میراث فرهنگی

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوه گفت: عدم انجام تعهدات یک مجتمع گردشگری در این شهرستان را به تعطیلی و پلمب کشاند.
در ثلاث باباجانی؛

ویران شدن تپه باستانی «میر»

تپه باستانی میر و قلعه‌ اش برای میرآبادی‌ها مثل شناسنامه می ماند اما در حال ویران شدن است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای بازدید از پروژه های گردشگری گیلان وارد این استان شد و در اولین اقدام از مناره بازار صومعه سرا بازدید کرد.
چند روز پیش بود که خبر یک کشف مهم در تخت جمشید منتشر شد و حالا رئیس هیات‌مدیره جامعه باستان‌شناسی ایران می گوید که گِل‌نوشته‌های مالی، نظام مالیاتی و آمار، منحصر و محدود به دوره هخامنشی نیست، همزمان در منطقه بین‌النهرین در دوره آشور و بابل، دانش و فن حسابرسی وجود داشته است.
آیا وزارت مسکن و شهرسازى و یا میراث فرهنگی از عهده ی جبران این خسارتها می تواند بر آیند که غیر ممکن است و حتی توان احیاء اماکن ثبت شده میراثی را هم ندارند و برای حفظ و نگهداری، غالباً آنها را به اجاره واگذار می کنند، پس بهترین راه این است که در مصوباتشان تجدید نظر کنند و بیش از این جلوی احیای بافتهای فرسوده را نگیرند.
جام‌ها، بشقاب‌ها، سکه‌ها و زیورآلات طلایی و نقره‌ای به همراه کاشی‌ها و سفال‌های زرین‌فام و لعابدار و پیکرک‌های گِلی و سنگی، بخشی از ۲۱۱ شیء تاریخی ایران است که برای ۶ ماه نمایش، به چین فرستاده شده، درحالی‌که چین آن‌ها را به ارزش حدودی ۱۱۴ میلیون یورو بیمه کرده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سراوان با اشاره به اینکه این شهرستان دارای ۲۷۶ اثر تاریخی شناسایی شده و ۷۵ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور است، گفت: این شهرستان به زادگاه خورشید ایران اولین نقطه‌ای که خورشید در آن طلوع می‌کند شهرت دارد.
سرپرست هیأت باستان‌شناسی کاوش معبد لائودیسه با توجه به انجام فصل هشتم کاوش معبد لائودیسه بلاتکلیفی ۱۲ هکتار بافت فرسوده و تاریخی شهر نهاوند پایان می‌یابد گفت: تپه نقاره‌چی از مهمترین محوطه‌های تاریخی دوران سلوکی در نهاوند است و از جمله بزرگترین پروژه‌های باستان‌شناسی کشور محسوب می‌شود.
رئیس اداره ملی میراث فرهنگی چین به ۶۶۶۵ موزه‌ای که در این کشور وجود دارد، اشاره کرد و گفت: برپایی نمایشگاه شکوه ایران باستان آغاز خوبی است تا بتوانیم آثار تاریخی موزه ایران را در موزه‌های چین به نمایش بگذاریم تا چینی‌ها با تمدن کهن ایران آشنا شوند.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت سلیمان تکاب از لزوم ارائه گزارش از عملکرد ۱۵ ساله این مجموعه به یونسکو خبر داد و گفت: باید در سال ۲۰۲۵ گزارشی از انجام تعهدات مجموعه میراث جهانی ارائه دهیم. حفاظت و حراست بسیار خوب بوده و به سمت احیا حرکت خواهیم کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز گفت: کاخ شهرستانک که اکنون مراحل مرمت را می‌گذراند به عنوان یکی از بزرگترین بوتیک هتل‌های ایران به بهره برداری می‌رسد.
چرا رشد نوسازی بافت فرسوده اصفهان، سالانه یک در صد است؟!

مانع اصلی احیای بافت های فرسوده چیست؟!

بارها به این موضوع فکر کرده ام که ساکنان نزدیک یک مسجد و یا منزل میراثی مگر چه گناهی کرده اند که از حقوق ارزش افزوده ای که املاک بقیه شهروندان دارند، محروم شوند و آیا میراث فرهنگی می تواند موجب ضرر و زیان آنها شود و یا اگر واقعاً‌ جایی لازم است که محدودیت ارتفاع رعایت شود، جبران خسارت آ‌ن به عهده کیست؟