میراث فرهنگی

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

اخیرا وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرده است توانستند تعدادی سیم‌کارت بدون فیلتر تهیه کنند و به اینفلوئنسرها، رسانه‌های خارجی و مقامات جهانی بدهند.
وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ۱۷ کشور در جشنواره صنایع دستی حاضر شدند، ۲۰۰ اثر برجسته صنایع دستی را ارایه کردند و هنگام اهدای جوایز هنرمندان خارجی با افتخار نسبت به اینکه از جمهوری اسلامی جایزه دریافت می‌کنند، روی سن آمدند.
معاون میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از ثبت شیرینی سنتی «کسمک» شهرستان گرمه در فهرست میراث ناملموس کشور خبر داد.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان البرز از ثبت دو اثر طبیعی استان شامل درخت چنار روستای شلمزار و کوشک زر در فهرست میراث طبیعی ملی خبر داد.
مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: همزمان با ایام دهه فجر، ۲۸ طرح در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با حجم سرمایه‌گذاری معادل ۲۰ هزار میلیارد ریال بهره‌برداری شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری ورامین از ثبت ۹ پرونده حفاری غیرمجاز در سطح شهرستان ورامین خبر داد و گفت: ۱۰ سکه مربوط به دوره اشکانیان و ۳ تندیس گلی نیز کشف شده که در نهایت این پرونده‌ها به دستگاه قضایی ارجاع داده شده است.
سفیر عربستان در دیدار با ضرغامی:

هیچ مانعی برای توسعه گردشگری با ایران نداریم

سفیر عربستان در ایران در دیدار با عزت‌الله ضرغامی، گفت: ما از ایرانی‌ها به‌عنوان برادران خود میزبانی می‌کنیم و هیچ مانعی برای توسعه گردشگری در این‌باره نداریم.
رئیس اداره میراث فرهنگی ورامین گفت: از کسانی که موزه خصوصی خانگی دارند، می‌خواهیم برای مجوز مجموعه خصوصی به ما مراجعه کنند تا از تسهیلات آن استفاده کنند.
رقص در فرهنگ‌ها و آئین‌ها و در میان ملل و مردمان مختلف در طول تاریخ تا به امروز دارای اهمیت بسزایی بوده است، کُردها نیز نه تنها از این قاعده مستثنی نبوده‌اند بلکه دارای پیشینه‌ای غنی، فرهنگی و فلسفی در باب رقص مخصوص به خود هستند. رقص کُردی که در میان مردم کُردستان به آن «هه‌لپه‌رکی» می‌گویند، با زیبایی خاص، آئینه‌ای تمام نما از زندگی گذشته این مردم است که به صورت زنده در زمان حال در وجود آنان در حرکت و جریان است.
خراسان شمالی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: پرونده فنون و مهارت پخت «حلوا جوزی» (کنجدی) شهرستان جاجرم برای ثبت ملی به وزارت میراث‌ فرهنگی فرستاده شد.
قلعه فلک‌الافلاک یا دژشاپور خواست، قلعه‌ای تاریخی در مرکز شهر خرم‌آباد در استان لرستان استه‌ و به عنوان هسته اولیه شهر خرم‌آباد محسوب می‌شود و یکی از مهم‌ترین آثار گردشگری این دیار است که به عنوان یک عنصر تاریخی هویت‌بخش، نقش مهمی در جهت تقویت حس تعلق مکانی شهروندان ایفا کرده است.
ادعای جدید میراث مبنی بر وجود یافته‌های جدید و تاریخی از سکونت ده‌ها هزار ساله انسان در تهران و ری است که مربوط به دوره پارینه سنگی بوده و تاریخ این منطقه را بیش از ۴۰ یا ۸۰ هزار سال تغیریر داده اما هنوز مدرک مستندی برای این ادعا ارائه نشده است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مصاحبه یکی از مدیران صداوسیما که گفته بود قرار بود در زمان ضرغامی فردوسی‌پور کنار گذاشته شود واکنش نشان داد.
رئیس اداره ثبت وحریم آثار تاریخی میراث‌فرهنگی خراسان رضوی گفت:غار طبیعی –تاریخی روستای مغان شهرستان طرقبه شاندیز به شماره ۳۳۹۷۴ در فهرست آثار غیرمنقول تاریخی کشور ثبت و به اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ابلاغ شد.
سرپرست معاونت میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان از ثبت ملی دو اثر طبیعی ملی آبشار گانه‌زار واقع در روستای آرتیمان شهرستان تویسرکان و درخت توت کهنسال در روستای ازناو ملایر خبر داد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان شمالی گفت: در خصوص ثبت جهانی فرش دوروی ابریشم، مکاتبات لازم با دستگاه‌های ذی‌ربط صورت‌گرفته و آمادگی خود را برای اینکه این اثر ظرفیت لازم را برای ثبت جهانی دارد اعلام کردیم.