سیاست خارجی

آخرین و مهمترین خبر ها از تحولات جهان و خبرهای سیاست خارجی را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

عسکر جلالیان، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری گفت: براساس آمار رسمی و پژوهشی حدود ۵ میلیون ایرانی و براساس آمار غیررسمی بین ۸ تا ۱۰ میلیون ایرانی در خارج از کشور حضور دارند؛ ما همگی بر این باوریم که آن دسته از ایرانیان که احتمالا دارای مشکلات امنیتی هستند، زیر یک درصد و خیلی کم هستند و آن هم قابل حل است.
مرور تحریم علیه کشورمان بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که دولت آمریکا تمام تحریم‌های عمده علیه ایران را اعمال کرده است حال این سوال مطرح است آیا دیگر چیزی برای ترامپ باقی مانده است؟
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی از ابراز لطف حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به تحرک بین‌المللی دولت در مسائل خارجی، قدردانی کرد.
سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر گزینه دیگری می‌تواند در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران مؤثر باشد»
سخنگوی وزارت خارجه گفت: آرزوی تجزیه ایران به مانند سایر آرزوهای باطل چهل و چند سال گذشته، با جنایتکارانی که نتوانسته‌اند حتی در مقابل یک جنبش مقاومت مردمی در نوار غزه قامت راست کنند و برای جبران شکست‌های ترمیم ناپذیر خود زبونانه دست به کشتار زنان و کودکان می‌زنند، به گور خواهد رفت.
یک سایت غربگرا در ادامه فضاسازی این طیف به نفع طرف آمریکایی، خواستار مذاکرات همزمان غیر رسمی با بایدن و ترامپ آن هم ده ماه مانده به تشکیل دولت جدید در آمریکا شد. عصر ایران البته توضیح نداده که عایدی این مذاکره موازی برای ایران چیست و عبرت‌های گذشته در این میان چه می‌شود؟!
سیاست آمریکا و اروپا در قبال ایران فاقد هرگونه «لنگرگاه» و «جهت‌گیری» است. دولت‌های غربی نتوانستند یک راهبرد متوازن، متحد و پایدار در قبال ایران اتخاذ کنند که فعالیت‌های جمهوری اسلامی را محدود کند. راهبرد غرب در قبال ایران، نه‌تنها هدف مشخصی را دنبال نمی‌کند بلکه حتی چارچوب مشخصی هم ندارد.»
در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری، تصویر شناسنامه ایرانی یک شهروند افغانستانی در رسانه ها منتشر شد و سازمان ملی مهاجرت با صدور اطلاعیه ای کوتاه، به موضوع واکنش نشان داد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ ای به دبیران کل سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی، رییس شورای امنیت سازمان ملل متحد و وزرای خارجه کشورهای اسلامی و سایر کشورهای جهان در مورد تحولات فلسطین نسبت به تبعات تداوم اقدامات تجاوزکارانه اسرائیل ماه مبارک رمضان هشدار داد.
معاون کنسولی وزارت خارجه گفت:‌۸۵۰ هزار نفر از ایرانیان خارج از کشور در سال ۱۳۹۸ به کشور تردد داشته‌اند پرسمان تردد برای ایرانیانی است که فکر می‌کنند بعد از ورود به ایران برای خروج با مشکل برخورد می‌کنند.
دیپلمات‌های غربی از قدرت‌گرفتن جناح طرفدار جهش هسته‌ای در ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. آن‌ها هشدار داده‌اند که جنگ غزه و بن‌بست در مذاکرات هسته‌ای، به این جناح قدرت بخشیده است.
سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری هفتگی خود که با حضور خبرنگاران انجام شد، به موضوعاتی از قبیل تاثیرات و اقدامات آمریکا در روند جنگ غزه و رژیم صهیونیستی، روابط ایران و ترکیه، ارسال کمک‌های ایران به غزه، گزارش حقوق بشر علیه ایران، مذاکرات در راستای بازگشت به برجام، بیانیه کویت و عربستان در خصوص میدان گازی آرش و بحران اوکراین پرداخت
امیرعبداللهیان در دیدار با وزیر خارجه ارمنستان تاکیید کرد:

صلح پایدار در منطقه به دور از مداخله کشور های بیگانه

وزیر امورخارجه کشورمان توسعه همه جانبه روابط همسایگی با کشور ارمنستان را به نفع دو کشور و در راستای صلح، ثبات و امنیت پایدار در منطقه به دور از مداخله کشور‌های بیگانه دانست.

در تماس تلفنی شیخ محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی نخست وزیر و وزیر خارجه قطر با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان آخرین تحولات دوجانبه و موضوع غزه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.