کد مطلب: 402274

سه شنبه 31 خرداد 1401 08:36

احتمال برکناری وزیر صمت/ دومین اخراجی؟

به گزارش سایت خبری پرسون، در همین رابطه و در شرایطی که هفته گذشته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سمت خود کناره گیری کرد و فاطمی امین نیز نتوانست نمایندگان را در مجلس قانع کرده و از آنها کارت زرد دریافت کرد، عصر روز شنبه به نقل از سخنگوی هیات رئیسه مجلس عنوان شد که استیضاح وزیر صمت در هیات رئیسه اعلام وصول شده و قرار است به کمیسیون صنایع مجلس فرستاده شود.

همزمان با این موضوع برخی شایعات نیز مبنی بر کناره‌گیری فاطمی امین و تعیین محمدمهدی برادران به عنوان سرپرست وزارت صمت مطرح شد که در نهایت توسط سخنگوی این وزارتخانه تکذیب شد، با این حال روز گذشته محمد حسینی معاون امور مجلس رئیس جمهوری در گفت و گویی ضمن تایید اعلام وصول استیضاح وزیر صمت گفت که موضوع استیضاح در کمیسیون مربوطه مطرح شده و اگر اعضای کمیسیون قانع نشوند استیضاح اعلام وصول می‌شود. وی همچنین اعلام کرد در حال حاضر هیات رییسه مجلس موضوع استیضاح وزیر صمت را به کمیسیون صنایع ارجاع داده و امیدواریم اعضای کمیسیون صنایع قانع شوند و موضوع استیضاح پیگیری نشود.

با این حال و در شرایطی که برخی گمانه زنی‌ها حاکی از برکناری وزیر صمت یا استعفای اوست و حتی گفته می شود که قرار است مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر بعدی صمت از سوی دولت معرفی شود، خبرهایی نیز مبنی بر برگزاری جلسه از سوی بذرپاش با برخی از فعالان اقتصادی و صنعتی به گوش رسید که در نهایت از سوی روابط عمومی دیوان محاسبات کشور که هم اکنون بذرپاش ریاست آن را بر عهده دارد، تکذیب شد.

در همین راستا و در شرایطی که استیضاح فاطمی امین توسط هیات رئیسه مجلس اعلام وصول شده و نمایندگان نیز هفته گذشته به او کارت زرد نشان داده اند، محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس با بیان اینکه مقصر اصلی وضعیت بازار فاطمی امین نیست زیرا او یک ویرانه را به عنوان وزیر صمت تحویل گرفته است، طی صحبت هایی عجیب عنوان کرده است: تعداد امضاهای استیضاح هنوز به حد نصاب قانونی برای اعلام وصول در صحن علنی مجلس نرسیده و طرح استیضاح هنوز اعلام وصول نشده و برخی با اعلام زود هنگام این موضوع با انگیزه های سیاسی به دنبال مدیریت مجلس از بیرون هستند.

از سوی دیگر در حالی محمدحسین فرهنگی عضو کمیسیون صنایع مجلس خبر داده که تعداد امضاهای استیضاح در حال کاهش بوده و در حال حاضر استیضاح وزیر صمت اشتباه است که لطف الله سیاهکلی به عنوان مجری و کلید زننده اصلی طرح استیضاح وزیر صمت روز گذشته در گفت‌وگو با ایلنا، اعلام کرده است: مجلس به اندازه کافی به ایشان فرصت داده و چندین ماه است که از درخواست استیضاح ما می‌گذرد اما مجلس به دلیل اینکه ابتدای کار دولت بود و عرف هم بر این نبود که در زمان کمتر از یک سال استیضاح‌ها اجرا شود این موضوع را متوقف نگه‌داشت؛ اما من فکر می‌کنم که دیگر فرصتی که به ایشان داده شد، تمام شده است.

در هفته گذشته هم ایشان از مجلس کارت زرد گرفتند که نشان داد حتی در یک سوال هم ایشان نتوانست مجلس را قانع کند، بنابراین من فکر می‌کنم که در همین هفته جاری استیضاح ایشان اعلام وصول خواهد شد. نماینده مردم قزوین در مجلس در پاسخ به این سوال که «با توجه به افزایش تعداد منتقدان دولت در صحن مجلس، به نظر شما نمایندگان حاضر به رای دادن به استیضاح وزرا خواهند بود یا همچنان مایل هستند به منظور پرهیز از مواجهه مجلس با دولت، وزرا اقدام به استعفاء کنند یا از سوی رئیس‌جمهور کنار گذاشته شوند؟»، ابراز داشت: من فکر می‌کنم که وزرا در هر صورت هم اطلاعات‌شان از وضعیت حوزه کاری‌شان، هم اطلاعات‌شان از افکار عمومی و نگاه نمایندگان را می‌دانند، بنابراین بهتر است که بر آنچه که می‌دانند تصمیم بگیرند و با اما و اگر کارشان را پیش نبرند. نظر ما هم این است که وزرایی که فکر می‌کنند در مجلس ممکن است به چالش کشیده شوند، برای کمک به دولت کناره‌گیری کنند که دولت بتواند وزرای قوی‌تر را معرفی کند.

اکنون یک سال از کار دولت گذشته و لازم است که وزرا با قدرت و قوام بیشتری کار کنند، به نظر من یکی از آن وزارتخانه‌ها وزارت صمت است که باید تعیین تکلیف شود.

هر چند دو تن از اعضای هیات رئیسه مجلس روز یکشنبه از اعلام وصول استیضاح وزیر صمت خبر داده اند و حالا برخی دیگر معتقدند که تعداد امضاها به حد نصاب نرسیده و در حال کاهش است، اما با توجه به تقویت گمانه‌زنی‌ها از اصلاح و ترمیم کابینه به نظر می‌رسد که فاطمی امین پیش از برکناری از سوی مجلس، خود با استعفا مانند وزیر کار کنار برود.

در همین رابطه در مورد عملکرد فاطمی امین در طول ده ماه گذشته نیز دو نکته حائز اهمیت است. نخست اینکه به حق نباید فاطمی امین را مسئول تمامی مشکلات و موانع پیش روی صنعت و وزارتخانه صمت دانست و او در واقع وارث مشکلات و چالش‌های انباشت شده قبلی است.

اما از سوی مقابل با این توجیه نیز نمی توان از پاسخگویی و نحوه عملکرد وی در طول ماه‌های گذشته غافل ماند. فاطمی امین در طول این مدت به خصوص در بحث صنعت و بازار خودرو، وعده ها و شعارهایی را مطرح کرد که تقریباً هیچکدام از آنها محقق نشده و در برخی از موارد کاملاً نتیجه ای عکس به بار آورد. او اعلام تاکید داشت که تیراژ تولید آنچنان افزایش می یابد که هم قیمت ها کاهشی شده و هم قرعه کشی حذف می شود. با این حال نه میزان تولید خودرو افزایش یافت و نه اینکه قرعه کشی حذف شد.

تازه در این میان سامانه یکپارچه فروش خودرو نیز راه اندازی شد که هم اشکالات فراوانی داشت و هم به نارضایتی‌ها دامن زد. از سوی دیگر در شرایطی که قیمت در بازار در طول ماه‌های گذشته به طول میانگین 50 میلیون تومان افزایش یافته است، فاطمی امین علیرغم تمامی انتقاداتی که به شعارهای مطرح شده از وی به عمل آمده باز هم در مسیر وعده های مختلف حرکت می کند. به عنوان مثال او دو روز قبل در برنامه شبکه خبر گفت که سال 1402 سال تحول در صنعت خودرو بوده و تا دی ماه نیز کیفیت خودروها افزایش ملموسی خواهد داشت؛ وعده جدیدی که با توجه به شرایط کنونی امکان تحقق آن تقریباً غیر ممکن است. بنابراین فاطمی امین در حالی در یک قدمی استیضاح و خروج از کابینه دولت قرار دارد که حداقل انتظار ممکن از او نه رفع تمامی مشکلات بلکه حداقل حفظ وضعیت موجود بود که آن هم محقق نشده است.

منبع: روزنامه ابتکار