امین زاده بررسی کرد :

عدم توانایی ترامپ در استفاده از ابزار فشار مکانیزم ماشه علیه ایران

معاون اسبق حقوقی ریاست جمهوری گفت: با توجه به اینکه آمریکا از تعهد برجام خارج شده نمیتواند از ابزار فشار مکانیزم ماشه علیه ایران استفاده کند و باید این را هم اضافه کرد که ایران به تمامی تعهدات خود در این قرارداد عمل کرده و مورد حمایت دیگر کشورهای طرف این قرارداد است.

الهام امین زاده معاون اسبق حقوقی ریاست جمهوری در گفت و گو با خبرنگارسیاسی پرسون در خصوص قصد آمریکا برای فعال کردن مکانیزم ماشه بر علیه ایران با توجه به آن که جمهوری اسلامی به تمام وعده‌های برجامی عمل کرده است. اظهار داشت: ایران به تمامی بندهای توافق نامه برجام طبق تأکیدات آژانس بین المللی انرژی اتمی به خوبی عمل کرده است و در مهر ماه امسال تحریم تسهیلاتی ایران به پایان می رسد.

امین زاده گفت: حال با توجه به توافقات قبلی نوبت سازمان ملل و پنج بعلاوه یک است که به تعهدات خودشان در قبال ایران عمل کنند. چون آمریکا از گروه 1+5 خارج شده حال باید گفت 1+4، لذا الان دیگه مرحله ای است که تحریم تسهیلاتی ایران در مهر ماه پایان پیدا کند تا ایران بتواند سلاح‌های متعارف مورد نیاز خودش را برای به اصطلاح بخش دفاعی خریداری کند. اما آمریکا در تلاش است با فعال سازی مکانیسم ماشه ایران به این هدف نرسد.

وی ادامه داد:آمریکا در تلاش است تا با برخی از ادعا‌های بی اساس خود از جمله دخالت ایران در منطقه و اتهاماتی در رابطه با نفتکش های ایران سازمان ملل را قانع کند تا بار دیگر این تحریم‌ها اعمال شود. با این حال آمریکا نتوانست موفق شود و در شورای امنیت تحریم ها علیه ایران با دو رای منفی و یازده رای ممتنع رد شد.

معاون اسبق حقوقی ریاست جمهوری افزود: با توجه به اینکه آمریکا از این تعهد خارج شده نمیتواند از ابزار فشار مکانیزم ماشه علیه ایران استفاده کند و باید این را هم اضافه کرد که ایران به تمامی تعهدات خود در این قرارداد عمل کرده و مورد حمایت دیگر کشورهای طرف این قرارداد است.

امین‌زاده مطرح کرد: در این دوره نقش و عملکرد شورای امنیت سازمان ملل متحد بسیار حائز اهمیت است و باید از قواعد و حقوق منطقی، و بین المللی که به صلاح صلح و امنیت بین المللی است استفاده کند و پایبند به تعهدات خود باشد. در اینجا جمهوری اسلامی ایران میتواند با نشان دادن تعهدات خود کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل را متقاعد کند و نشان دهد که این آمریکا است که با زیر پا گذاشتن تعهدات خود از این قرارداد خارج شده و حالا میخواهد از ابزارهای تعهدی که از آن خارج شده استفاده کند.

195023