کد مطلب: 408288

یکشنبه 9 مرداد 1401 11:32

هشدار؛ این ماده شیمیایی شما را نابارور می‌کند

به گزارش سایت خبری پرسون، محققان دانشکده پزشکی گراسمن دانشگاه نیویورک شواهد قابل اتکایی دریافته‌اند که قرار گرفتن در معرض گروه رایج از مواد شیمیایی خانگی موسوم به مواد پر و پلی فلوروآلکیل (PFAS) می‌تواند با ۱۳ بیماری مختلف مرتبط باشد. هزینه‌های اقتصادی مربوطه تنها در ایالات متحده سالانه بین ۵ تا ۶۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

چندین دهه است که از این مواد شیمیایی در زمینه‌های مختلف تولید از ظروف نچسب و لباس‌های ضد آب گرفته تا فرش‌ها و فوم‌های آتش نشانی استفاده می‌شود. مواد پلی فلوئورو کسیل PFAS گاهی اوقات به مواد شیمیایی برای همیشه نامیده می‌شوند زیرا در محیط زیست تخریب نمی‌شوند.

مطالعه جدید با استفاده از حجم بسیار زیادی از تحقیقات از قبل موجود، به کمیت بار بیماری ناشی از قرار گرفتن در معرض PFAS و برآورد هزینه اقتصادی آن در رابطه با صورت‌حساب‌های پزشکی پرداخت. محققان تاکید می‌کنند، فراگیری این مواد مضر در خطر تولید بسیاری از محصولات منجر به بروز بیماری‌هایی نظیر سرطان کلیه، کم کاری تیروئید و وزن کم هنگام تولد، ناباروری، اندومتریوز، برونشیت و دیابت نوع ۲ است.

یک پژوهش که سال گذشته در دانشگاه راتگرز آمریکا انجام شد، نشان می‌دهد که آتش‌نشانان داوطلب که بیش از ۶۵ درصد از خدمات آتش‌نشانی آمریکا را تشکیل می‌دهند، نسبت به بقیه مردم، سطح بالاتری از مواد شیمیایی و مواد پلی فلورو آلکیل (PFAS) را در بدن خود دارند.

منبع: فارس