رضا پور در گفت‌و‌گو با پرسون بررسی کرد؛

وضعیت بازار سرمایه در سال 99 و 1400

یک کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: ریزش‌هایی که در نیمه دوم سال بازار سرمایه تجربه کرد و عدم تحقق دلار 17 هزار تومانی باعث شد سرمایه‌گذاری در بازار به تاخیر افتد و بازار در پایان سال روزهای خوب و پرنشاطی را تجربه نکند.
تصویر وضعیت بازار سرمایه در سال 99 و 1400

خبرنگار اقتصادی پرسون، گفت‌و‌گویی با احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار سرمایه در سال 99 داشته که به شرح ذیل است.

احسان رضاپور بیان کرد: بازار سرمایه را در سال 99 به دو قسمت می‌توان تقسیم کرد. در نیمه اول سال بازار با روند افزایشی و رشد تقاضا مواجه بود. رشد‌های پرشتاب شاخص و قیمت شرکت‌های مختلف باعث گرایش به سمت بازار توسط توسط سرمایه‌گذاران خرد و افراد مختلف جامعه شد.

وی ادامه داد: در این دوره ضعف عرضه و تأمین مالی شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه خودنمایی می‌کرد و فرصت خوبی برای شرکت‌ها بود که با عرضه سهام جهت تامین مالی و پذیرش شرکت‌های مختلف در بورس، از ظرفیت و رونقی که در بازار سرمایه ایجاد شده بود بهره برداری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در نیمه دوم که از شهریورماه آغاز شد، بازار سرمایه جذابیت‌های لازم را از دست داد و روند ریزشی آغاز شد. عدم وجود چشم انداز خوب، عدم حمایت مناسب از سهامداران و مدیریت جو روانی حاکم، ریزش پرشتاب قیمت سهام شرکت‌ها و به دنبال آن شاخص را داشت.

رضاپور تصریح کرد: در نیمه دوم سال، مسائلی نظیر بودجه، انتظاراتی مبنی بر کاهش نرخ ارز و احتمال گشایش‌های سیاسی و اقتصادی در کنار یکدیگر ریزش بازار سرمایه را تشدید کرد.

وی بیان کرد: ریزش پرشتاب بازار سرمایه، به امنیت سرمایه‌گذاری در بازار ضربه زد و باعث رعب و وحشت سرمایه‌گذاران تازه وارد شد. این عدم اطمینان با فرار سرمایه‌ها به زیان بالای گروهی از سرمایه‌گذاران انجامید.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با ریزش بازار سرمایه، شاهد تمامیت بازار ارزهای دیجیتال به واسطه رشدهای پرشتاب این بازار و نگرانی برخی از مسئولین در خصوص هدایت سرمایه‌های کشور به جای سرمایه‌گذاری در تولید داخلی در بازار رمزارزها بودیم. چنین وضعیتی سیاست‌گذاران را به اتخاذ تدابیری برای حضور سرمایه‌گذاران در بازار ترغیب کرد.

رضاپور گفت: ریزش‌هایی که در نیمه دوم سال، بازار سرمایه تجربه کرد و عدم تحقق دلار 17 هزار تومانی، باعث شد سرمایه‌گذاری در بازار به تاخیر افتد و بازار در پایان سال روزهای خوب و پرنشاطی را تجربه نکند.

وی در رابطه با وضعیت بازار در سال 1400 گفت: انتظار این است که در سال جدید ابهامات و نگرانی‌های سرمایه‌گذارن با توجه به ریزش‌های پرشتاب این بازار برطرف شود و مجدد شاهد اقبال هر چند به صورت مقطعی به سمت بازار سرمایه باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: با تقویت شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی می‌توان انتطار روزهای بهتری در بازار سرمایه را داشت.

278519