صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

معاون برنامه‌ریزی اداره کل شیلات استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این استان بیش از ۷۰ درصد صید ماهی تن کشور را انجام می‌دهد، گفت: در روسیه بسیار طالب محصولات آبزی ما هستند.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: بعید است تصمیم ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ به بالا عوض شود و ورود، استفاده، به کارگیری و فروش این موبایل ممنوع است.
برای پیاده‌سازی شناسه یکتای کسب و کار در کشورمان اقدامات متنوعی از جمله توسعۀ زیرساخت‌ها، تعیین استانداردها، آموزش و آگاهی‌رسانی، حفاظت از محرمانگی اطلاعات شخصی و همکاری بخش‌های مختلف لازم است. ایجاد یک سیستم شناسه یکتای کسب و کار علاوه بر نیاز به توسعه زیرساخت فنی و فناوری مانند سیستم‌های مختلف پایگاه‌داده‌ها و نرم‌افزارهای مرتبط با مدیریت، مستلزم تعیین و استفاده از استانداردهای مشخصی برای تخصیص و مدیریت این شناسه‌ها است
رییس‌ کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به آغاز سومین عرضه خودروهای وارداتی از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودرو از روز گذشته دوم آبان گفت: واردات و عرضه خودرو به طور مستمر ادامه خواهد داشت و تاکنون ۶۰۰ خودروی وارداتی تحویل متقاضیان شده است.
مجری طرح واردات خودرو اعلام کرد که مشکلی از جانب وزارت صمت برای واردات خودرو وجود ندارد و امکان تامین ارز وجود دارد اما اینکه چه تعداد وارد شود، بسته به توان مالی شرکت‌های واردکننده است.

جزئیات کامل تعرفه قطعات خودروهای مونتاژی توسط دولت مصوب و اعلام شده که بر اساس آن سودهای بازرگانی برای خودروها به تفکیک حجم موتور و میزان داخلی‌سازی بین ۱۳ تا ۳۵ درصد افزایش یافته؛ اما نکته مهم این است که این سود برای سواری‌های با حجم کمتر از ۱۵۰۰ سی‌سی اما میزان داخلی‌سازی ۵۰ درصد و بیشتر یا تغییری نداشته یا پنج درصد کمتر شده است.
ابعاد زیان صنعت خودروسازی‌ هر روزگسترده تر می شود. آمارها نشان می‌دهد ۳شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در ۶‌ماه امسال ۳۴هزار میلیارد تومان زیان کردند که ۹۰درصد بیشتر از زیان ۶‌ماه پارسال است. با این میزان زیان جمع کل زیان انباشته این ۳شرکت به ۱۶۳هزار میلیارد تومان رسید.
وزارت صمت آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده را اوایل شهریور تدوین و برای بررسی و تصویب به هیات دولت فرستاد اما با گذشت دو ماه از آن تاریخ این آیین‌نامه هنوز برای اجرا ابلاغ نشده است.
با توجه به تولید ۸ خودروی جدید در ایران‌خودرو که به تازگی توسط شورای رقابت قیمت‌گذاری شده است و با توجه به ضرورت عرضه خودرو فقط در قالب سامانه یکپارچه، در نوبت بعدی سامانه یکپارچه، طبق قاعده این ۸ محصول عرضه خواهد شد.
رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد قطعات یدکی وارداتی هستند و خیلی از قطعات تولیدی هم مواد اولیه وارداتی دارند، گفت: در شرایطی که اعلام شده امکان واردات خودروهای دست دوم با کارت بازرگانی وجود دارد، پیش بینی می‌شود به دلیل نبود نمایندگی برخی خودروها، مصرف کننده برای تامین قطعات با مشکلات عدیده مواجه شود
مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا گفت: از آنجایی که برای خودرو شاهین دنده‌ای با ­قطعات مورد استفاده، قیمت گذاری جدید نیاز بود، تحویل آن با تاخیر انجام شد.
وزارت جهاد کشاورزی با ارسال نامه‌ای به سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که صادرات نان با آرد غیریارانه‌ای با تأیید اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی هر استان بلامانع است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اگر تعزیرات حکومتی احتکار را تایید کرده باید با آن برخورد قضایی کند، گفت: از نظر من در حال حاضر احتکاری در کار نیست و خودروها در حال تحویل به مردم هستند.
جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تذکری کتبی خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت بر لزوم پاسخگویی در خصوص علت عدم واردات خودرو تاکید کردند.
وزارت صمت در واکنش به نامه وزیر صمت به دو معاونش درباره گلایه مکرر اعضای هیات دولت از رها بودن بازار اعلام کرد: طراحی لازم برای پررنگ تر شدن نقش اتحادیه ها در فرایندهای نظارتی از یک ماه پیش انجام شده و به زودی فرایند جدید نظارت اعلام می شود.
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: عرضه‌های دوم و سوم خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه با تویوتا، کیا، هیوندای و بعضی خودروهای چینی از این هفته استارت می‌خورد.