گزارش و گفتگوی اختصاصی

بسیار تصور دارند که مهندسان ناظر که در پروژه های عمرانی از جمله ساخت و ساز خانه حضور فعال دارند تنها مسئولیت تطابق قرار دادن نقشه با بنای در حال ساخت را دارند، در حالی که مهندسان ناظر نقشی فراتر از این موضوع دارند.
یک مقام صنفی در گفت وگو با پرسون عنوان کرد؛

بازار تلخ شکر / افزایش سه برابری روغن دریک سال

رئیس اتحادیه شیرینی فروشان شهر تهران از افزایش قیمت مواد اولیه این صنف خبرداد،گفت: شکر در ابتدای سال کیلویی 8 هزار تومان به شکل آزاد در بازار معامله می شد که این روزها یک کیلو شکر در بازار آزاد به مرز 16 هزار تومان رسیده است و یک حلب روغن 16 کیلویی از 220 هزار تومان ابتدای سال این روزها به 600 هزار تومان رسیده است.
یک مقام صنفی در گفت و گو با پرسون مطرح کرد؛

گرانی در ایستگاه بذرمحصولات کشاورزی

رئیس اتحادیه مواد اولیه کشاورزی گفت: هزینه کرایه حمل و نقل کالا در سال های اخیر چهار برابر افزایش قیمت داشته و موجب بالا رفتن قیمت تمام شده مواد اولیه کشاورزی از جمله کود، سهم و بذر شده است؛ البته ناگفته نباشد کمبود مواد اولیه کشاورزی در کشور وجود ندارد.
شیوع ویروس کرونا معادلات و نظم موجود در تعلیم و تربیت و آموزش را به هم زد به طوری که دیگر معلم و دانش‌آموزان محور اصلی تعلیم و تربیت نبوده و مدرسه از مبدا و مکان اصلی آموزش و پرورش خارج شده است که این مهم دغدغه اصلی والدین و خانواده‌ها شده چرا که فرزندان‌ به یکباره وارد دنیای آموزش از راه دور و فضای مجازی و گرداب شبکه‌های آسیب زای اجتماعی شدند.
پرسون از شرایط سخت در افغانستان گزارش می دهد؛

طالبان نفس کشیدن زن را گناه می‌داند

طالبان بر خلاف ادعاهایش، نفس بانوان را در سینه حبس کرده است و جنس زن را گناهی برای جامعه‌اش می‌داند و شیوه‌های مورد پسند خود را حتی در زندگی خصوصی مردم افغانستان پیاده می‌کند.
یک آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی گفت: به نظر می‌رسد در دو یا سه دهه آینده کودکان کریسمس را جشن مخصوص ایرانی‌ها قلمداد کنند و کم کم نوروز را فراموش می‌کنند.
پرسون گزارش می دهد؛

بورس، چشم انتظار نتیجه برجام!

نشست ایران و چهار قدرت جهانی برای مذاکره در مورد احیای برجام، پس از چندین ماه، دوباره از سر گرفته شده است. اما تاثیر مذاکرات بر بازار سرمایه چیست؟ در این گزارش قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.
ما مردم عادی طبق معمول در برابر اخبار استفاده از سموم در محصولات کشاورزی سکوت کردیم. این خارجیا هم سوسول بازی در میارن، وگرنه یک ذره سموم و شپشک برای بدن لازمه.
یک کارشناس سیاسی گفت: رسیدن به توافق در هر شرایطی به نفع ایران است. حتی اگر توافق کوتاه مدت باشد، بخشی از تحریم‌ها را کاهش می‌دهد و شرایط سخت اقتصادی فعلی کشور را مساعدتر می‌کند.
خبرنگار پرسون از دغدغه دریافت وام مستاجرها گزارش می دهد؛

دردسر تسهیلات بانکی خانه به دوشان / سرابی به نام وام مستاجری

یکی از آخرین اقدامات دولت گذشته ارائه وام برای مستاجران بود تا از این طریق کمک حالی برای ودیعه مسکن شان باشد؛ اما این روزها گرفتن این وام با مشکلات ریز و درشت گوناگون مواجه است و بسیاری از متقاضیان بهره مندی از این تسهیلات را به لقایش بخشیدند.
ترافیک در کلانشهرها به ویژه تهران یکی از معضلات برای شهروندان به حساب می آید؛ اما بسیاری از شهروندان با معضل ترافیک کنار آمده اند و به نوعی جزو ملزومات شهرنشینی شان شده است، در این بین برخی از مشاغل هستند که ترافیک گریبان گیر آنها شده است.
پرسون از حضور اندک توریست در مناطق آزاد کیش گزارش می دهد؛

جزیره در حال ورشکستگی! گرانی عامل کاهش مسافر

سه دهه پیش در زمان ریاست جمهوری مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی بود که جزیره کیش به عنوان منطقه آزاد اقتصادی در نظر گرفته شد و به نوعی این جزیره در کنار منطقه آزاد بودنش قطب گردشگری کشور شد.
به نظر شما آیا توافق هسته‌ای می‌تواند بازار مسکن را که چند سال است به رکود رفته از خواب بیدار کند؟ برای پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادی پرسون گفت‌وگویی با مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاور املاک کشور داشته که در ادامه می‌خوانید.
پرسون از تردد پر خطر شهروندان در میدان آزادی تهران گزارش می دهد؛

تعطیلی نامعلوم زیرگذرعابر پیاده

یکی از مهم ترین و پر تردد ترین میادین پایتخت میدان آزادی است، معبری در غرب تهران که روزانه هزاران خودرو و هموطنان از آن تردد دارند.
پرسون عملکرد مدیریتی زاکانی را در واژگونی مترو خط 5 بررسی کرد؛

نمره ردی مدیریت بحران / ساعت ها زمان برای رفع یک حادثه

صبح چهارشنبه هفته گذشته بود که قطار خط 5 مترو مسیر کرج به تهران در حوالی ایستگاه چیتگر منطقه 22 به دلایلی از ریل خارج و با قطار همجوار دیگر برخورد کرد.
زاوه در گفت و گو با پرسون:

مردم ایران حق انتخاب خودرو ندارند

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر قرار باشد مردم بنزین به قیمت بین‌الملل خریداری کنند، باید حقوق آنها به اندازه حقوق کشورهای اطراف خلیج فارس باشد. آنطور که در اذهان عمومی جا افتاده قیمت بنزین در کشورهایی مثل دبی زیاد نیست.
یک مقام صنفی در گفت وگو با پرسون مطرح کرد؛

گران شدن 5 مرحله ای میخ از ابتدای سال تاکنون

رئیس اتحادیه قفل، میخ و لولای تهران گفت: قیمت میخ و لولا نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و علت این امر هم گرانی مواد اولیه است.
قرایی مقدم در گفت و گو با پرسون:

یلدای فاطمی، تضاد فرهنگی ایجاد می‌کند؟

یلدا به‌ صورت رسمی در تقویم ایرانیان باستان از سال ۵۰۲ قبل از میلاد در زمان داریوش یکم به تقویم رسمی ایرانیان باستان راه یافت، که به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود.