کد مطلب: 369858

سه شنبه 18 آبان 1400 21:48

اما و اگرهای حذف ارز 4200 تومانی/ بخش دهم

ارز ترجیحی با روشی متفاوت و کارآمد به دست مردم می‌رسد

غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص حذف ارز ترجیحی به خبرنگار پرسون، گفت: حتما این اتفاق باید رخ دهد. ارز 4200 تومانی در اقتصاد ایران به هیچ وجه قابل تحمل نیست. به دلیل اختصاص این ارز حیف‌و‌میل‌ها و جرم‌های بسیاری در کشور شکل گرفت و منابع ملی نابود شد.

مرحبا تصریح کرد: اهداف مدنظر در خصوص تخصیص ارز 4200 تومانی محقق نشد، اما به هر حال یک وابستگی به این رقم به وجود آمده که باید آن را درمان کرد. باید راهکارهای جایگزین ارز ترجیحی را یافت و به کار گرفت. با این ارز دارو، نهاده دامی و کالاهای اساسی وارد می‌شود و نمی‌توان این موضوع را نادید گرفت.

وی افزود: دولت و مجلس قصد حذف یارانه‌ای که مردم از طریق اختصاص دلار دولتی به کالاهای اساسی دریافت می‌کنند را ندارند، صرفا قرار است این پول با روش متفاوتی به دست مردم برسد تا رانت و یا قاچاق ایجاد نشود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید یک راهکاری پیدا کنیم تا یارانه‌ها اصولی به دست مردم برسد. سازوکارهای مختلفی در این زمینه وجود دارد که یکی از روش‌ها اختصاص کارت اعتباری است که پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس آن را مطرح کرده است.

مرحبا در پایان گفت: راهکار جایگزین برای حذف ارز 4200 تومانی بعد از تصویب به اطلاع مردم می‌رسد. قصد مجلس این است که یارانه‌ها کارآمد به دست مردم برسد.