مصطفی اقلیما:

اگر فضا مناسب باشد کسی در برابر تجاوز سکوت نمی کند

رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی گفت: تشدید موضوع تجاوز در کشور به علت نا به سامانی زیرساخت های اجتماعی در کشور است. عواملی چون فقر، بیکاری، سیاست های نادرست دولت‌ها و عدم نظارت صحیح مسئولین بر اجرای قوانین سبب شده تا افراد معروف به راحتی بتوانند به صورت پنهانی به اعمال شیطانی خود ادامه دهند.

مصطفی اقلیما رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی در گفت و گو باخبرنگار اجتماعی پرسون درخصوص پرده برداری از تجاوزهای پنهان در شبکه های مجازی اظهار داشت: موضوع تجاوز تنها یک دلیل ندارد و این مسئله معلولی از علت ها را شامل می شود. موضوع تجاوز تنها مرتبط به حال نیست و از سال‌های گذشته هم کشور ما در گیراین موضوع بوده است.

اقلیما افزود: تشدید موضوع تجاوز در کشور به علت نا به سامانی زیرساخت های اجتماعی در کشور است. عواملی چون فقر، بیکاری، سیاست های نادرست دولت‌ها و عدم نظارت صحیح مسئولین بر اجرای قوانین سبب شده تا افراد معروف به راحتی بتوانند به صورت پنهانی به اعمال شیطانی خود ادامه دهند.

وی تاکید کرد: طبق آمار موضوع کمتر اشاره شده در این معضل تجاوز محارم است. تجاوز تنها به معنای رابطه جنسی کامل نیست . تجاوز جنسی به معنی انجام نزدیکی جنسی با فرد، بدون رضایت است. تجاوز جنسی تنها یک حمله فیزیکی و جنسی نیست، بلکه آسیب عمیق روحی و روانی نیز به همراه دارد. این خشونت، هرچند همیشه قتل را به همراه نداشته باشد، عموماً تهدید به قتل را به همراه دارد. به شخصی که این عمل را مرتکب می‌شود تجاوزگر یا متجاوز می‌گویند.

رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی مطرح کرد: نوع دیگری از تجاوز وجود دارد که درفرهنگ و قانون کشور ما به آن کمتر اشاره شده است. بانوان معمولا در محیط های عمومی و یا در محل کار و تحصیل خود دچار تجاوز‌های روحی و جسمی می شوند. تجاوز جنسی شامل لمس بدون رضایت فرد می شود.

اقلیما اظهار داشت: دراکثر تجاوزهایی که در محیط کار اتفاق می افتد، در بیشتر مواقع افراد به دلیل فشار روانی و نیاز افراد به شغل تصمیم به سکوت می گیرند زیرا در صورت بیکاری تمام جنبه‌های زندگی فرد تحت تاثیر قرار می گیرد.

وی در ادامه به دلایل دیگر سکوت افراد در برابر تجاوز اشاره کرد وافزود: موضوع قابل ذکر دیگر سکوت افراد در برابر تجاوز ترس از بی آبرویی و قضاوت و خود متهم پنداری است.

رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی بیان کرد: کشور در برابر معضل تجاوز نیازمند قوانین و مقررات سخت گیرانه تر می باشد و باید مسئولین نظارت بیشتری بر اجرای قوانین داشته باشند تا افراد معروف از جایگاه و موقعیت اجتماعی خود برای بهره کشی جنسی از دیگران سواستفاده نکنند و این را بدانند که اگر فردی به خواسته آنها نه گفت به معنا نارضایتی آنهاست و به خود اجازه تعرض را ندهند.

اقلیما اظهار داشت: قوانین باید به گونه ای باشد که اگر شکایتی در خصوص تجاوز مطرح شد بلافاصله به آن رسیدگی شود و از قربانی حمایت کامل صورت بگیرد.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که اولین قدم برای حمایت از کسانی که مورد تجاوز قرار گرفتند جیست؟پاسخ داد: اولین و مهم ترین کار در این خصوص اجرای درست قانون است و باید بلافاصله به شکایت رسیدگی و دادگاه تشکیل شود. در صورت بروز این جرم نباید قربانی را مقصر دانست و فرد را سرزنش کنیم.

اقلیما ادامه داد: در سنین بزرگسالی نیز تجاوز برای فرد مورد تعرض قرار گرفته آسیب های جدی روحی و روانی را در پی دارد اما به دلیل تابو بودن این موضوع افراد آسیب دیده سکوت می کنند. اگر در خانواده‌ بچه‌ای به وسیله یکی از محارم خود مورد تعرض قرار گیرد حتی اگر این موضوع را با والدین خود درمیان بگذارد در بیشتر مواقع حرف کودک جدی گرفته نمی شود و از او حمایت لازم به عمل نمی‌آید.

وی تاکید کرد: مسئله تابو شکنی موضوع ساده ای نیست و باید مواردی در آن رعایت شود از جمله محرمانه ماندن اسم افراد و ایجاد حس اطمینان که حرف‌ها و شکایات آنها محفوظ بماند که در آینده دچار مشکل نشوند.

وی افزود: ما علاوه بر قانون فرهنگ خصوصیت مردم یک منطقه و محله را داریم که گاهی وقت ها همین فرهنگ باعث فشار و مشکلات بر فرد تجاوزدیده می شود. به طور مثال میتوان به ماجرا رومینا دختر نوجوانی که پدرش به خاطر همین فشارها و محیط اطراف دختر خود را به قتل رساند اشاره کرد. شاید در اینجا اگر قانون بیشتر حمایت و پیگیری میکرد این اتفاق برای آن دختر نمی افتاد و باید ارگان یا مجموعه ای یه صورت جدی آن دختر را حمایت میکرد و بعد از مطمئن شدن از شرایط پدر او، دخترش را تحویل میدادند تا شاهد چنین اتفاقی نبودیم.

رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی گفت: مطرح شدن موضوع این تجاوزها در این روزها در فضای مجازی به دلیل فراهم شدن بستر و زمینه مناسب آن بوده که افراد جرات کردند تا سکوت خود را بشکنند و این نشان دهنده این امر است که اگر فضا و بستر مناسب فراهم باشد دیگر کسی سکوت نمی کند.

اقلیما درادامه افزود: برای اینکه این زمینه و بستر فراهم شود لازم است هر یک از مسئولین که وظیفه ای را در نهادی بر عهده دارند به نحوه شایسته و درست وظیفه‌ خود را انجام دهند.

وی در پایان به سفارشات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری همیشه به رئیس جمهور دو وظیفه مهم را گوشزد می کنند اول شایسته سالاری و دوم پاسخگویی به مردم. در این صورت افراد شایسته در آن منصب کار خود را به درستی انجام میدهند وهمواره پاسخگوی نیازها و مشکلات مردم هستند.

194823