کار و تعاون

به روزترین اخبار حوزه اشتغال را در سرویس کار و تعاون پرسون بخوانید.

نظر موافق دولت و مجلس در برنامه هفتم توسعه این بود که سن و سابقه موردنیاز برای بازنشستگی نیروی کار به‌صورت پلکانی افزایش پیدا کند تا بخشی از ناترازی گسترده صندوق‌های بازنشستگی جبران شود. این نظر که در قالب مصوبه مجلس به شورای نگهبان ارسال شده بود، خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
در روزهای پایان سال معمولا بحث بر سر پرداخت عیدی کارگران و کارمندان داغ‌تر است. امسال نیز بخشی از کارگران کشور در بحث دریافت عیدی دچار مشکلاتی شدند. این مشکلات تاحدی به نوع نگاه و فرهنگ شکل گرفته در بخش کارفرمایی نسبت به قانون عیدی نیز برمی‌گردد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر لزوم توجه به معیشت بانوان، کاهش ساعت کاری در جهت ارتقای بهره‌وری، استفاده از دورکاری و بهره‌مندی از بانوان در سطوح مدیریتی تأکید کرد.
طبق اعلام مرکز آمار،بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ٧,٦ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه سال قبل (پاییز ١٤٠١) ،٠.٦ درصد کاهش یافته است.
معاون روابط کار وزارت کار گفت:‌ مجموعاً‌ نرخ تورم در دو سال گذشته حدود ۸۷ درصد بوده است و دستمزد کارگران در دو سال دولت سیزدهم حدود ۸۴ درصد افزایش یافته است.
عیدی و پرداخت مزایای پایان سالِ کارگران بحث داغ روزهای پایان سال است؛ کارگران بیمه‌ شده‌ تامین اجتماعی تنها مزیتی که بر کارمندان دولت دارند، همین مبلغ عیدی‌ست که تا حدودی بیشتر از مزایای پایان سالِ زیرمجموعه‌های دولت است.
نخستین نمایشگاه ایران کمیکال (صنایع پایین دستی پتروشیمی و مواد شیمیایی) امروز ۲ دی ماه ۱۴۰۲ با حضور رئیس اتاق تعاون ایران، رئیس اتاق اصناف تهران، دبیر اتاق اصناف ایران، رئیس اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان و فروشندگان مواد شیمیایی و جمعی از فعالان و متخصصان این حوزه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح شد.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه در مجموع ۵۰ هزار و ۴۷۷ نفر مشمول دریافت معوقه رتبه‌بندی شده‌اند، گفت: این تعداد به صورت میانگین ۳۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ناشی از معوقه متناسب‌سازی در طول اجرای این قانون (متناسب‌سازی) یعنی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند.
عضو هیأت مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی درباره آخرین وضعیت بیمه کارگران ساختمانی گفت: بعد از اجرای قانون جدید هیچ کارگر جدید بیمه نشده است.
بحث ساماندهی دستفروشان بارها در قالب طرح های مختلف دنبال شده است و به نتیجه درستی حاصل نشده است. وزیرکار در اظهارات اخیر خود گفته است کسانی که در چهارراه ها و خیابان ها مشغول کار هستند، باید ساماندهی شوند.