کد مطلب: 459008

سه شنبه 4 بهمن 1401 11:53

گرانی دوباره کاغذ

به گزارش سایت خبری پرسون، قیمت کاغذ در بازار آزاد دوباره روند افزایشی به خود گرفته است، بر این اساس هر بند کاغذ تحریر 70 در 100 با گرماژ 70 گرم بندی یک میلیون و 200 هزار تومان عرضه شده است. همچنین 60 در 90 با گرماژ 70 گرم نیز بندی 950 هزار تومان عرضه شده است.

این در حالی است که قیمت کاغذ در هفته‌های گذشته با کاهش مواجه شده و به بندی یک میلیون تا یک میلیون و 100 هزار تومان رسیده بود. مقوای پشت طوسی‌، کاغذ بالک و برخی از انواع کاغذهای A4 نیزی با افزایش قیمت در روزهای اخیر روبرو بوده‌اند. A4هشت درصد افزایش داشته و از 115 هزار تومان در هر بسته به 123 هزار تومان رسیده است.

افزایش قیمت کاغذ در بازار آزاد در حالی رخ داده است که رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا این افزایش را با توجه به افزایش نرخ ارز طبیعی و ناچیز دانسته است. میرباقری در عین حال از ورود پنج هزار تن کاغذ به کشور خبر داده و گفته است، مابقی کاغذها نیز طی هفته‌های آتی وارد خواهند شد.

عمده کارشناسان بازار کاغذ،‌ افزایش قیمت هفته‌های اخیر در انواع کاغذهای موجود در بازار را به افزایش نرخ ارز و افزایش تقاضا در پی فرارسیدن ایام چاپ تقویم و سررسید دانسته‌اند،‌ همه‌ساله در ماه‌های پایانی سال به دلیل افزایش تقاضا از سوی تولیدکنندگان تقویم و سررسید و افزایش تولید ناشران به دلیل نزدیک بودن به نمایشگاه کتاب تهران افزایش تقاضا منجر به گرانی کاغذ می‌شود،‌ بر اساس پیش‌بینی‌ها این افزایش قیمت تا اسفند ماه ادامه خواهد داشت.

از سوی دیگر وضعیت تولید کاغذ نیز چندان مشخص نیست،‌ کارخانه‌های داخلی هنوز به تسهیلات مورد نیاز دست پیدا نکرده‌اند،‌ مازندران با قطعی گاز و برق در هفته‌های گذشته مجبور به توقف یک خط تولید خود شده است،‌ بنابراین تنها به تولید برای پاسخگویی به تعهدات خود در قبال وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارشاد پرداخته است. کارخانه کاغذ پارس نیز هنوز تسهیلات مورد نیاز برای رسیدن به ظرفیت تولید را دریافت نکرده است.

منبع: تسنیم