کد مطلب: 351422

پنج شنبه 1 مهر 1400 11:35

بیگی‌نژاد در گفت‌وگو با پرسون:

قطعی گاز در زمستان حتمی است/ ضرورت صرفه جویی 10 درصدی توسط مردم

هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص اصلاح یارانه‌های انرژی به خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: این موضوع سال گذشته در کمیسیون مطرح شد؛ اما نتیجه این بود که مردم هیچ آرامشی برای افزایش قیمت‌های حامل انرژی ندارند و مجلس نیز تمایلی برای پیگیری این طرح و ضربه به آرامش روانی مردم ندارد.

بیگی‌نژاد تصریح کرد: اما به طور کلی حامل‌های انرژی در کشور ارزان است و باید چاره‌ای در این زمینه اندیشید. زیرا کمبودها در این زمینه به نفع مردم نیست و متحمل فشار و اذیت می‌شوند.

وی افزود: برنامه خاصی برای افزایش قیمت سوخت و انرژی در سال جاری و آینده وجود ندارد؛ سهیم کردن مردم در بحث استفاده از یارانه انرژی منطقی است و خود مردم باید این یارانه‌ها را مصرف کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص بحث فرهنگ سازی و اصلاح الگوی مصرف نیز گفت: اگر زمینه‌ها فراهم باشد؛ مردم مشارکت می‌کنند. در خصوص مصرف گاز، اگر دولت با برنامه‌ریزی بخاری‌های کم مصرف را در اختیار مردم قرار دهد و در صورت کاهش مصرف، مردم را تشویق کند؛ فرهنگ سازی می‌شود و مردم به سمت کاهش مصرف حرکت می‌کنند.

بیگی‌نژاد در رابطه با کمبود گاز در فصل سرما، گفت: قطعی گاز در زمستان حتمی است؛ اما این که به چه میزان و در کدام مناطق باشد؛ بستگی به سرما و مصرف مردم دارد. اگر صرفا 10 تا 15 درصد از مصرف بخاری‌های زمستانی توسط مردم کاهش یابد؛ بسیاری از مشکلات رفع می‌شود.

این نماینده مجلس بیان کرد: در برخی مواقع روزانه 700 میلیون متر مکعب روزانه در بخش خانگی مصرف داریم؛ اگر مردم اندکی مراعات کنند؛ صنعت دچار فشار و خاموشی نمی‌شود. در زمستان سال گذشته به صورت ناگهانی افزایش عجیبی را شاهد بودیم؛ بنابراین مردم هر چقدر می‌توانند؛ صرفه جویی کنند.