کشاورزی و دامداری

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس کشاورزی را در پرسون دنبال کنید.

مجری طرح خودکفایی گندم با بیان اینکه، ۱۶۵۰۰ میلیارد تومان از باقی مانده مطالبات گندمکاران پرداخت شده است، گفت: بقیه مطالبات هم تا پایان مهر واریز می‌شود.
رییس شورای تامین دام کشور از افت ۳۰ تا ۵۰ هزار تومانی قیمت گوشت قرمز گوسفندی و گوساله و همچنین کاهش ۱۵ تا ۱۸ هزار تومانی نرخ دام زنده با ورود دولت در پی افزایش حجم واردات به بازار در روزهای اخیر خبر داد.
قرار نیست مردم ایران هر کالایی را با هردرجه کیفیتی؛ به صرف اینکه مثلا تنظیم بازاری است و بهای آن مقداری از بهای بازارکمتراست، دریافت کنند ودم برنیاورند.
مدیرکل نظارت و بازرسی بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: هیچ کمبودی در تامین شکر وجود ندارد و بازار به ثبات رسیده است.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران گفت که عرضه لاشه گوساله برای تعادل بخشی گوشت قرمز در همه میادین میوه و تره بار تهران از فردا آغاز می‌شود.
دولت ۴۵ هزارمیلیارد تومان به گندمکاران بدهکار است که با وجود آنکه قرار بود خرید گندم نقدی باشد اما الان در پرداخت نسیه هم بدعهدی می‌کند.
رییس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار میهن از عرضه تخم مرغ درب واحدهای تولیدی با قیمت مصوب سال گذشته خبر داد و گفت: اکنون تخم مرغ در بازار مصرف با قیمت شانه ای ۱۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و تولیدکنندگان برای ادامه تولید همچنان در انتظار اعلام نرخ جدید مصوب تخم مرغ هستند.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در اسناد بالادستی برنامه ریزی شده است که در تولید ۵ محصول استراتژیک گندم، برنج، جو، پنبه و شکر به خودکفایی برسیم.
واکنش روزنامه اعتماد به حمله تند کیهان درباره قیمت نان

ما مرده بودیم یا آقایان کر بودند؟

لطفا از حقوق‌ها و خرج‌های بیهوده خود کم کنید. راستی چرا درباره یک سفر یک روزه به یک استان که فقط ۱۲۰ میلیون تومان باید هزینه غذای ۱۲-۱۰ نفر شده چیزی نمی‌نویسید؟!! اغلب هزینه‌های رسمی از این نوع بیهوده و مصرفانه است. اینها را کم کنید. ما هم زنده نباشیم مردم زنده‌اند!
نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به هشدار سازمان ملل در مورد کمبود مواد غذایی، گفت: طی سال‌های اخیر سازمان ملل کمبود مواد غذایی را تهدیدی جهانی اعلام کرده است و قطعا کشور ما هم جزو سرزمین‌های کم بارش محسوب می‌شود و با چنین  بحرانی دست و پنجه نرم می‌کند، گرانی و تورم حاکم بر مواد غذایی نشات گرفته از کاهش تولید مواد کشاورزی و دامپروری است، همین مسئله عاملی برای رقابت بین کشورها خواهد شد.
راه‌حل در سیاست و بازسازی اعتماد است. تا روزی که این ترس وجود دارد که حوادث ۹۶ و ۹۸ و ۴۰۱ تکرار شود سیاست‌گذاری واقعی و علمی قفل است. قیمت نان نماد این واقعیت است.
نماینده مردم تویسرکان در مجلس گفت: تویسرکان در صورت ثبت جهانی در سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد(فائو) به پایتخت گردوی جهان تبدیل می‌شود.
گلستان جزو استان‌های برتر در تولید گندم محسوب می‌شود و رتبه دوم تولید این محصول را در کشور دارد. در فصل زراعی گذشته حدود ۱۰۰ هزار هکتار از گندمزارهای استان بر اثر خشکسالی از بین رفت و میزان تولید این محصول حدودا ۳۰۰ هزار تن کمتر از سال قبل شد.
رئیس مرکز فناوری کشاورزی در محیط‌های کنترل‌شده و آزمایشگاه فتوسنتز و واکنش‌های نوری دانشگاه تهران اعلام کرد: دانشگاه تهران جزو سه مرکز دانشگاهی برتر دنیا در تولید علم در زمینه کشاورزی محیط‌های کنترل‌شده قرار گرفت.
کارشناس بهداشت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه سبزیجات همدان آلوده به فاضلاب نیستند گفت: امسال سطح زیر کشت سبزی با فاضلاب در استان کم بوده و با متخلفان هم برخورد لازم صورت گرفته است.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور گفت: سال گذشته سقف وام‌های روستایی ۳۰۰ میلیون تومان بود که امسال به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.
استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای جلوگیری از زمین‌خواری به بهانه پتروشیمی ضوابط استقرار دارد؛ طبق این ضوابط، میانکاله نیاز به ۱۵ هکتار زمین دارد اما در عمل ۹۰ هکتار زمین به آن واگذار شده که هیچ توجیهی جز زمین‌‌خواری ندارد.