کد مطلب: 411005

چهارشنبه 26 مرداد 1401 11:10

صـدای پـای تـوافـق

به گزارش سایت خبری پرسون، پس از بررسی‌های بسیار متن پیش‌نویس پیشنهادی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از سوی مقامات کشورمان بالاخره شامگاه دوشنبه ایران پاسخ مکتوب خود را درباره آخرین نسخه از پیش‌نویس توافق وین ارائه و اعلام کرد که اگر واکنش آمریکا با واقع‌بینی و انعطاف همراه باشد توافق حاصل خواهد شد. چنانکه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز روز دوشنبه در این خصوص گفت: «اگر واکنش آمریکا همراه با واقع‌بینی و انعطاف باشد توافق رخ می‌دهد و اگر انعطافی نشان ندهند باید بیشتر گفت‌وگو کنیم.»

از سویی غربی‌هایی که خیلی پیش از این موافقت خود را با این پیش‌نویس اعلام کرده بودند و در انتظار پاسخ ایران بودند با دریافت پاسخ طرف ایرانی توپ را در زمین خود می‌بینند که چگونه پاسخ ایران کنار بیایند و شرایط را برای احیای برجام و انجام توافق فراهم کنند. آنچه مسلم است غربی‌هایی که تاکنون بر طبل احیای برجام و توافق می‌کوبیدند امروز در آزمون عملگرایی قرار گرفته‌اند که چگونه رویکردی در خصوص ایران پیش خواهند گرفت. آیا رویکردهای غیرسازنده گذشته خود را ادامه می‌دهند و باز هم بهانه‌جویی می‌کنند یا این بار انعطاف بیشتری به خرج خواهند داد و شرایط مساعدی را برای رسیدن به یک توافق خوب آماده می‌کنند. این در حالی است که روزگذشته شبکه قطری الجزیره به نقل از یک مسئول عالی‌رتبه ایرانی اعلام کرد که «پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا واقع‌بینانه و حرفه‌ای بوده است.»

این مسئول ایرانی که نامی از او برده نشده، تاکیدکرد: ما تا پایان روز چهارشنبه منتظر پاسخ به نکاتی که مطرح کردیم هستیم. می‌توان گفت که نشانه‌های رسیدن به توافق نسبتا افزایش یافته است و این یک امر مثبت است. همچنین مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده در صفحه توئیتر خود نوشت: ‌در الجزیره عربی عرض کردم که در پاسخ ارائه شده توسط ایران، دغدغه‌ها نسبت به چند مساله باقی‌مانده مطرح شده. ولی اینها مسائلی نیستند که غربی‌ها نتوانند حل کنند.

به توافق نزدیک‌تر هستیم ولی تا مشکلات باقی‌مانده حل و فصل نشوند، کار تمام نیست. ند پرایس، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا نیز اخیرا اعلام کرده که «ایالات‌متحده نقطه نظرات خود درخصوص پیش‌نویس نهایی اتحادیه اروپا بر سر احیای برجام را به طور خصوصی و مستقیم به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد رساند». آنچه مسلم است و از لابه‌لای مواضع تیم ایران پیداست، اختلافات بر سر سه موضوع است که ایالات‌متحده در دو مورد انعطاف شفاهی خود را بیان کرده، اما باید در متن گنجانده شود. موضوع سوم هم به تضمین تداوم اجرای برجام برمی‌گردد که به واقع‌بینی آمریکا برای تامین نظر ایران بستگی دارد.

تمرکز ایران روی تضمین‌ها و تحریم‌ها

پس از پاسخ ایران به پیش‌نویس متن که شامگاه دوشنبه رخ داد از صبح روزگذشته اتفاقات جدیدی پیرامون برجام در حال رخ‌دادن است و در این راستا الجزیره به نقل از یک مسئول اروپایی اعلام کرد که اتحادیه اروپا در حال بررسی پاسخ ایران به پیشنهاد این اتحادیه است.

از طرفی سخنگوی اتحادیه اروپا نیز دریافت پاسخ ایران نسبت به آخرین نسخه از پیش‌نویس توافق وین را تائید و اعلام کرد که این اتحادیه در حال مطالعه و رایزنی درباره آن با سایر اعضای برجام و ایالات‌متحده است. نبیلا مسرلی گفت: ما پاسخ ایران را عصر گذشته دریافت کردیم. در حال مطالعه آن و رایزنی با سایر مشارکت کنندگان برجام و ایالات‌متحده پیرامون مسیر پیش‌رو هستیم. این در حالی است که بیش از این نشریه پولیتیکو درباره پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای، نوشت: طبق گفته یک مقام ارشد غربی، پاسخ ایران، شامگاه دوشنبه به وقت ایران توسط اتحادیه اروپا دریافت شده است و بیشتر روی مسائل باقی‌مانده مرتبط با تحریم‌ها و تضمین‌ها بر سر تعاملات اقتصادی متمرکز است.

واکنش‌ها به پاسخ ایران ابعاد بیشتری داشته و رسانه‌های مختلف بین‌المللی بد آن پرداخته‌اند. چنانکه استفانی لیختن‌اشتاین، خبرنگار پولتیکو با انتشار توئیتی ضمن تایید خبر دریافت پاسخ ایران از سوی اتحادیه اروپا نوشت: ظاهرا در متن چیزی در خصوص پادمان گفته نشده و بیشتر بر تحریم‌ها و تضامین متمرکز است. همچنین درخواست خارج از انتظاری نیز مطرح نشده است. لورا روزن، خبرنگار رسانه‌هایی همچون دیپلمات و المانیتور نیز در توئیتی از قول مقام اتحادیه اروپا نوشت: پاسخ فقط در مورد رفع تحریم‌هاست.

لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت‌ژورنال نیز از قول منابع خود در اتحادیه اروپا نوشت: موارد مورد نظر ایران شامل ۲ الی ۳ مورد است که تهران در پاسخ خود ایده‌هایی را نیز برای رفع دغدغه‌های خود ارائه کرده است. ایندیپندنت هم به نقل از هیات‌فرانسوی از پذیریش مشروط متن پیشنهادی هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا از سوی ایران خبر داده است.

نشست مشترک

روز گذشته بود که نشست مشترک میان کمیسیون امنیت ملی مجلس با شورای عالی امنیت ملی برگزار شد. در این جلسه دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر سیاست محوری دولت بر گره نزدن اقتصاد کشور به مذاکرات اظهار داشت: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران که با هوشمندی و دوراندیشی مجلس انقلابی تصویب شد ظرفیت‌های بسیار خوبی را برای پیگیری کامل سیاست مقاومت فعال در اختیار کشور قرار داد که امروز ثمرات آن بیش از گذشته هویدا شده است. علی شمخانی با تشریح زحمات شبانه‌روزی رئیس و اعضای هیأت مذاکره‌کننده و مجموعه دستگاه‌های فعال در این بخش تصریح کرد: صرف نظر از توافق یا عدم توافق که به هر شکل، تامین کننده منافع ملت ایران است با هماهنگی بسیار خوبی که میان بخش‌های مختلف کشور برای پیشبرد مذاکرات انجام شد در هیچ بخشی از خطوط قرمز عقب‌نشینی انجام نشد و نخواهد شد.

پاسخ ایران به اتحادیه اروپا سازنده است

نماینده روسیه در مذاکرات وین اظهارداشت: پاسخ ایران به پیشنهادهای اتحادیه اروپا سازنده است و توپ اکنون در زمین واشنگتن است. میخائیل اولیانوف تاکید کرد که ایران طی روند اصلاح طرح احیای توافق هسته‌ای پیشنهاد تقویت ضمانت‌های مربوط به حفظ توافق در آینده را مطرح کرد. وی گفت: بعید نیست که به‌زودی دیداری در سطح وزرا در خصوص توافق هسته‌ای برگزار شود. وی افزود: هدف یکی از این اصلاحات که ایرانی‌ها خواستار شدند، تقویت تضمین‌هاست، علاوه بر این درخواست دیگری نیز دارند که به نظر می‌رسد در همین راستا باشد. اولیانوف تاکید کرد که آمریکایی‌ها اکنون باید پاسخ دهند، اگر پاسخ آنها مثبت بود به‌زودی نشستی در سطح وزیران برگزار خواهد شد و امضای توافق در آن انجام می‌شود. نماینده روسیه در مذاکرات وین تاکید کرد: رسیدن به توافق برای احیای برجام در این هفته و یا هفته آینده امکان‌پذیر است.

منبع: روزنامه آرمان ملی