علم پزشکی

جدیدترین اخبار روز دنیا در حوزه پزشکی را در سرویس فناوری پرسون بخوانید.

یک دانشجوی دکتری با انجام طرحی درخصوص «میزان آموکسی سیلین در تصفیه خانه‌ها» تاکید کرد: با توجه به خطرات این دارو برای محیط زیست و سلامت انسان و اینکه تصفیه خانه‌ها برای تجزیه آنتی بیوتیک‌ها به خصوص آموکسی سیلین طراحی نشده‌اند، طراحی سیستم جدید برای حذف این میکروآلاینده ضروری است.

هنگامی که سخن از دستگاه‌های آکوستیک بهتر مانند سمعک به میان می‌آید، محققان فرآوری سیگنال‌های مربوطه نیازمند ابزار‌هایی هستند که به آن‌ها کمک کند تا سر و گوش‌ها را بهتر کنترل و صدا را فرآوری کند.
ابوعلی سینا حکیم بزرگ ایرانی در کتاب قانون خود طرز تهیه شربت ساده و خاصی را آموزش داده که در درمان کبد چرب بسیار نافع و مجرب است همچنین در این مطلب با ۱۲ دستورالعمل برای پیشگیری و درمان کبد چرب آشنا می‌شویم.
خوب جویدن غذا، وعده‌های کم و مکرر در طول روز، عدم مصرف وعده سنگین قبل از خواب می‌تواند در بهبود علائم این بیماران موثر باشد. میوه و سبزیجات تازه و مواد غذایی حاوی سلنیوم از قبیل مغزها و خصوصا بادام هندی، غذاهای دریایی، گوشت مرغ، گوشت گوسفند و جگر برای سلامت معده مفید می‌باشند.
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که اندازه‌گیری فشار خون یک بخش استاندارد از ویزیت‌های روتین بهداشتی است، اما اکثر افراد از آنچه که فشار خون طبیعی یا سالم را نشان می‌دهد، آگاه نیستند. علیرغم اینکه همه افراد نسبت به دانش فشار خون خود اطمینان دارند، اکثریت مردم آستانه بالا برای خوانش فشار خون طبیعی یا سالم را که ۱۲۰ بر ۸۰ میلی متر جیوه است را نمی‌دانند.
کلسترول یک ماده طبیعی است که در بدن ساخته می شود. ۷۵ درصد کلسترول بدن که در جریان خون قرار دارد توسط کبد ساخته شده و ۲۵ درصد باقیمانده به همراه مواد غذایی به بدن وارد می شود. مقدار طبیعی آن ۲۰۰ mg/dl و کمتر است. مقادیر بالاتر از ۲۰۰ mg/dl عامل خطر بیماری های قلبی است.
در پژوهشی محققان تاثیر شیوه‌های رفت‌وآمد فعال و غیرفعال را بر نتایج بیماری‌های قلبی عروقی بر اساس سطوح نشانگر زیستی مربوطه برآورد کردند. علاوه بر داده‌های نشانگر زیستی به‌دست‌آمده از ۲۰۸ هزار و ۸۹۳ شرکت‌کننده در نظرسنجی پایه بانک زیستی بریتانیا، محققان همچنین بررسی کردند که چگونه شدت و نوع رفت‌وآمد سطوح نشانگر زیستی بیماری‌های قلبی عروقی را تغییر می‌دهد.
روانپزشک دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه افسردگی یکی از مشکلات شایع دوران سالمندی است، بهترین و موثرترین روش‌ پیشگیری از افسردگی سالمندان را حضور در اجتماع و روابط خانوادگی دانست و افزود: اعضای خانواده و مراقب سالمند باید برای ملاقات‌های سالمند با دوستان و اطرافیان خود برنامه‌ریزی منظمی داشته باشند تا از انزوای اجتماعی جلوگیری کنند.