سقوط طبقه متوسط

تحریم‌ها به جایی رسیده که آقای نوبخت؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت آقای روحانی اعلام می‌کند: "یک قطره نفت نمی‌توانیم صادر کنیم"!
به همه این مصائب، احتکار، کم‌فروشی، گران‌فروشی، زیرمیزی، تقلب و ... را نیز اضافه کنید!

سقوط طبقه متوسط

عشرت کراری
سایت خبری پرسون. یادداشت مهمان. یکی از مهم‌ترین دلایل فراز و نشیب‌های حاد اقتصادی در کشور، دخالت دست‌های آشکار و پنهان در ساز و کارهای مالی است. تلاطم در بازار بورس و ارز، مبهم بودن سازوکار بانک‌ها در اعطای وام‌های نجومی به مفسدان اقتصادی و برهم زدن پشتوانه پولی کشور، افزایش سرسام‌آور قیمت سکه و طلا و رخنه کثیف دلالان، تغییر ناگهانی قیمت خودرو و اتفاق‌های عجیب پیرامون دپوی خودروهای داخلی و خارجی، افزایش قیمت ملک و زمین که می‌گویند تقصیر فضای مجازی است! و بسیاری شوک‌های اقتصادی_ اجتماعی دیگر، اگر سبب مرگ ملت نشوند، بی‌گمان علت دیوانگی خواهند شد. هیچ‌چیزمان به هیچ‌چیزمان نمی‌آید یعنی همین؛ که بدون افزایش درآمد، تورم در همه ابعاد زندگی دارد عرصه نفس‌کشیدن را بر مردم تنگ می‌کند.

تحریم‌ها به جایی رسیده که آقای نوبخت؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت آقای روحانی اعلام می‌کند: "یک قطره نفت نمی‌توانیم صادر کنیم"!
به همه این مصائب، احتکار، کم‌فروشی، گران‌فروشی، زیرمیزی، تقلب و ... را نیز اضافه کنید!

مثلا همین کرونا ثابت کرد که حتی در چرخه بهداشت و درمان مملکت، حرف اول را مراودات رانتی میزند. اول که گفتند ماسک N95 خوب است جلوی هر داروخانه و لوازم بهداشتی اعلامیه زدند ماسک N95 نداریم. در موج دوم کرونا گفتند ماسک ساده خوب است؛ همه جا تابلو زدند که ماسک ساده نداریم و فقط فیلتر دار موجود است. در مورد دستکش هم ابتدا که می‌گفتند دستکش استفاده شود، قحطی آمد و بعد که گفتند بیشتر آلودگی می‌آورد، دستکش در بازار به وفور پیدا شد. در مورد مواد ضدعفونی‌کننده‌ی دست هم به‌همین ترتیب گذشت که ناگهان یک قطره الکل در هیچ مغازه‌ای پیدا نمی‌شد. قیمت‌ها هم همچنان دلخواه تغییر کردند و هنوز تغییر پیدا می‌کنند؛ طوری که هیچ وقت حق با مشتری نیست و فقط حق با فروشنده‌هاست، به همان دلایل که همه می‌دانید.
اوضاع جوری شده است که هر ایرانی معمولی فقط به گذراندن امروزش می‌اندیشد. حال با این وضع کدام جوان به ازدواج فکر می‌کند؟ در حالی‌که بسیاری از ازدواج‌ها به دلایل اقتصادی به شکست و طلاق منتهی می‌شوند. حال امروز ایران ناخوشی محض است و اگر هنوز می‌توانیم بخندیم و بگذریم به این خاطر است که هنوز ته دل همه ایرانی‌ها کورسوی امیدی هست که اوضاع بهتر می‌شود!
ما هم مثل همه ایرانی‌ها هنوز ته دلمان یکی می‌گوید بله حتماً بهتر می‌شود، ولی با پایان ماه شهریور و احتمال بازگشت مجدد تحریم‌ها مشخص نیست چه تعداد از ما ایرانی‌های خوش‌بین از طبقه متوسط به طبقه ضعیف پرتاب شویم.

195348