تعاونی سهامی عام موفق‌ترین در واگذاری سرخابی‌ها

معاون اقتصادی اتاق تعاون گفت: بر اساس تجارب موفق دنیا واگذاری باشگاه‌ها به هواداران و پیشکسوتان در قالب ساختار تعاونی موفق‌ترین الگوی واگذاری سرخ آبی‌ها است.
تصویر تعاونی سهامی عام موفق‌ترین در واگذاری سرخابی‌ها

به گزارش سایت خبری پرسون، رضا وفائی یگانه معاون اقتصادی اتاق تعاون اظهار داشت: ضرورت هماهنگی با استانداردهای بین‌المللی، تقویت حاکمیت شرکتی و برآوردن انتظارات ورزش دوستان باعث شده است که واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس، به یکی از موضوعات مهم روز ورزش کشور تبدیل شود.

در این راستا مدل های مختلفی روی میز تصمیم گیری مدیران اقتصادی و ورزشی کشور قرار دارد.

وی گفت: تجارب کشورهای موفق در ورزش فوتبال دنیا همانند کشورهای آلمان، اسپانیا چند نکته مهم را به ما نشان می‌دهد، نخست اینکه در فرآیند واگذاری این باشگاه‌ها باید فارغ از مولفه‌های اقتصادی حتما به مولفه‌های اجتماعی موضوع تاکید ویژه داشت، دوم اینکه هواداران و پیش‌کسوتان با صلاحیت‌ترین گروه‌ها برای امر واگذاری باشگاههای ورزشی هستند.

به گفته وفایی یگانه، در این راستا ساختارهایی شبیه ساختار حقوقی تعاونی الگوی مناسبی برای تشکل سازی گروه های صلاحیت دار جهت اجرای امر واگذاری است. هرچند اشکال دیگری همچون بازار سهام نیز برای واگذاری این باشگاه ها وجود دارد.

معاون اقتصادی اتاق تعاون این را هم گفت: واگذاری دو باشگاه سرخابیها در قالب بازار سهام و بورس علی رغم داشتن مزیت‌هایی همانند شفاف سازی در شرایط موجود؛ لیکن در آینده ممکن است، مشکلات زیادی را در مورد پایداری فعالیت باشگاهها ایجاد کند.

عدم رعایت قوانین کپی رایت (حق نشر برند)، عدم پرداخت حق پخش بازی‌ها مواردی هستند که قطعا درآمدهای آینده باشگاهها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.این مسئله ای است که قطعا مهم ترین انگیزه سرمایه گذاران جهت خرید سهام باشگاههای مذکور است.

وفایی یگانه گفت: با توجه به اینکه این موضوعات مواردی هستند که در آینده کوتاه مدت قابل حل نیستند، از این رو خصوصی سازی با هدف کسب منفعت صرف اقتصادی برای این باشگاه از یک طرف و قطع کمک‌های دولتی از طرف دیگر احتمالا پایداری فعالیت باشگاههای مذکور را در آینده با مشکل مواجه خواهد کرد. این نقیصه را می توان در ساختار حقوقی تعاونی و پرداخت حق عضویت حل نمود.

به باور وی، هواداران در قالب حق عضویت در تامین هزینه باشگاه ها دخالت دارند و در قبال آن در انتخاب و نظارت بر مدیران باشگاه نیز دخالت مستقیم دارند. در بخش تعاون با توجه معیارهایی همانند شفاف سازی و اطلاع رسانی عمومی، مشارکت همه اعضا در فرایند تصمیم گیری، توجه به ارزش‌های جامعه باعث شده است که در بخش تعاون اهداف اقتصادی و اجتماعی توأمان پیگیری شود.

وفایی یگانه افزود: پیشنهاد می‌شود که در راستای مردمی نمودن مدیریت و مالکیت ورزش کشور، از ساختار حقوقی تعاونی استفاده حداکثری به عمل آید. این موضوع در سطح ملی از طریق تعاونی‌های سهامی عام و در سطح استان‌ها و شهرستان ها از طریق تعاونی‌های توسعه عمران شهرستانی امکان عملیاتی شدن خواهد داشت. چرا شرکت های توسعه عمران شهرستانی با حضور مردم خود شهرستان ها شکل می‌گیرند و ابزار مناسبی جهت عملیاتی کردن دغدغه های مردم در شهرستان ها جهت توسعه فعالیت ورزشی برای جوانان هر منطقه است.

منبع: فارس

385317