کردستان

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: انتظار می رود مسئولان ارشد استان به مساله توقف ساخت و ساز در حریم غار کرفتوی دیواندره ورود کنند.
مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان کردستان اظهار داشت: وام‌های قرض‌الحسنه کمک حائز اهمیتی به چرخه تولید کرده و در رابطه با بنگاه‌های تولیدی بستر مناسبی برای رشد و شکوفایی آن‌ها ایجاد کرده است.
رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری سنندج گفت: کار احداث بوستان کتاب سنندج در مراحل نهایی قرار داشته و تا هفته آینده که به نام هفته کتاب و کتابخوانی مزین شده، افتتاح می‌شود.
میترا آسوده متخصص جراحی عمومی و بیماری‌های پستان و تحصیل‌کرده دانشگاه بهشتی تهران که گفته می‌شود تنها زن جراح در استان کردستان فعالیت می‌کرد.
به همت حوزه هنری شهرستان بیجار تئاتر خیابانی "فتح قریب"  نخستین تجربه هنرجویان کارگاه تئاتر حوزه هنری با موضوع غزه از 17 آبان ماه در خیابان های شهر بیجار اجرای عمومی می گردد.
رئیس اداره نظارت خدمات و دفاتر گردشگری میراث‌فرهنگی کردستان:

صدور نخستین گواهی‌نامه حرفه‌ای گردشگری سلامت در بانه

رئیس اداره نظارت و ارزیابی خدمات و دفاتر گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان از صدور نخستین گواهی‌نامه حرفه‌ای گردشگری سلامت در شهرستان بانه خبر داد.
مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: بانه و مریوان از امروز منطقه آزاد شدند.
معاون وزیر راه و شهرسازی:

این پروژه 100 درصد پروژه ایرانی است

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: این پروژه کاملا بومی است هم سوزن و هم ریل آن در داخل کشور تولید شده است، عنوان کرد: این پروژه 100 درصد پروژه ایرانی است خوشبختانه در توسعه ریلی به جایی رسیده‌ایم که تمام تجهیزات آن در داخل تولید می‌شود.
مدیرعامل شرکت آبفا کردستان با اشاره به 7 هزار میلیارد ریال مصوبه در سفر نخست رئیس‌جمهور به استان تأکید کرد: با بهره‌برداری از 9 هزار و 600 میلیارد ریال پروژه در سفر دوم رئیس‌جمهور، شاهد ارتقای بیش از پیش شاخص‌های آب و فاضلاب در استان خواهیم بود.
معاون میراث فرهنگی استان کردستان ضمن تشریح وضعیت تعیین حریم و پرونده ثبت جهانی غار کرفتو، درباره وضعیت ساختمان بوجاری که در محوطه این اثر احداث شده توضیح داد و گفت: پرونده حریم کرفتو آماده شده اما این اقدام مقدمه‌ای برای ثبت جهانی «غار کرفتو» است و نه تعیین وضعیت ساختمان بوجاری.
تالاب بین المللی زریوار از مهمترین منابع آبی و یکی از زیستگاه های مهم استان برای زیست پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است و به دلیل نیزارها، تغذیه مناسب و از همه مهمتر فرهنگ غنی حفاظت محیط زیست مردم مریوان؛ بهشت پرندگان و از امن ترین زیستگاه ها برای پرندگان در کشور محسوب می شود.
نخستین جشنواره شعر و موسیقی سنتی ویژه اقوام ایرانی با حضور ۲۴ گروه از ۱۸ قوم در سنندج آغاز شد. گروه‌های شرکت کننده در این جشنواره در خانه کرد، عمارت خسروآباد، پارک دیدگاه و سینما بهمن اجرا خواهند داشت.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان خبر داد:

انجام کاوش محوطه عصر مفرغ در شهرستان سقز

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان گفت: دومین فصل کاوش باستان‌شناسی محوطه چالی در شهرستان سقز توسط هیات کارشناسی به سرپرستی ذبیح‌اله بختیاری و کارشناس باستان‌شناسی این شهرستان با مجوز رسمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آغاز شده است.
وزیر کشور مصوبه هیأت وزیران درباره موافقت با تغییر نام دو روستای شهرستان‌های «پاوه» و «اسلام آباد غرب» از توابع استان کرمانشاه را ابلاغ کرد.
منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در کردستان:

توسعه استان کردستان باید به صورت متوازن پیش برود

معاون رئیس جمهور گفت: دولت در تلاش است تا زمینه اشتغال مولد و مؤثر را در استان فراهم کند و در کنار مسائل اقتصادی، باید به مسائل فرهنگی و اجتماعی خاص کردستان هم توجه ویژه‌ای شود تا توسعه این استان به صورت متوازن پیش برود.
آتش‌سوزی جنگل یک نوع آتش‌سوزی کنترل‌ناپذیر است که در منطقه‌ای با گیاهان اشتعال‌پذیر در نواحی روستایی یا در طبیعت وحش روی می‌دهد، از این رو طی روز گذشته وسعت فراوانی از جنگل‌های روستاهای مرزی شهرستان مریوان در آتش سوخته و هنوز با عملیات امدادی مهار نشده است.
استاندار کردستان گفت: برگزاری اردوها و مسابقات ورزشی کشوری به میزبانی سنندج یک فرصت خوب برای شناساندن ظرفیتها و شاخصه های هویت بومی و محلی این استان به دانش آموزان ایران است.