کد مطلب: 351026

سه شنبه 30 شهریور 1400 01:51

با خواص شگفت انگیز عناب آشنا شوید

عناب یکی از میوه‌هایی است که شاید برخی از افراد هنوز با خواص آن آشنایی نداشته باشند و از آن استفاده نکنند. به همین دلیل در این مطلب به سراغ عناب رفته‌ایم تا آن را به شما معرفی کنیم.

عناب چیست؟

عناب جزو میوه‌هاست و اتفاقا از آن میوه‌های پرخاصیت و سرشار از مواد مغذی است. میلیون‌ها آدمی که ارزش واقعی عناب را می‌دانند از آن به‌عنوان یک خوراکی مقوی و کپسول سلامتی یاد می‌کنند.

عناب میوه‌ی درختچه یا درخت کوچکی است با گلبرگ‌هایی به رنگ سبز مایل به زرد و جزو میوه‌های هسته‌دار (شفت) است. میوه‌های این درختچه به‌اندازه‌ی یک خرما هستند و رنگ‌شان ترکیبی از قرمزو قهوه‌ای است که از روشن تا سیر تغییر می‌کند. این گیاه، بومیِ جنوب آسیا ازجمله بخش‌های جنوبی و مرکزی چین است. البته امروزه این میوه در سراسر جهان، به‌ویژه اروپا، شناخته‌شده است و در بیشتر فروشگاه‌هایی که میوه‌‌های وارداتی عرضه می‌کنند به فروش می‌رسد.

فشار خون و کم خونی

به دلیل خواص عناب برای فشار خون این میوه یکی از انتخاب‌های رایج برای کنترل فشار خون بالا در طب سنتی به حساب می‌آید. خرما چینی سرشار از مواد معدنی مثل پتاسیم، فسفر، منگنز، آهن و روی است. به لطف چنین مینرال‌هایی، جریان خون در بدن بهبود یافته و همچنین به دلیل افزایش هموگلوبین‌ خون ناشی از آهن موجود در عناب، خطر ابتلا به کم خونی نیز کاهش پیدا می‌کند. بنابراین، علاوه بر مزه شیرین و دلچسب، خواص عناب برای فشار خون و کم خونی می‌تواند دلیل دیگری برای گنجاندن این میوه در رژیم غذایی شما باشد.

درمان سرطان

برخی پژوهش‌ها نشان داده اند که بین ترکیبات زیست‌فعال در عناب و کاهش فعالیت رادیکال‌های آزاد و گسترش سلول‌های سرطانی همبستگی مثبتی وجود دارد. عناب خاصیت آنتی‌اکسیدانی قابل توجهی دارد. آنتی اکسیدان‌های موجود در عناب عامل بسیار مؤثری در پیشگیری از سرطان و سایر بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی هستند.

درمان اختلالات خواب

بسیاری از افراد با مشکلات خواب دست و پنجه نرم می‌کنند و به نظر می‌رسد عناب می‌تواند تا حد زیادی این مشکل را حل کند. مصرف عصاره‌ی عناب می‌تواند درمان خانگی مناسبی برای کسانی باشد که با اختلالات خواب دست و پنجه نرم می‌کنند، همانطور که اشاره شد عناب با استرس نیز مبارزه می‌کند و همین موضوع نیز در درمان اختلالات خواب موثر است. عناب حاوی فلاونوئیدی به‌نام اسپینوزین است که با تأثیر بر سروتونین موجب خواب‌آلودگی می‌شود.

اگر میخواهید در مورد خواص سیاه دانه بخوانید کلیک کنید.

تنظیم گردش خون

عناب سرشار از آهن و فسفر است بنابراین در درمان فقر آهن یا کم خونی و رفع علائمی مانند ضعف عضلانی، خستگی، سوءِهاضمه، سرگیجه و اختلال شناختی موثر است. با افزایش آهن و فسفرِ دریافتی از طریق میوه عناب، گردش خون شما بیشتر می‌شود و در نتیجه اکسیژن‌رسانی به اندام‌ها بهتر انجام می‌شود.

پیشگیری از آسیب‌ دیدن کبد

بنا به گزارش سال 2009 مجله سلامت هلندی Ethnopharmacology که به بررسی تاثیر مواد طبیعی بر روی سلامت می‌پردازد، عناب به سبب سرشار بودن از آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند از آسیب‌ دیدن کبد پیشگیری کند. رادیکال‌های آزاد موادی هستند که از طریق مواد سمی، سیگار کشیدن و همچنین قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس، آلاینده‌های هوا و مواد شیمیایی صنعتی در بدن به وجود آمده و یکی از تاثیرات آن‌ها بر روی بدن آسیب دیدن کبد است. آنتی اکسیدان‌ها به نحوی نقطه مقابل رادیکال‌های آزاد به حساب آمده و می‌توانند اثرات منفی آن‌ها را خنثی کنند. از این رو، می‌توان به خواص عناب برای کبد به عنوان منبعی مناسب از آنتی اکسیدان‌ها پی برد.

تقویت استخوان‌ها

با افزایش مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر و آهن که آنها را با مصرف عناب دریافت می‌کنید سلامت و استحکام استخوان هایتان را تضمین می‌کنید. وقتی پا به سن می‌گذارید مشکلاتی نظیر تحلیل و پوکی استخوان گریبان‌گیر شما می‌شود بنابراین اضافه کردن عناب به رژیم غذایی‌تان می‌تواند این روند را کُند کند.

کنترل وزن

خوردن میوه و سبزیجات برای کاهش وزن، زیاد پیشنهاد شده است. عناب را هم می‌توان در فهرست این خوراکی‌ها گنجاند. در واقع یکی از خواص عناب کمک به کنترل وزن است. این میوه با کالری کم،‌ و میزان بالایی از پروتئین و فیبر نیازهای تغذیه‌ای شما را تأمین می‌کند و شما را سیر نگه می‌دارد. در نتیجه بین وعده‌های غذایی اصلی سراغ میان‌وعده و تنقلات نمی‌روید و می‌توانید به رژیم غذایی‌تان پایبند بمانید و به این ترتیب وزن اضافه نمی‌کنید.

بهبود سیستم ایمنی بدن

عناب سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌توانند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند رادیکال‌های آزاد را که عامل بسیاری از امراض و بیماری‌ها هستند خنثی کنند. درواقع این میوه باعث افزایش تولید گلبول‌های سفید می‌شود و همان‌طور که می‌دانید گلبول‌های سفید اولین خط دفاعیِ سیستم ایمنی بدن ما هستند.

بهبود سلامت پوست

عناب همچنین مانع از چین و چروک و جای زخم روی صورت می‌شود و با اکسیژن‌رسانی و افزایش گردش خون، زمینه ساز سلامت پوست می‌شود.

مضرات عناب

عوارض عناب در افراد عادی تقریبا صفر است و معمولا برای بیشتر افراد بی ضرر خواهد بود. با این حال، اگر دارو ضد افسردگی ونلافاکسین یا سایر مهار کننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین-نوراپی نفرین (SSNRIS) را مصرف کنید، باید از عناب خوردن اجتناب کنید، زیرا ممکن است این میوه در عملکرد این داروها اختلال ایجاد نماید.

علاوه براین، شیره عناب ممکن است عملکرد برخی داروهای ضد تشنج مثل فنیتوین، فنوباربیتون و کاربامازپین را تشدید نماید.

با اینکه نمی‌توان از این موارد به عنوان مضرات عناب یاد کرد اما توصیه می‌شود که اگر حتی یکی از داروهایی که به آن‌ها اشاره کردیم را مصرف می‌کند حتما پیش از مصرف عناب با پزشک خود مشورت نمایید.