میراث فرهنگی

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

مهمترین اخبار

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: در حوزه توسعه گردشگری سهم میراث فرهنگی از اعتبارات استانی از پنج درصد در سال‌جاری به ۱۰ درصد در سال آینده خواهد رسید.
این فرش همزمان با نمایشگاه «بافته‌های تصویری» به مناسبت فرارسیدن ماه رمضان و در استقبال از نوروز باستانی، رونمایی شد.
فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از کشف و ضبط ۷ سکه تاریخی نقره مربوط به دوره ساسانی در شهر اراک خبر داد.
اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان سمنان درباره واگذاری دو کاروانسراهای ثبت‌جهانی:

لزوم رعایت ضوابط قانونی در واگذاری دو کاروانسرا سمنان

اداره‌کل میراث‌فرهنگی سمنان اعلام کرد: کاروانسراهای سنگی و آجری آهوان شهرستان سمنان پس از اخذ تعهدات قانونی لازم از خریدار و سرمایه‌گذار ذی‌صلاح واگذار خواهد شد و نظارت بر مرمت این بنا در دستور کار اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان سمنان قرار می‌گیرد.
در نشست هم‌اندیشی تدوین سند ملی میراث‌فرهنگی، این سند کاربردی، فراقوه‌ای و دارای ضمانت اجرایی‌ عنوان شد که با نظر صاحب‌نظران و پیشکسوتان میراث‌فرهنگی همچنین احصای وظایف و اقدامات دستگاه‌های ذینفع تدوین خواهد شد.
صیاد آهنربایی اصطلاحا به جویندگانی گفته می‌شود که از آهنربای نِئودیمیوم قدرتمندی که روی طنابی متصل است، برای گرفتن اشیای فلزی از پهنه‌های آبی استفاده می‌کنند. یکی از همین صیادهای آهنربایی به نام ترِوِر پِنی، نوامبر گذشته یک شمشیر وایکینگی سالم را از رودخانه چِروِل در غرب آکسفوردشایر بیرون کشید.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: به‌منظور حفظ انسجام و یکپارچگی مجموعه عناصر ساسانی شهر بیشاپور بستر طبیعی این مجموعه شامل چشمه، رودخانه، غار و دره مشرف‌ به تنگ چوگان ملی شدند.
جلسه کارگروه استانی پیگیری اجرای بهینه و کامل قانون حدنگار (کاداستر) استان قزوین با هدف سامان‌دهی و تثبیت اراضی، ابنیه و املاک متعلق و تحت حاکمیت و نظارت سازمان میراث‌فرهنگی برگزار شد.
وزیر میراث‌فرهنگی گفت: نیاکان ما در زمان ورود اسلام به ایران به تعبیر شهید مطهری، به خاطر مشخصات زیبا و خوب دین اسلام، درها را گشودند و اسلام وارد ایران شد. خدمتی که ما ایرانی‌ها به اسلام کردیم خود اعراب نکردند
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه الان تمام مشکلات ما فرهنگی است، افزود: با یک نگاه نادرست مجازات یک خواننده را خلاصه کردن کتاب حقوق زن شهید مطهری تعیین می‌کنند، چه خوب که شهید مطهری بین ما نیست.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: با توجه به ثبت جهانی‌ مراسم افطار، پیگیری‌های لازم برای ثبت ملی سفره افطاری محله گلچینان در حال انجام است.