یادداشت؛

ترامپ یا بایدن؟ تحلیلی بر نتیجه انتخابات آتی ریاست جمهوری  آمریکا

چگونگی رقم خوردن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری پیش روی آمریکا یکی از مهمترین سوالهایی است که غیر از سیاسیون، مردم عادی بویژه در کشور ایران، در ذهن خود می گذارنند و علت آن هم اهمیت این انتخابات در بسیاری از معادلات داخلی و خارجی در زمینه های مختلف، بویژه در حوزه اقتصادی است. 

پرسون؛ دفتر ریاست جمهوری آمریکا در سال ۱۷۸۹ تأسیس شد و پس از گذشت ۲۳۱ سال از نخستین انتخاب مرد اول کشور تا کنون، ۴۵ نفر این عنوان را برعهده داشته‌اند.
هرچند موسسات نظرسنجی معتبر دنیا مانند گالوپ، از هفته ها پیش اعلام می کنند که جو بایدن رقیب دموکرات و سرسخت دونالد ترامپ در نظرسنجی ها از ترامپ پیشی گرفته و شانس بیشتری برای ورود به کاخ سفید را دارد اما اگر قدری تامل شود به نظر می رسد ترامپ، پیروز این انتخابات می شود که در ادامه به اختصار به برخی دلایل آن اشاره می شود.
همانطور که از قبل پیش بینی می شد دونالد ترامپ مواردی را بعنوان برگ برنده برای پیروزی در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا در روزهای نزدیک به آن رو کرد.
یکی از این موارد اعلام عادی سازی روابط برخی کشورهای حوزه خلیج فارس (امارات متحده عربی و بحرین) با رژیم صهیونیستی است و شواهد گویای آن است که برخی کشورهای دیگر نیز بزودی روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی سازی می کنند.
این اقدام، جدای از تبعات مختلف آن، با حمایت و استقبال گسترده لابی های قوی صهیونیستی همراه شد و گروهایی مانند آی پک که نفوذ زیادی در ایالات متحده آمریکا و انتخابات آن دارند همه توان خود را برای پیروزی دوباره ترامپ صرف خواهند کرد.
شاید در روزهای آینده شاهد رونمایی از واکسن کرونا (جدای از میزان تاثیری گذاری آن) در آمریکا باشیم تا ترامپ از این روش هم برای افزایش شانس موفقیت خود بهره ببرد.
همچنین وعده جدید انتخاباتی ترامپ مبنی بر بخشودگی مالیات معوقه مردم آمریکا (که از اهمیت فراوانی در آمریکا برخوردار است) در صورت پیروزی در انتخابات آبان ماه، بخت وی را برای موفقیت در انتخابات پیش رو بیشتر می کند.
از سوی دیگر ترامپ سعی کرد تا هرچند به ظاهر هم که شده به وعده های انتخاباتی دور قبل خود مانند خارج شدن از معاهده پاریس، خروج از برجام، کاهش تعداد نظامیان آمریکا در افغانستان و عراق، تلاش برای دیوارکشی بین آمریکا و مکزیک و... عمل کند و به این ترتیب شانس خود را برای پیروزی در انتخابات آتی بیشتر کند.
ترامپ سعی کرد شکست داعش و کشته شدن ابوبکر البغدادی سرکرده این گروه تروریستی (که به اذعان خود وی، ساخته دست آمریکاست) را هم به نام خود تمام کند تا باعث جلب نظر بیشتر مردم آمریکا شود.
نکته دیگر اینکه در سیستم انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا، اهمیت آرای الکترال بیش از آرای مردمی است و در دور گذسته انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ترامپ در حالیکه از نظر آرای مردمی از رقیب خود هیلاری کلینتون عقب افتاد اما به لطف آرای الکترال راهی کاخ سفید شد.
معمولا در بیشتر موارد هم عمر ریاست جمهوری در آمریکا هشت ساله است.
از ۴۵ نفری که سمت ریاست جمهوری آمریکا را دارا بوده‌اند، تنها ده رئیس جمهوری نتوانسته‌اند با تلاش دردوره دوم، مجدداً انتخاب شوند.
آخرین رئیس جمهوری که نتوانست در انتخابات مجدد آمریکا پیروز شود، جورج اچ دبلیو بوش بود، که در سال ۱۹۹۲ به بیل کلینتون باخت.
با توجه به آنچه که به آن اشاره شد و برخی شواهد دیگر پیش بینی می شود ترامپ بخت بیشتری برای پیروزی در انتخابات پیش روی آمریکا دارد و همانطور که تغییراتی در جدیدترین نظرسنجی های انجام شده، ایجاد شده این تغییرات در آخرین نظرسنجی ها بازهم به سود ترامپ ادامه یابد.
نویسنده: رسول مرادی فعال رسانه

206317

مطالب مرتبط