سیاست خارجی

آخرین و مهمترین خبر ها از تحولات جهان و خبرهای سیاست خارجی را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

روزنامه ایران با انتقاد از منتقدان دولت نوشت؛ جریانی که ماه‌ها تیم دیپلماسی دولت رئیسی را به بهانه‌های مختلف به چالش می‌کشید این بار نه تنها از انعکاس خبر موفقیت سیاست منطقه‌ای در قبال عربستان طفره می‌رود بلکه با دستی گشاده به تحریف ماجرا و برجسته‌سازی حواشی می‌پردازد.
ســفر امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجــه ایران به عربستان و دیدار وی با بن سلمان، ولیعهد و بن فرحان، وزیر خارجه در چارچوب توافقنامه پکن بین ایران و عربستان قابل تجزیه و تحلیل است. با توجه به اینکه بعد از این توافقنامه و افتتاح سفارتخانه های دو کشور در عربستان و ایران، فضای تعامل دلپذیرتری بین ایران و عربستان به وجود آمد؛ این رویکرد دو کشور برای کاهش تنش ها و رسیدن به نقطه قابل اتکای همکاری منطقه ای موجب شده بسیاری از رخدادهای منطقه تحت تاثیر فضای جدید تعاملات و همگرایی ایران و عربستان قرار گیرد.
وزیر امور خارجه کشورمان که به دعوت همتای عربستانی خود به عربستان سفر کرده، امروز ظهر وارد ریاض شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، کشته و مجروح شدن جمعی از شهروندان روسیه در حادثه تلخ انفجار پمپ بنزین در شهر "ماخاچ قلعه" را به دولت و مردم این کشور تسلیت گفت.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه تاکید کرد: بحث آزاد سازی زندانیان‌ یک موضوع انسانی است و ما هیچ ارتباطی بین تبادل زندانیان به عنوان یک بحث انسانی با مسئله آزاد سازی دارایی‌های ایران قائل نیستیم.
همکاری‌های موردی و موضوعی ایران و آژانس از اواخر ماه مه و نهایی شدن مساله تبادل زندانیان در ۱۰اوت در چارچوب توافق محدودسازی تنش، بار دیگر امیدها را در بین محافل رسانه‌ای و سیاسی ایجاد کرده است که گزینه احیای برجام می‌تواند بار دیگر روی میز قرار گیرد.
وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار مطلبی در فضای مجازی در واکنش به عملیات تروریستی در حرم شاهچراغ(ع) نوشت: عاقبت دردناکی در انتظار عاملین، آمرین و پشتیبانان این جنایت خواهد بود.
اقدامی که به آزادسازی زندانیان ایرانی در آمریکا و ثانیا آزاد شدن بخش دیگری از پول های بلوکه شده که به اقتصاد کشور کمک می کرد نباید در اثر اختلافات سیاسی و ماجراهای جناحی تخطئه و مشکل را پیچیده تر می کرد. باید اصل اینکه بخشی از دارایی های ایران آزاد می شود را به عنوان یک اقدام خوب استقبال کنیم نه اینکه آن را زیر سوال ببریم.
شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان با استناد به اظهارات مقامات رسمی و منابع مطلعی که در جریان مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران و تبادل زندانیان ایران در آمریکا با جاسوسان زندانی در ایران بودند، به بیان جزئیاتی درباره روند این مذاکرات پرداخت.
توازن در دیپلماسی خارجی و اصلاح مناسبات سیاست خارجه و نیز تحلیل فلسفی روابط سیاسی و اقتصادی ایران با قدرتهای شرق و غرب از محورهای نشست در هفتاد و یکمین جلسه کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان است
در واقع مسوولان دولت می‌گویند این تصمیم در راستای توجه به اصول انسانی و حقوق بشر است. به‌طور کلی آزادسازی این زندانیان که انسان‌هایی محترم هستند از منظر حقوق بشر مثبت است. اگر گشایشی در حوزه ارتباطی ایران با جهان پیرامونی هم ایجاد کند و باعث حل مشکلات شود هم یک گام رو به جلو است.
شب گذشته (پنجشنبه) جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا در موضع‌گیری‌های جداگانه‌ای و به صورت رسمی اعلام کردند که در ارتباط با تبادل زندانیان بین ۲ کشور و همچنین آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های ایران که برای چندین سال به‌طور غیرقانونی در کره جنوبی به بهانه تحریم‌های واشنگتن علیه تهران توقیف شده بود، به توافق رسیده‌اند و روند این ۲ موضوع آغاز شده است.
ساعاتی پیشتر برخی ناظران از جمله بارابارا اسلاوین کارشناس آمریکایی پنجشنبه شب در توئیتی مدعی شد: ایران می‌تواند سفارش غذا، دارو و شمار محدودی تجهیزات پزشکی را نزد بانکی در دوحه ثبت کند. بانک مذکور در دوحه نیز هزینه کالا‌ها را پرداخت می‌کند و شرکت‌های قطری آن‌ها را به ایران تحویل می‌دهند. ایران اصلا به منابع مالی دسترسی مستقیم ندارد.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های ایران آغاز شد، گفت: تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود را دریافت کرده‌‌ایم.
نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی خبر خروج زندانیان دو تابعیتی را از زندان اوین تهران را تایید کرد و گفت: این خروج در چارچوب یک توافق با واسطه گری کشور ثالث صورت گرفته است تا طرفین ۵ زندانی مورد نظر را بطور متقابل آزاد کنند و مشمول بخشش قرار دهند.