اقدام به خودکشی کودکان جبرگرایانه است

یک جامعه شناس گفت: با انلاین شدن سیستم آموزشی در حال حاضر شکاف طبقاتی در میان کودکان بیش از گذشته به چشم می آید. بسیاری از خانواده های کودکان کشور توانایی تهیه تبلت و گوشی های اندروید را برای فرزندان خود ندارن

در چند روز گذشته خبری در فضای مجازی منتشر شد که مردم کشور برای لحظاتی عمده مشکلات اقتصادی خود را فراموش کردند و متاثر شدند. دانش آموزی ۱۱ ساله در بندر دیّر بوشهر خودکشی کرده است آن هم با طناب دار؛ هر چند حرف و روایت درباره علت خودکشی این نوجوان زیاد است وعده ای آن را قربانی فقر می نامند و گروهی آن را به گوشی معیوب و مشکلات دسترسی اش به سامانه "شاد" نسبت می دهند اما هنوز علت دقیق آن مشخص نشده است.هر چه که بوده احساسات مردم را جریحه دار کرده است.

در این راستا خبرنگار اجتماعی پرسون در خصوص دلیل خودکشی کودکان گفت و گویی با امان الله قرائی مقدم جامعه شناس داشته که به شرح ذیل است. قابل ذکر است که این جامعه شناس در 30 شهریور سال گذشته تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام داده است.

قرایی مقدم در خصوص موضوع مطرحه اظهار داشت: خودکشی به دو دسته تقسیم می شود که یکی از آنها خودکشی خودخواهانه می باشد. خودکشی این کودک 11 ساله از نوع خودخواهانه و در نتیجه فقر مالی و درماندگی اقتصادی خانواده می باشد. خودکشی نوع دوم دگرخواهانه است که به خاطر دیگران انجام می شود. به طور مثال در جنگ امریکا با ویتنام رهبران بودایی به علت عدم توانایی انجام کاری به نشانه اعتراض خود را جلو معابد در اعتراض به جنگ آتش می زدند.

وی مطرح کرد: با آنلاین شدن سیستم آموزشی در حال حاضر شکاف طبقاتی در میان کودکان بیش از گذشته به چشم می آید. بسیاری از خانواده های کودکان کشور توانایی تهیه تبلت و گوشی های اندروید را برای فرزندان خود ندارند. در نتیجه خودکشی میان کودکان و نوجوانان افزایش یافته است.

این جامعه شناس تصریح کرد: کودک و نوجوان زمای که متوجه می شود حتی توانایی تهیه یک تبلت را هم ندارند زندگی را پوچ می بینند و اقدام به خودکشی می کنند.

قرایی مقدم ضمن اشاره به وضعیت خانوادگی این کودک 11 ساله اظهار داشت: عوامل دیگری چون اعتیاد پدر کودک به حشیش در خودکشی کودک دخیل بوده است. بر اساس نظرات مرتون (جامعه‌‍‌شناس) وقتی فردی در زندگی هدف‌ دارد اما وسیله برای رسیدن به اهداف نیست، طبیعتا میزان ناکامی و خودکشی افزایش پیدا می‌کند. برای مثال وقتی فردی در جامعه ازدواجش به تاخیر افتاده، از شغل مناسب برخوردار نیست، نابسامانی در زندگی افزایش می‌یابد، طبیعتا شاهد افزایش میزان خودکشی در جامعه هستیم.

وی افزود: وقتی هدف در بین افراد وجود دارد اما زمینه دستیابی به آن کاهش یابد، شرایط نابسامان خودکشی را در جامعه افزایش می‌دهد.وقتی فرد در مواجه با مشکلات ناتوان است، طبیعتا به سمت خودکشی رو می‌آورد. باید دانست که سن، جنس، وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... در بروز و تشدید آمار خودکشی در کشور تاثیرگذار است.

208093