کد مطلب: 461100

یکشنبه 16 بهمن 1401 00:00

نحوه مراقبت از کاکتوس در منزل

به گزارش سایت خبری پرسون، کاکتوس دارای گونه های بسیار مختلفی بوده که هر کدام از انواع گل کاکتوس، ظاهری متفاوت دارند. این گیاهان در آب و هوایی خشک و گرم رشد کرده و بر خلاف تعداد زیادی از گیاهان، به آب زیادی نیاز ندارد. کاکتوس با ذخیره آب در خود، می تواند در شرایط بی آبی و خشکسالی زنده بماند. گرچه کاکتوس ها، عاشق نور خورشید هستند، اما تعداد زیادی از آن ها می توانند در مکان های سرپوشیده نیز رشد کنند. در ادامه نحوه و شیوه های مراقبت از کاکتوس را در منزل می خوانیم:

به کاکتوس پژمرده آب بیشتری بدهید:

اگر قسمت‌هایی از کاکتوس منقبض، چروکیده یا پژمرده به نظر می‌رسد (افتادگی یا لنگی به نظر می‌رسد) احتمالاً به آب بیشتری نیاز دارد. اگر خاک کاملاً خشک است آن را کاملاً آبیاری کنید تا آب اضافی از کف گلدان خارج شود. اگر خاک خشک نباشد مشکل می‌تواند شرایطی به نام‌اتیولاسیون باشد که در آن قسمت‌های گرد یا ساقه‌ای شکل کاکتوس باریک‌تر می‌شوند. این به شما می‌گوید که کاکتوس به نور خورشید بیشتری نیاز دارد، بنابراین گلدان را به یک پنجره رو به جنوب یا غرب ببرید.

بخش‌های خشک شده را جدا کنید:

هر قسمت قهوه‌ای، زرد یا سیاه باید بریده شود. پوسیدگی می‌تواند به دلیل قارچی باشد که پس از آبیاری بیش از حد ظاهر می‌شود. اگر خاک در تمام طول خیس شده است گیاه را بردارید و در یک مخلوط خاک اندازه‌گیری شده مجدداً بکارید. اگر به طور کامل خیس نشده است قبل از آبیاری مجدد اجازه دهید خاک کاملاً خشک شود.

به نقاط زرد کاکتوس توجه کنید:

اگر قسمت‌هایی از طرف گیاه که رو به آفتاب است پوستی مایل به زرد یا قهوه‌ای داشته باشد یعنی نور خورشید زیاد است. فوراً آن را به نقطه‌ای با سایه بهتر منتقل کنید مانند پنجره‌ای رو به شرق که نور ملایم خورشید را دریافت می‌کند. منتظر بمانید تا ببینید کاکتوس چگونه به مکان سایه‌دار جدید خود واکنش نشان می‌دهد.

حشرات را از بین ببرید:

آفات اصلی حشره‌ای که می‌توانند به کاکتوس‌ها آسیب برسانند شپشک‌های آردآلود و کنه‌های عنکبوتی هستند. شپشک‌های آرد آلود ریز سفید پودری هستند و به صورت خوشه‌ای ظاهر می‌شوند. کنه‌های عنکبوتی قرمز رنگ هستند و همچنین کاملاً کوچک هستند و تار‌های ورقه‌ای مانندی در بین خار‌های کاکتوس می‌چرخند. برای از بین بردن هر دوی این‌ها الکل را مستقیماً با یک سواب پنبه به مناطق آلوده بمالید.

از مخلوط خاک مناسب استفاده کنید:

برای اکثر کاکتوس‌ها یک مخلوط خاک عمومی خوب شامل دو قسمت خاک باغچه، دو قسمت ماسه درشت و یک قسمت زغال سنگ نارس است. این مخلوط باید به خوبی زهکشی کند و وقتی خشک شد سفت نشود. از یک گلدان سفالی نیز استفاده کنید زیرا سنگینی آن‌ها به جلوگیری از واژگونی کاکتوس‌های حجیم کمک می‌کند.

زمانی به کاکتوس آب دهید که خاکش خشک شده باشد:

سطح رطوبت را با فشار دادن انگشت خود به بالای خاک آزمایش کنید. اگر کاملاً خشک است کاکتوس را به طور کامل آبیاری کنید، اجازه دهید آب اضافی از سوراخ کف گلدان خارج شود.

نور خورشید را به اندازه کافی تأمین کنید:

اکثر کاکتوس‌ها به آفتاب زیادی نیاز دارند. در تابستان کاکتوس را در فضای باز نگهداری کنید و مراقب باشید که باران زیاد نبارد. ابتدا آن را در یک منطقه سایه بگذارید و به تدریج آن را به مناطق آفتابی‌تر انتقال دهید تا از آفتاب سوختگی جلوگیری کنید.

کاکتوس خود را با توجه به رشد آن مجدداً جابجا کنید:

از مخلوط استاندارد گلدان متشکل از دو قسمت خاک باغچه، دو قسمت ماسه درشت و یک قسمت زغال سنگ نارس استفاده کنید. کاکتوس را در همان سطحی که در گلدان اصلی بود در خاک بکارید.

ریشه‌های خشک شده را جدا کنید:

یکی از نتایج رایج آبیاری بیش از حد پوسیدگی ریشه است و زمانی اتفاق می‌افتد که ریشه‌ها برای مدت طولانی در خاک مرطوب می‌مانند. در این صورت ریشه را بررسی کنید و ریشه‌های سیاه نرم یا ریشه‌های خشک شده‌ای که به نظر مرده به نظر می‌رسند را جدا کنید.

گرد و غبار و کثیفی را بشویید:

اگر روی کاکتوس شما گرد و غبار یا کثیف باشد ممکن است نتواند به درستی فتوسنتز کند. باقیمانده گرد و غبار را با پارچه یا اسفنج و محلول با یک قطره صابون ظرفشویی بشویید. سپس گیاه را زیر شیر آب یا با اسفنج خیس شده بشویید.