کد مطلب: 464870

دوشنبه 8 اسفند 1401 12:10

با علائم بلوغ زودرس در دختران آشنا شوید!

به گزارش سایت خبری پرسون، بلوغ زودرس به این معنی است که کودک زود بلوغ را شروع می‌کند. رشد سینه یک نشانه اولیه در دختران بوده که بلوغ زودرس برای آنها بسیار بیشتر از پسران است. کارشناسان در حال بررسی علل احتمالی بلوغ زودرس از جمله ژنتیک، چربی بدن و قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی هستند. عبور از این نقطه عطف پیش از موعد می‌تواند برای دختران و والدین چالش برانگیز باشد. اگر دخترتان قبل از 8 سالگی علائم بلوغ زودرس را نشان داد با پزشک فرزندتان صحبت کنید. در دختران زمانی شروع می‌شود که غده هیپوفیز در پایه مغز هورمون‌هایی را ارسال می‌کند که به بدنشان می‌گوید شروع به تولید استروژن کند. این هورمون‌ها بر ویژگی‌های جنسی، متابولیسم و رشد تأثیر می‌گذارند. (این زمانی است که کودک شما با بیشترین سرعت رشد می‌کند و بزرگ می‌شود.) کودک شما همچنین ممکن است تغییرات خلقی و تغییرات شخصیتی را در دوران بلوغ تجربه کند. این یک فرآیند طولانی است و معمولاً از 8 سالگی تا اواخر 14 سالگی برای دختران شروع می‌شود.

اولین علائم بلوغ در دختران چیست؟

رشد سینه‌ها:

علامت مشخصه بلوغ در دختران معمولاً رشد جوانه‌های سینه زیر هر نوک پستان است. ممکن است یک سینه قبل از دیگری رشد کند و در لمس حساس باشند.

رشد بدن:

ابتدا دست‌ها و پاهای او رشد می‌کند، باسنش بزرگ می‌شود و ممکن است کمرش کوچک‌تر به نظر برسد. استخوان‌های فک پایین رشد می‌کنند و باعث تغییر چهره او می‌شود.

رشد موهای ناحیه تناسلی:

ممکن است ابتدا روشن و ظریف باشد و بعداً درشت تر، فرفری‌تر و تیره‌تر شود. برای درصد کمی از دختران موهای ناحیه تناسلی قبل از رشد جوانه‌های سینه رشد می‌کنند. موهای ساق پا و زیر بغل در اواخر بلوغ رشد خواهند کرد.

قاعدگی:

در عرض 2 یا 3 سال پس از رشد جوانه‌های سینه اکثر دختران اولین قاعدگی خود را خواهند داشت. یک دختر ممکن است حدود 6 تا 12 ماه قبل از شروع قاعدگی ترشحات شفاف یا سفید رنگ واژن داشته باشد.

افزایش چربی بدن:

درصد چربی بدن افزایش می‌یابد و مقداری از آن در باسن و سینه‌ها رسوب می‌کند.

آکنه:

تغییرات هورمونی می‌تواند باعث آکنه همراه با تعریق زیر بغل و افزایش بوی بدن شود.

تغییرات خلق و خوی:

کودک شما ممکن است تحریک پذیر شود و حتی به نظر می رسد که شخصیت او در دوران بلوغ تغییر کرده است.

چه چیزی باعث بلوغ زودرس می‌شود؟

ژنتیک:

جهش‌های ژنتیکی وجود دارد که ممکن است منجر به بلوغ زودرس شود اگرچه ممکن است در کودکانی که سابقه خانوادگی آن را ندارند نیز رخ دهد.

اضافه وزن یا چاقی:

چربی بدن در چگونگی پردازش هورمون‌ها توسط بدن نقش دارد. یک مطالعه نشان داد که دختران چاق بلوغ زودرس را با نرخ بالاتری نسبت به دخترانی که وزن طبیعی داشتند تجربه کردند. با این حال آنها قاعدگی را زودتر شروع نکردند.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص:

قرار گرفتن در معرض کرم‌ها یا پمادهای حاوی هورمون‌های جنسی (مانند استروژن یا آندروژن) ممکن است احتمال بلوغ زودرس را افزایش دهد و برخی مطالعات نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز ممکن است بر بلوغ تاثیر بگذارد.

هنگام فرا رسیدن بلوغ زودرس چه کار کنیم؟

ابتدا پزشک سابقه پزشکی فرزند شما را بررسی می‌کند و از شما و سایر اعضای خانواده‌تان می‌پرسد که چه زمانی بلوغ را شروع کرده‌اید. آنها در مورد علائم کودک شما می‌پرسند و سینه‌های کودک شما را به دقت بررسی می‌کنند و بر اساس این ارزیابی اولیه پزشک تصمیم خواهد گرفت که آیا آزمایش انجام دهد یا خیر که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آزمایش خون برای اندازه گیری هورمون‌هایی مانند LH، FSH، استرادیول (نوعی استروژن) و هورمون‌های تیروئید. آزمایش خون همچنین می‌تواند هورمون محرک گنادوتروپین را اندازه گیری کند که می‌تواند نوع بلوغ زودرس را نشان دهد

از اشعه ایکس برای تخمین سن استخوانی کودک و تعیین اینکه آیا استخوان‌ها خیلی سریع رشد می‌کنند یا خیر استفاده می‌شود

سونوگرافی یا MRI برای بررسی غدد فوق کلیوی، تخمدان‌ها یا مغز و رد تومور یا سایر ناهنجاری‌ها کاربرد دارد.

منبع: نی نی سایت