زنان و خانواده

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به خانواده، ازدواج و جوانان را در سرویس زنان و خانواده پرسون دنبال کنید.

در عدالت ترمیمی هدف غایی اصلاح ســاختار جامعه، جبران زیان وارده و ایجاد شــرایطی برای توافق طرفین یک جرم در تأمین و جبران زیانی است که در نتیجه جرم ایجاد شده است. لذا آنچه در تعریف کیفر و مجازات ها باید منظور نظر قانونگذار قرار گیرد علاوه بر اصــول و قواعد بدیهی حقوق کیفری، تأمین شرایطی است در جهت عدالت کیفری.
در ماده ۱۴ لایحه حجاب و عفاف که به مجلس شورای اسلامی ارائه شده و قرار است به تصویب برسد، وظایف وزارت بهداشت در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اعلام شده است.
مثلا یک تورلیدر در حالی که حین عبور از یک مسیر جنگلی ویژگی های طبیعی آنجا را توضیح می دهد، مسوول حجاب گردشگران نیز هست/ برای شناسایی افراد بی حجاب در همه وسایل حمل و نقل عمومی دوربین نصب می شود.
عصرایران با انتقاد از لایحه طرح حجاب و عفاف نوشت: این لایحه به طرز شگفت انگیزی، بستر ساز تقابل اجتماعی و تنش و نزاع بین مردم است. در جای جای این قانون، مردم، مکلف شده اند که مراقب حجاب دیگران باشند و الا خودشان مجازات می شوند!
خانواده ایرانی با وضعیت کنونیِ ساختارهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی قادر نیست، انتظارات کارکردی خود را تحقق بخشد. اجازه بدهید به این مسئله بیشتر بپردازیم. ساختارهای اقتصادی جامعه، خانواده ایرانی را در «تنگنای آینده نامعلوم» قرار داده است. طوری که برای صاحب مسکن شدن، انتظاری ۶۰ساله باید کشید! همچنین ازدواج جوانان و جدا شدن آن‌ها از خانواده والدین، نیازمند هزینه‌های سنگینی است و به شغلی با درآمدی مطمئن و مسکنی آبرومند نیازمند است که اجازه فرزندآوری و فرزندپروری را به نسل جدید بدهد.
هر نوع مداخله اجباری در امری که هنجار بودن آن باید مورد وفاق جامعه باشد، نه تنها اشتباه استراتژیک حکومت‌ها است، بلکه در درازمدت به ضد خود نیز تبدیل خواهد شد. مکرر گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم تنها راه‌حل پایان دادن به این مناقشه اصلاح سیاست‌گذاری‌ها و قوانین با هدف تبعیض‌زدایی از زنان از یک‌سو و پرداختن به راه‌حل‌های ایجابی از سوی دیگر است.
عباس سلیمی نمین گفت: نمی‌دانم چه اصراری است که برخی از رسانه‌های داخلی با رسانه‌های خارجی همراه می‌شوند و می‌گویند گشت ارشاد مجدداً فعال شده است چون گشت ارشاد با کارکرد قبلی باز نخواهد گشت.
برخلاف وعده های انتخاباتی رئیسی برای واگذاری گشت ارشاد از وزارت کشور به وزارت ارشاد، یکسال بعد از فوت مهسا امینی، فرمان آغاز به کار گشت ارشاد در خیابان ها مجدد صادر شده است اما همه توپ صدور این فرمان را در زمین یکدیگر می اندازند. فرمانی که فرماندهان پلیس به پشتوانه آن، تعداد زیادی از خودروها و ماموران زن و مرد را در خیابان ها مستقر کرده اند.
در پی مصاحبه مدیر مسئول کیهان با خبرگزاری فارس که با عنوان «توصیه‌ای برادرانه به خانم خزعلی» منتشر شده بود، روابط عمومی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری جوابیه‌ای منتشر و حسین شریعتمداری نیز توضیحاتی ارائه کرد.
معاونت زنان و امور خانواده ریاست‌جمهوری با صدور اطلاعیه‌ای درخصوص اظهارات معاون رئیس‌جمهور درخصوص بازگشت مجدد گشت ارشاد به خیابان‌ها، از رسانه‌ها خواست که امانتداری در نقل اخبار را رعایت کنند.
آیت الله فاضل لنکرانی گفت: صدا و سیما حجاب را به صورت شعاری در قالب سرود پخش می‌کند اما سرود ریشه‌دار نیست و همین دختری که الان این سرود را می‌خواند پس فردا که مورد هجمه قرار گیرد، چادر را کنار می‌گذارد.
آن قدر طی این چند روز محتوا علیه حجاب و عفاف و بیانیه ساده پلیس تولید شده، آن‌قدر در همین چند روز، واژه جعل شده که دود از کله آدم بلند می‌کند. آیا همین دستپاچگی، این نگرانی و این حجم واکنش دسته جمعی و از سر ترس، اهمیت مسئله حجاب و عفاف را نشان نمی‌دهد؟ آیا آنها واقعا مسئله حجاب و عفاف را صرفا «یک تکه پارچه» می‌بینند؟ آنها بهتر از من و شما می‌دانند، تهِ این راه کجاست!
عصرایران در واکنش به اظهارات اخیر سیدرضا اکرمی، نوشت: اگر شوهر صاحب زن است تکلیف شوهرانی که با پوشش همسران و به تعبیر آقای اکرمی متعلقات‌شان مشکلی ندارند چیست؟ در این حالت نظر شوهر مهم است یا مأمور گشت ارشاد؟ به بیان روشن‌تر از شوهر خود باید تبعیت کند یا از پلیس؟
ترویج سازمان یافته بی‌حجابی و بی‌عفتی را باید درست فهمید و متناسب این فهم، با شبکه واسطه آن در داخل کشور با شدت عمل برخورد کرد. این ماجرا، صرفا نفی حکم ضروری اسلام نیست، بلکه «جنایت علیه بشریت» است. اگر صدف حجاب بشکند، گوهر عفاف نیز شکسته یا ربوده خواهد شد.