ضایعات در حاشیه شهر مشهد شرایط را به گونه ای رقم زد که امروز مشهد در حاشیه شهر با 900 انبار غیرقانونی خرید ضایعات مواجه است؛ انبارهایی که باید نسبت به بررسی وضعیت آنها اهتمام ویژه ای صورت میگرفت اما اهمال کاری در گذشته و حال سبب شده تا ما همچنان شاهد گسترش وضعیت نامطلوب فعلی باشیم.

کیسه گونی های متحرک شهری

اگر کیسه گونی متحرکی را در پیاده رو یا در میان خیابان دیدید کمی از سرعت خود بکاهید زیرا به احتمال زیاد کودک خردسال یا نوجوانی با جثه کوچکی در آنطرف کیسه قرار داشته باشد و شما او را نبینید.

بی توجهی های صورت گرفته به این ناهنجاری در سالیان متوالی توسط دستگاه ها و نهادهای متولی زمینه ساز وضعیتی شده که امروز خانواده های بسیاری از اجبار کودکان خود به ضایعات جمع کنی ترسی ندارند زیرا مطمئنند که اگر فرزندشان در حین انجام این کار توسط شهرداری یا بهزیستی جمع آوری شود می توانند با یک امضا و تعهد فرزند خود را تحویل بگیرند.

ساماندهی بهتر است یا پاک کردن صورت مسئله؟

مشهد مقدس در حالی با بحران ضایعات جمع کن ها دست و پنجه نرم می کند که در روزهای آتی ما شاهد رسیدن اعیاد شعبانیه و تحویل سال1401 هستیم؛ اما آیا نهادها و سازمان های متولی در این حوزه می خواهند تنها به زیباسازی شهر بسنده کنند و به نظر آنها وجود این همه کودک زباله گرد و ضایعات جمع کن نمی تواند ظاهر زشتی را برای شهر امام مهربانی ها ایجاد کند؟

پرسون تلاش می کند تا با رصد وضعیت طرح و وعده های مدیران در زمینه های گوناگون آنها را مورد صحت سنجی قرار داده و نتایج بررسی خود را همراه با اطلاعات و مستندات در اختیار مخاطب قرار دهد.

به زودی اطلاعات و تصاویر دقیقی از فعالیت های غیرقانونی انبارهای ضایعات در حاشیه شهر منتشر خواهد شد.

خبرنگار مرتضی یگانه

386989