سیاست خارجی

آخرین و مهمترین خبر ها از تحولات جهان و خبرهای سیاست خارجی را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

شاطرزاده سفیر اسبق ایران در برزیل عنوان کرد:

رویکرد اشتباه دولت قبل مانع عضویت ایران در بریکس بود

سفیر پیشین ایران در برزیل با بیان اینکه متاسفانه موضوع عضویت ایران در بریکس در دولت یازدهم و دوازدهم رها شد، تصریح کرد: اگر این رویکرد وجود نداشت ما خیلی زودتر از این‌ها و حداقل ۱۰ سال پیش عضو بریکس می‌شدیم.
چین پس از اروپا و امریکا و روسیه رتبه چهارم را داشته است. این وضعیت ناشی از رویکردی است که مردم به سیاست خارجی دولت دارند. به عبارت دیگر این رویکرد مردم بیش از اینکه مبتنی بر شواهد و دلایل مستند و قوی و ظرفیت‌های چین باشد، علت‌های دیگری دارد. علت اصلی نیز بی‌اعتمادی به سیاست خارجی کشور است که نتیجه وضعیت داخلی و اقتصادی آن چنین شده است که امروز شاهد آن هستیم.
این یک فرصت اساسی است که بسته به اینکه کماکان سیاست خارجی یک سیاست خارجی سخنرانی محور است یا اینکه جنبه مساله محوری و واقع گرایی در آن عمده شده می تواند دومین سفر آقای رئیسی را سامان دهد. اگر کماکان این سفر سخنرانی محور باشد خواهیم دید که آقای رئیسی صرفا یک سخنرانی را انجام خواهد داد و هیچ یک از چالش های بین المللی ایران حل نمی شود و کماکان نتیجه آن را می بینیم. مثلا  ایران و عربستان پر سر و صدا ترین روند تنش زدایی را در سالیان اخیر در پیش گرفتند ولی بهره ای که عربستانی ها از این تنش زدایی بردند
جمهوری اسلامی نوشت: نظام جمهوری اسلامی، کار خوبی می‌کند که با حکومت خودخوانده طالبان از درِ خصومت و جنگ و ستیز درنمی‌آید ولی متأسفانه تعارفات و امتیازدهی‌های بیجا در تعامل با این گروه، جایگاه محوری پیدا کرده است.
قطعا امید، نسبت مستقیمی با عملکرد مسئولان دارد. «همه‌ مسئولان کشور امروز موظّفند کار جهادی کنند، شبانه‌روزی کار کنند و خستگی نشناسند. ما فصل مُشبعی (مفصلی) را حرکت کرده‌ایم؛ این سربالایی، این شیب تند را عبور کرده‌ایم، به قلّه‌ها نزدیک شده‌ایم. نباید خسته بشویم. امروز روز خسته شدن نیست، روز ناامید شدن نیست؛ امروز روز شوق است، روز امید است، روز حرکت است؛ مسئولین کشور در بخش‌های مختلف باید با این روحیه حرکت کنند»
اگر بخواهد به طور کامل از مزایای اقتصادی بریکس و این بلوک هایی که معمولا متعهد هم هستند که توسعه اقتصادی پایداری را در کشورهای پیرامونی خود داشته باشند. مثل همین بانکی که می خواهند تشکیل بدهند یا روابط اقتصادی خاص و سرمایه گذاری هایی که می خواهند با هم انجام دهند. لازمه این امر نیز این است که ایران سیاست خارجی و روابط اقتصادی خود را در یک چارچوب شناخته شده بین المللی قرار دهد.
خبرگزاری «کیودو» ژاپن گزارش کرد که «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران و «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن در سپتامبر (ماه آینده میلادی) در نیویورک در خصوص برجام و طیفی از موضوعات دیگر دیدار و گفتگو خواهند کرد. خبرگزاری کیودو در گزارش خود نوشت که نخست‌وزیر ژاپن نیز قصد دارد در دیدار با رئیسی بر وجود امنیت و ایمنی در تنگه هرمز تأکید کند.
روزنامه ایران با انتقاد از منتقدان دولت نوشت؛ جریانی که ماه‌ها تیم دیپلماسی دولت رئیسی را به بهانه‌های مختلف به چالش می‌کشید این بار نه تنها از انعکاس خبر موفقیت سیاست منطقه‌ای در قبال عربستان طفره می‌رود بلکه با دستی گشاده به تحریف ماجرا و برجسته‌سازی حواشی می‌پردازد.
ســفر امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجــه ایران به عربستان و دیدار وی با بن سلمان، ولیعهد و بن فرحان، وزیر خارجه در چارچوب توافقنامه پکن بین ایران و عربستان قابل تجزیه و تحلیل است. با توجه به اینکه بعد از این توافقنامه و افتتاح سفارتخانه های دو کشور در عربستان و ایران، فضای تعامل دلپذیرتری بین ایران و عربستان به وجود آمد؛ این رویکرد دو کشور برای کاهش تنش ها و رسیدن به نقطه قابل اتکای همکاری منطقه ای موجب شده بسیاری از رخدادهای منطقه تحت تاثیر فضای جدید تعاملات و همگرایی ایران و عربستان قرار گیرد.
وزیر امور خارجه کشورمان که به دعوت همتای عربستانی خود به عربستان سفر کرده، امروز ظهر وارد ریاض شد.