اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با ارسال دو نامه جداگانه به دبیر شورای نگهبان و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار تسریع در تایید "طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی" در شورای نگهبان و "اعتبار زدایی از اسناد عادی و وکالتی" و تصویب "طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول" در مجمع تشخیص مصلحت نظام برای توفیق حاکمیت در کنترل بازار سوداگرانه مسکن شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به دو مصوبه ضد تعارض منافع که اخیرا در دولت به تصویب رسیده گفت: حل مسئله ⁧ تعارض منافع⁩ را پیش‌نیاز از بین بردن رانت و فساد دانست.
در پیش‌نویس لایحه برنامه هفتم توسعه پیشنهاد شد، نرخ مالیات ارزش افزوده طی سالهای اجرای برنامه هفتم با رشد یک‌درصدی در هر سال تا ۱۳درصد افزایش یابد.
بررسی واکنش ها به تصمیم هیئت بررسی و تطبیق مصوبات، درباره مصوبه نرخ تسعیر ارز پتروشیمی؛

هجمه به مجلس برای تصمیم ضد تورمی/ بررسی ابعاد خطرناک تثبت نرخ ارز در گزارش مرکز پژوهش های مجلس

از شب گذشته برخی فعالان فضای مجازی به بهانه تصمیم هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مبنی بر ابطال تصمیم دولت برای «تعیین نرخ تسعیر ارز شرکت های پالایش نفت و پتروشیمی» که خلاف قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور و قانون بودجه است، هجمه ای علیه مجلس آغاز کرده اند که آشکارا در راستای حمایت از سیاست های ارزی است که در گذشته و با تجربه ارز ۴۲۰۰ تومانی موسوم به ارز جهانگیری، باعث تورم های افسار گسیخته در کشور شد تا جایی که دولت سیزدهم در اردیبهشت ۱۴۰۱ ناچار به حذف ارز جهانگیری شد. در گزارش پیش رو براساس نظر مرکز پژوهش های مجلس که در ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ منتشر شده به بررسی سیاست تثبیت نرخ ارز و آسیب های آن بر نرخ ارز و معیشت مردم پرداخته ایم.
بررسی ها نشان می دهد که معامله گران بازار سکه امروز بدون توجه به کاهش قیمت طلای جهانی ، بیشتر به نوسانات دلار توجه کردند.
گزارش میدانی از معاملات ارزی میدان فردوسی؛

پیش بینی مردم و دلالان از قیمت ارز چیست؟

با وجود محدودیت در حجم معاملات ارزی برای صرافی ها و قاچاق فرض کردن نگهداری ارز، بازهم خرید و فروش ارز جریان دارد و برخی از خریداران آن را لازمه حفظ دارایی های خود می دانند، هرچند برخی هم معتقدند توافق برجام می تواند ریسک نگهداری ارز را بالا ببرد.
وزیر اقتصاد نوسان را ذات و ماهیت بازار سرمایه دانست و گفت: باید تاحد ممکن ابزارهای لازم برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم عامه مردم و غیرحرفه‌ای ها را فراهم کنیم اما برخی در زمان نوسان بازار به دنبال این بودند تا بر طبل واکنش های هیجانی بکوبند.
اردیبهشت، ماه آرامش بازارها بود. بر اساس آمارها در این ماه دلار ۱/ ۱درصد و سکه حدود یک‌درصد نوسان داشت.
برنامه هفتم اگر بخواهد معنای مشخصی پیدا کند، باید نقشه راه تحول سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را ترسیم کند و نشان دهد که در هر مقطع از زمان چه کارهایی باید صورت گیرد.
وزارت اقتصاد اعلام کرد: شرکت‌های دولتی از مجمع عمومی، هیات مدیره، حسابرس مستقل و بازرس قانونی تشکیل شده که مطابق قانون اعضای مجمع از وزیر مسئول، وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه و یک یا چند وزیر با تصویب هیات وزیران است.
وزارت اقتصاد اعلام کرد: دولت برنامه‌های مهار تورم را از ابتدای شروع به کار خود دنبال کرد و با وجود جهش قیمت‌های جهانی غذا، تاثیرات اقتصادی جنگ اوکراین، سیاست حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، اغتشاشات و جنگ ارزی، تورم ۱۴۰۱ را در حوالی همان عدد تورم ۱۴۰۰ نگه داشت.
یک اقتصاددان گفت: ما در اقتصادی زندگی می‌کنیم که در آن قیمت ملک از سال ۹۸ روند صعودی پرشتابی را طی کرده و تا خردادماه امسال و در عرض کمتر از ۶ سال رشدی هشت برابری را تجربه خواهد کرد؛ اما آیا طی این مدت درآمد مردم هم هشت برابر شده است؟
عضو هیأت امنای مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان درباره اجرای طرح ارزش مالکانه، گفت: از آنجایی که اجرای طرح ارزش مالکانه به صورت مرحله‌ای و شرکت به شرکت خواهد بود، در هر مرحله تعدادی سهام متفاوت به فرهنگیان واگذار می‌شود.