قرآن و عترت و حج

برای باخبر شدن از آخرین اخبار مذهبی ایران، سرویس فرهنگ و هنر پرسون را دنبال کنید.

رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: عملیات اجرایی اربعین ۱۴۰۳ را امروز آغاز کردیم تا با شناسایی آسیب‌ها و نقص‌های گذشته، آنها را رفع کنیم و زمان ثبت‌نام از زائران اربعین را در ماه ذی‌الحجه آغاز می‌کنیم تا امکان برنامه‌ریزی بیشتری وجود داشته باشد.
پیامبر خدا صلی‌الله علیه و آله و سلم در روایتی به معرفی زیرک ترین زیرک و احمقانه‌ترین حماقت پرداختند.
شرف شمس به قرار گرفتن خورشید در درجه 19 حمل یا فروردین اطلاق می شود. دعای منسوب به امیرالمومنین یا شرف الشمس را در این روز خوانده و هم زمان روی کاغذ می نویسند. سپس حاجت خود را در انتها اضافه می کنند و لای قرآن می گذارند.
دعای مخصوص شرف الشمس + اعمال و متن دعا (۱۹ فروردین ۱۴۰۳)«شرف شمس» نگین انگشتری عقیق زردرنگی است که بعضا به نیت گشایش در کار‌ها و یا رفع بلایا آن را به دست می‌کنند. اما شرف الشمس سنگ نیست. بلکه دعایی منسوب به امام علی (ع) است که در روز ۱۹ فروردین با آدابی خاص و نقشی رمزگونه آن را پشت عقیق زردرنگ حک می‌کنند.
ذکر و یاد خدا از مهم ترین عوامل رسیدن به قرب الهی است که انسان را از جهان ماده به عالم معنا و معنویت می رساند . ذکر ایام هفته علاوه بر ثواب بسیاری که دارد، برای رفع مشکلات نیز بسیار مجرب است.
عضو ستاد استهلال استان تهران گفت: با توجه به اینکه روز ۲۰ فروردین در پهنه کشورهای اسلامی، هلال ماه زودتر از خورشید غروب می‌کند، به نظر می رسد در اکثر کشورهای مسلمان در شامگاه سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ عید فطر اعلام شود.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت گفت: مراکز استانی باید با سرعت بیشتری معاینات حجاج ۱۴۰۳ را انجام دهند و ۱۵ شوال آخرین مهلت اخذ ویزا برای زائران است و قاعدتا معاینه زائران و تایید استطاعت جسمی‌باید تا ۵ شوال به پایان برسد
اذکار نافعه حداقل ذکر و دعاهایی است که با مداومت بر خواندن آنها می توان از فضایل بسیاری بهره مند شد مانند تقویت قلب و حافظه، رفع گرفتاری، آمرزش گناهان و افزایش روزی.
أمیرالمؤمنین علی علیه السلام در روایتی به راز سلامتی اشاره کردند.
محفل انس با قرآن کریم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی نماینده حضرت آیت‌الله ‌العظمی سیستانی و با حضور جمعی از قاریان و حافظان ممتاز کشور در محل احداث بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی نور در قم برگزار شد.
پیامبر خدا صلی‌الله علیه و آله و سلم در روایتی به معرفی بهشتیان پشیمان پرداختند.
ماه رمضان ماه توسعه فضائل و ترویج نودوستی برای طول سال است. فرصت را مغتنم بدانیم و در روزهای باقیمانده از ماه مبارک رمضان امسال با توجه به نیازمندان نور رحمت الهی را در زندگی خود ساری و جاری کنیم.
یک کارشناس مذهبی گفت: شب قدر به این دلیل قدر نامیده می‌شود که سرنوشت خیل از انسان‌ها در این شب تغییر پیدا می‌کند، و بر اساس آیه ۳ و ۴ سوره دخان، سرنوشت یک سال انسان‌ها در این شب تعیین می‌شود.
گفتن ذکرهای الهی باعث آرامش قلب ها و حیات معنوی انسان است؛ قلب خسته و افسرده انسان با «یاد خدا» طراوت می یابد و در کشاکش مشکلات و انبوه گرفتاری ها به یاد معشوق است که اطمینان و آرامش را برای جانها به ارمغان می آورد.
در کتاب مفاتیح‌الجنان برای شب بیست و سوم ماه رمضان اعمال و آدابی ذکر شده است که عمل به آنها می‌تواند انسان را در کسب هرچه بیشتر فیوضات این شب بزرگ یاری کند که در ادامه آمده است.