دیدنی و خواندنی

در سرویس دیدنی و خواندنی هرآنچه در دنیای اطراف برای مخاطب جذاب و آموزنده باشد منتشر می شود.

مهمترین اخبار

ازگیل یا آنگونه که اهالی کن تلفظ می‌کنند« اِزگیل»، نام درختی است با تنه‌ای نه چندان قطور که در شرایط آب و هوایی سرد به خوبی رشد می‌کند. شمیرانی‌های قدیم به ازگیل «کونوس یا کنوس» هم می‌گفتند؛ نامی که در گویش گیلانی‌ها هم رایج است.
ایران‌شناس فقید دانمارکی (۱۸۷۵-۱۹۴۵)، در کتاب «ایران در زمان ساسانیان» خود که یکی از منابع مهم مطالعه‌ی دوره‌ی ساسانیان به شمار می‌رود درباره‌ی نوروز و چگونگی برگزاری مراسم آن در آن برهه نوشته است.
نوای دعای سحر، صدای ربنای شجریان و عطر نان تازه سفره افطار می‌گوید که ماه بندگی خدا آغاز شده‌است؛ ماهی که علاوه رسوم مشترکی مثل غبارروبی مساجد، میزبانی از روزه‌داران یا جزءخوانی قرآن در شهرهای مختلف کشور، آداب و آیین خاص خود را در برخی شهرها حفظ کرده‌. امسال دورهمی‌های رمضان و نوروز با هم عجین شده.
می‌گویند نخستین جشن سال نوست؛ جشنی که برای وداع با سال گذشته و خیر مقدم به سال نو برپا می‌شود. چهارشنبه سوری با یک سری رسم و رسوم مشترک مثل از روی آتش پریدن و از سوی دیگر رسومی خاص هر منطقه امشب برگزار می‌شود.
آتش بهانه بود؛ چرا که چند روز دیگر بهار از راه می‌رسید و کار و فعالیت از سرگرفته می‌شد؛ زیرا سرماهای سخت در زمستان‌های استخوان‌سوزِ تهران، تمامی کارها و فعالیت‌ها را تقریبا به تعطیلی می‌کشاند و با آمدن بهار، خون تازه در رگ‌های زندگی به جریان می‌افتاد.
خرمالو یکی از محبوب‌ترین درخت‌هایی است که در اغلب خانه‌های مردم تهران کاشته می‌شد. این هم به دلیل مقاومت بالای این درخت در برابر آفت‌ها، سرما و گرمای زیاد و البته باردهی در فصل پاییز که تنوع میوه‌ها در این فصل بسیار محدود است.
مردم ما از دارو‌های گیاهی استقبال و آن را بدون عارضه می‌دانند و طب سنتی از آنجاکه با گیاهان سر‌و‌کار دارد، پای سودجویان را به این وادی کشانده است، درحالی‌که هر گیاهی به همان اندازه که می‌تواند مفید و مؤثر واقع شود، عوارض نهفته‌ای دارد.
درخت هلو گونه‌های متفاوتی دارد اما یکی از متفاوت‌ترین گونه‌های آن مختص روستای کشار در حاشیه‌های غربی تهران است که حاصل شرایط آب و هوایی این منطقه است. اهالی اسم آن را «درخت هلو دوباره» گذاشته‌اند.
شاید خیلی‌ها با شنیدن نام «پیچ امین‌الدوله»، تصویر یکی از خیابان‌ها و گذرگاه‌های تهران را در ذهنشان مرور کنند، اما این هم یک ‌گونه گیاهی نسبتاً ناشناخته است که نمونه آن در بسیاری از باغ‌ها و بوستان‌های پایتخت دیده می‌شود.
در این مطلب قصد داریم سری بزنیم به زیباترین و جذاب‌ترین کاخ‌ها و باغ‌های استانبول که دیدنشان درست مانند آن است که به دل یک جنگل دیدنی بزنید و در میانه آن به کشف یک عمارت باشکوه قدیمی برسید.