کد مطلب: 351397

چهارشنبه 31 شهریور 1400 14:38

پرسون آموزش می دهد؛

چگونه شخصیت قوی داشته باشیم؟

قوی‌تر شدن و داشتن یک شخصیت قوی آرزویی است که خیلی‌ها دارند، اما به جهت اینکه مسیر رسیدن به این آرزو مبهم است، خیلی‌ها تسلیم می‌شوند و همانی که هستند باقی می‌مانند.

افراد قدرتمند و یا دارای شخصیت قوی و محکم، ویژگی هایی دارند که سایر افراد از آنها بی بهره هستند.

منظور از شخصیت چیست؟

شخصیت، از نظر روانشناختی، خصوصیات فردی را توصیف می کند که منحصر به فرد است. بخشی از شخصیت شامل روشهای تفکر، احساس و رفتار می‌شود. این ترکیبات برای تعیین نحوه پاسخگویی فرد به موقعیتهای خاص است. برخی از نمونه های ویژگی های شخصیتی عبارتند از: صادق بودن، دمدمی بودن و اجتماعی بودن. برای شناخت ابعاد مختلف شخصیتی می‌توانید به مقاله‌‌ی تعریف ابعاد شخصیت مراجعه کنید.

ویژگی شخصیت قوی و سالم از منظر روانشناسی شخصیت

پذیرش احساسات در شخصیت قوی و سالم

پذیرا بودن احساسات در شخصیت سالم از منظر روانشناسی شخصیت به معنای پذیرش احساسات درونی فرد و ارزیابی احساسات به عنوان بخش مهمی از زندگی است. آن‌هایی که پذیرش بالایی را برای احساسات عمیق‌تر تجربه می‌کنند، احساس خوشبختی و رضایت بیشتری را نسبت به دیگران تجربه می‌کنند.

افراد قدرتمند شنونده‌ای عالی هستند

ژاکلین کندی یکی از جذاب‌ترین زنان دنیا به حساب می‌آمد؛ زیرا مهارت اینکه شنونده‌ای استثنایی باشد را در خود رشد داده بود. نحوه‌ی نگاه این زن به چشم‌های دیگران، توجه او به تک‌تک کلمات گوینده و انتقال این احساس به آنها که مهم هستند زبانزد بود. هیچ چیز خوشایندتر از این نیست که کسی مشتاقانه به حرف‌های شما گوش بدهد؛ زیرا این احساس را به شما می‌دهد که تنها آدم مهم روی زمین هستید.

اگر می خواهید در مورد منطقه امن بخوانید روی لینک آبی کلیک کنید.

افراد قدرتمند اعتماد به نفس دارند

افراد قدرتمند اعتماد به نفس دارند. اعتماد به نفس مهارتی است که می توانید آن را به دست بیاورید. مردم هم به طور طبیعی جذب افراد با اعتماد به نفس بالا می شوند. از آنجا که افراد قدرتمند اعتماد به نفس دارند از ریسک کردن و مواجهه با چالش ها نمی ترسند. علاوه بر این افراد قدرتمند می توانند دستاوردهای کوچک را قدردان باشند، بر مهارت های ارتباطی خود کار کنند و گذشته را فراموش کنند و ببینند که الان چه چیزی اهمیت دارد.

صراحت در شخصیت قوی و سالم

افرادی که در گفتار خود صراحت دارند، افرادی صادق و ساده می‌باشند. افرادی که از صراحت کمی برخوردار هستند تمایل بیشتری به اداره کردن دیگران از طریق چاپلوسی، یا فریبکاری دارند و زیرکی خاصی را از خود نشان می‌دهند. آن‌ها این تاکتیک‌ها را مهارت‌های اجتماعی لازم برای خود می‌دانند و ممکن است افراد ساده‌تر را ساده لوح قلمداد کنند.

خونگرمی در شخصیت قوی و سالم

خونگرمی به مسائل مربوط به صمیمیت بین فردی مربوط می‌شود. این افراد، گرم و دوست داشتنی هستند. آن‌ها واقعا مردم را دوست دارند و به راحتی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند. افرادی که ملایمت و خونگرمی پایینی دارند نه اهداف خصمانه‌ای دارند و نه لزوما فاقد شفقت هستند، بلکه کم حرف‌تر و دور از دسترس‌تر از افراد خونگرم هستند و تمایل دارند که بیشتر رسمی باشند.

برای اهدافشان زمان بندی خواهند داشت

بسیاری از مردم می‌گویند: «دوست دارم روزی کتابی بنویسم» یا «روزی کار خودم را شروع می‌کنم»، اما از آنجا که این یک روز‌های هرگز در تقویم ظاهر نمی‌شوند، بعید است که به آن‌ها برسید. با ایجاد یک جدول زمانی واقع گرایانه برای خودتان، رویا‌های خود را به اهداف تبدیل کنید. حتی اگر نمی‌توانید تا یک یا دوسال آینده به این اهداف برسید برای یادگیری مهارت‌ها در راستای آن برنامه‌ریزی کنید. این این دقیقا همان کاریست که شخصیت‌های قوی انجام می‌دهند.

احساسات مثبت در شخصیت قوی و سالم

افرادی که دارای سطح بالایی از احساسات مثبت هستند تمایل به تجربه عواطف مثبتی مثل شادی، عشق و هیجان دارند. آن‌ها به سادگی می‌خندند و اغلب شاد و خوشبین هستند. آن‌هایی که دارای سطوح پایین احساسات مثبت هستند لزوما " ناراضی " نیستند، آن‌ها صرفا جسارت و سر زندگی کمتری دارند.

عداوت و خصومت کم در شخصیت قوی و سالم

خصومت و عداوت نشان دهنده تمایل به تجربه خشم و عواطف منفی مثل ناامیدی و تلخی است. آن‌هایی که دارای سطح بالایی از خصومت هستند آمادگی بالاتری برای نشان دادن خشم از خودشان نشان می‌دهند.

افسردگی کم در شخصیت قوی و سالم

آن‌هایی که در افسردگی خاطر به سر می‌برند احتمال بیشتری دارد که در زندگی روزمره خود دچار مشکلات روحی شوند. به طور خاص، آن‌ها مستعد احساس گناه، ناراحتی، ناامیدی و تنهایی می‌باشند. آن‌ها به راحتی دلسرد می‌شوند و اغلب افسرده هستند. آن‌هایی که افسردگی پایینی دارند از نگاه روانشناسی شخصیت به ندرت چنین احساساتی را تجربه می‌کنند، اما لزوما شاد و سرحال نیستند.

آسیب پذیری کم در برابر استرس در شخصیت قوی و سالم

آن‌هایی که در برابر حملات استرس آسیب پذیری دارند، احساس می‌کنند که نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای روزمره زندگی خود باشند. آن‌هایی که آسیب پذیری کمی نسبت به استرس دارند، خود را قادر به کنترل خود در شرایط دشوار می‌دانند و اغلب احساس اعتماد نسبت به توانایی‌های سازگارانه خود را دارند.