تغذیه و سلامتی

صفحه تغذیه و سلامت با رویکردی تخصصی به ارائه مطالبی در زمینه های سلامت،بهداشت و تغیه سالم می پردازد.

ماه رمضان فرا رسیده و یکی از دغدغه‌های روزه‌داران، داشتن احساس تشنگی و عطش در مدت ۱۲-۱۳ ساعت روزه‌داری است؛ چراکه این ایام معمولا میزان مایعات مصرفی در طول روز کاهش می‌یابد؛ از این‌رو روزه‌داران باید آب موردنیاز بدن را با مصرف انواع نوشیدنی‌ها و دمنوش‌های مقوی و خوش‌طعم جبران کنند.
کرفس حاوی ویتامین C، بتاکاروتن، و فلاونوئیدها است. در ضمن ۱۲ نوع ماده مغذی آنتی اکسیدانی در ساقه کرفس وجود دارد. چون کرفس منبع غنی از مواد مغذی گیاهی است باعث کاهش التهاب در دستگاه گوارش، سلولها، رگهای خونی و اندام های بدن می شود.
پنیر گودا، یکی از شناخته‌شده‌ترین انواع پنیر در سراسر جهان است. درباره مزایای سلامتی گنجاندن پنیر گودا در رژیم غذایی خود بیشتر بدانید.
امروزه به دلیل وجود حجم عظیمی از غذاهای ناسالم از جمله فست فودها، چیپس و پفک‌ها و انواع شکلات‌های پرجرب و شیرین در جوامع مختلف، هر فرد آگاهی در جست و جوی سلامت خود به تغذیه سالم روی می‌آورد. اما آیا همه مواد غذایی آنگونه که می‌نمایانند سالم هستند.
مردم ما از دارو‌های گیاهی استقبال و آن را بدون عارضه می‌دانند و طب سنتی از آنجاکه با گیاهان سر‌و‌کار دارد، پای سودجویان را به این وادی کشانده است، درحالی‌که هر گیاهی به همان اندازه که می‌تواند مفید و مؤثر واقع شود، عوارض نهفته‌ای دارد.
بررسی ها و مطالعات پزشکی نشان داده است که روزه داری برای تمامی بیماران ضرر ندارد و هستند برخی از بیماران که حتی روزه گرفتن برای سلامت آنها مفید است.
در دنیای گسترده میوه‌ها، انبه به‌عنوان «پادشاه میوه‌ها» شناخته می‌شود و جایگاه ویژه‌ای دارد. این میوه استوایی نه‌تن‌ها به‌خاطر طعم شیرین و آبدارش محبوب است، بلکه به‌دلیل خواص بی‌نظیر تغذیه‌ای و فواید سلامتی فراوانی که ارائه می‌دهد، ارزشمند است.
التهاب می‌تواند بسیاری از مشکلات سلامتی را به وجود بیاورد که به تعدادی از آن‌ها در این ویدئویو پرداخته شده است.
برخی از کودکان به نوشیدن چای یا قهوه زمانی که والدینشان از این نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنند، علاقه نشان می‌دهند اما چای یا قهوه به دلیل داشتن کافئین برای کودکان مضر است. والدین می‌توانند به این کودکان به‌جای چای و قهوه، دمنوش و چای‌های گیاهی بدهند که فاقد مواد شیمیایی مضر هستند.
مصرف غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی اصلی‌ترین علت فرسایش مینای دندان هستند. مینای دندان سخت‌ترین ماده معدنی موجود در بدن انسان است. این ماده سطح خارجی هر دندان را پوشش داده و از مواد معدنی ساخته شده که عمده این مواد هیدروکسی آپاتیت است.
درمان قطعی برای بیماری کبد چرب در مراحل پیشرفته، وجود ندارد، اما با تحرک بدنی، تغذیه سالم و کاهش وزن می‌توان شرایط بهتری را برای فرد مبتلا رقم زد.
یافته‌های اخیرِ متخصصان علوم پزشکی در دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا نشان می‌دهد نوشیدن دو لیتر یا بیشتر در هفته از نوشیدنی‌های تولیدشده با شیرین‌کننده‌های مصنوعی، خطر آریتمی (ضربان غیرطبیعی و نامنظم قلب) را تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد.
با افزایش سن، سطح هورمون‌های زنان به طور طبیعی کاهش می‌یابد و منجر به یائسگی و کاهش تولید استروژن و پروژسترون می‌شود. گنجاندن مواد مغذی در رژیم غذایی می‌تواند راهی مفید برای حفظ تعادل هورمونی باشد.
زمانی که قلب انسان‌ها از حالت عادی تندتر و محکم‌تر بزند به گونه‌ای که فرد بتواند لرزش آن را در قفسه سینه و گردن خود احساس نماید یعنی تپش قلب اتفاق افتاده است.
این نوشیدنی که بسیار در بین مردم پر طرفدار است می‌تواند به طرق مختلف بر بدن شما تأثیر بگذارد و نحوه تأثیر آن برای هرکس متفاوت است.
بهبود وضعیت سلامت کلی اساسی‌ترین نیاز بشر برای ادامه حیات و افزایش طول عمر است. برای رسیدن به این هدف بهترین راه انجام فعالیت جسمانی و رسیدن به تناسب اندام است. وقتی صحبت از تناسب اندام و تمرین‌های قدرتی به میان می‌آید، مصرف پروتئین بسیار مهم می‌شود.
فرایند خانه‌تکانی از مهم‌ترین فعالیت‌های روز‌های پایانی سال در میان همه خانواده‌های ایرانی است که گاهی به‌ دلیل عدم رعایت اصول ارگونومی، منجر به آسیب دیدگی افراد می‌شود.
گنجاندن سوپرغذاها در رژیم غذایی روزانه یک راه پیشگیرانه و خوشمزه برای حمایت از سلامت روده است. به یاد داشته باشید، روده‌ای که به‌خوبی تغذیه شده باشد، نه‌تنها به هضم غذا کمک می‌کند، بلکه نقش حیاتی در ارتقای سلامت و شادابی بدن ایفا می‌کند.