کارشناس تغذیه در گفت وگو با پرسون عنوان کرد:

افزایش 70 درصدی قیمت لبنیات تمام جامعه را متضرر می‌کند/ مسئولان نگاه کارشناسی ندارند

یک کارشناس تغذیه گفت: افزایش 70 درصدی قیمت لبنیات در چنین شرایط سخت اقتصادی و از سوی دیگر استفاده از شیرخشک در تهیه ماست، شیر، دوغ و... همه نشان می‌دهند که سلامت جامعه براس سوادگران این عرصه هیچ اهمیتی ندارد.

تصویر افزایش 70 درصدی قیمت لبنیات تمام جامعه را متضرر می‌کند/ مسئولان نگاه کارشناسی ندارند

سایت خبری پرسون ـ هفته گذشته بود که رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها از گرانی 70 درصدی لبنیات در کشور خبر دادند و اتخاذ این تصمیم را برای جلوگیری از زیان‌دهی مراکز تولید شیر و کارخانجات تولید محصولات لبنی اعلام کردند ولی در این میان هیچ خبری از صدای مردم و حقوق جامعه نبود.

روژان رئوفی؛ کارشناس تغذیه در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار پرسون گفت: اکثر کشورهای جهان به ویژه کشورهای اروپایی بر روی مسایل قیمت محصولات لبنی بسیار دقیق و کارشناسانه کار می‌کنند و تمام جوانب را در نظر می‌گیرند.

این کارشناس تغذیه افزود: در مقابل تصمیم‌گیران در حوزه تولیدات لبنی، گوشتی و... در کشورمان را مسئولانی بدون علم و تخصص تشکیل می‌دهند که تنها با روابط بر مسند کنونی خود تکیه زده‌اند و هیچ تخصصی در بحث جایگاه استراتژیک سرانه مصرف لبنیات در جامعه ندارند.

رئوفی ادامه داد: افزایش 70 درصدی قیمت لبنیات در چنین شرایط سخت اقتصادی و از سوی دیگر استفاده از شیرخشک در تهیه ماست، شیر، دوغ و... همه نشان می‌دهند که سلامت جامعه براس سوادگران این عرصه هیچ اهمیتی ندارد.

این کارشناس تغذیه بیان کرد: در کشوری همانند انگلستان، هر خانواده موظف است که تعداد ساکنین منزل خود را به شهرداری محل اعلام نماید و شهرداری نیز با توجه به تعداد افراد ساکن در منزل مذکور به ازای هر نفر یک بطری شیری یک لیتری راس ساعت 7 صبح پشت درب منازل آنهم به صورت مجانی قرار می‌دهد، حال بگذریم از کیفیت بالای شیر، ولی در کشور ایران نه تنها شیر، ماست‌ و... تولیدی هیچ ارزش غذایی ندارند، بلکه قیمت‌ آنها هم به مانند طلا و سکه و ارز در نوسان شدید البته با شیب رو به بالا به مشتریان عرضه می‌شود.

رئوفی تاکید کرد: یکی از خبرنگاران از شهردار لندن درباره فلسفه توزیع شیر رایگان به شهروندان جویا می‌شود که شهردار لندن در جواب این خبرنگار می‌گوید که ما یارانه شیر را به صورت 100 درصد تامین می‌کنیم و در ضمن خانواده‌ها ملزم به مصرف شیر غنی شده به صورت روزانه هستند، زیرا کسی که از کودکی شیر و لبنیات سالم مصرف کرده است در دوران جوانی و کار بدنی سالم و کارآمد با راندمان بسیار بالا دارد و مبلغی که برای تهیه شیر مجانی به شهروندان هزینه می‌کنیم بسیار پایین‌تر از هزینه‌های درمانی در بحث کمبود کلسیم، مشکلات استخوانی، پوکی استخوان و... است، بنابراین در بلندمدت این دولت و کشور است که سود اصلی را می‌برد.

این کارشناس تغذیه گفت: در سالهای اخیر سرانه مصرف شیر و سایر لبنیات در کشور بسیار کاهش یافته است و در سال 99 با کاهش بسیار چشمگیر لبنیات روبرو بودیم و بی‌گمان امسال این عدد هم بیشتر از سال گذشته می‌شود زیرا هیچ یک از مسئولان در وزارت بهداشت و درمان به این مسئله مهم اجتماعی ـ پزشکی توجهی نداشته و ندارند.

آیین مهر ـ استان کردستان

310657