کد مطلب: 349897

چهارشنبه 24 شهریور 1400 12:46

پرسون گزارش می دهد؛

معرفی بهترین رمان ها برای نوجوانان

به گزارش سایت خبری پرسون، نوجوانی، دوران طلایی آموزش هر انسانی محسوب می‌شود چرا که در این دوران کسب مهارت، خلاقیت و مهم‌تر از همه تخیلات ما شکل می‌گیرد. با بهره‌گیری از تخیل که ضرورت اساسی خلاقیت است دنیایی بزرگ و پهناور در مقابل چشمان نوجوان گشوده می‌شود و او می تواند آزادانه خیال‌پردازی کند. معرفی بهترین رمان‌های نوجوانان در جهت پرورش این حس تخیل است. رمان‌هایی که برای بزرگترها هم می‌توانند جذاب باشند.

ماجراهای تام سایر

ماجراهای تام سایر، اثر مارک توین از رمان‌های کلاسیک تاریخ ادبیات جهان است که بارها به زبان‌های مختلف ترجمه و چاپ شده است. این رمان اثری شایسته درباره‌ی دوران خوش کودکی و شیطنت‌های خاص آن دوران است.

داستان کتاب درباره‌ی تام، پسربچه‌ی بازیگوشی است که بسیار ماجراجو است و این ماجراجویی‌ها همیشه کار دستش می‌دهد. او با خاله‌اش پولی در روستــایی کنار رودخـانه می‌سی‌سی‌پی زندگی می‌کند. دوست صمیمی او هاکلبری ‌فین است. هاک پسر بی‌قیدی است که خانواده مناسبی ندارد. یک شب که آن‌ها در گورستان هستند اتفاق عجیبی می‌افتد که آن‌ها نباید می‌دیدند. از آن لحظه آن‌ها احساس وحشت کردند و قسم خوردند که ماجرا را به کسی نگویند.

مارک توین در مقدمه‌ی این کتاب می‌نویسد: «بیشتر ماجراهایی که در این کتاب ثبت شده‌اند در واقعیت اتفاق افتاده‌اند. یکی دوتا تجربه‌ی شخصی خود من بوده، بقیه ماجراهایی که برای پسرهای همکلاس من رخ داده. شخصیت هاکلبری فین از یک آدم واقعی گرفته شده، تام سایر هم همین‌طور ولی نه از یک نفر. تام ترکیبی از خصوصیات و خلق و خوی سه پسربچه است که من می‌شناختم، در نتیجه از نظر ساخت، شخصیتی چندوجهی‌ست».

این کتاب اولین‌بار توسط انتشارات ویندوس و چاتو در ژوئن ۱۸۷۶ در انگلستان و در دسامبر همان سال درآمریکا به چاپ رسید. در آن زمان بسیار مرسوم بود که نویسندگان آمریکایی (از جمله توین) اثر خود را ابتدا در انگلستان منتشر کنند تا کپی‌رایت انتشار آن در کشورهای مشترک‌المنافع انگلستان را نیز به دست بیاورند. اما چاپ اثر در آمریکا بیش از حد انتظار توین طول کشید و در نتیجه نسخه‌های سرقتی اثر سر از کانادا درآورد.

ماهی سیاه کوچولو

ماهی سیاه کوچولو، یکی دیگر از همان داستان‌هایی است که باید در روزگار نوجوانی خواند. این کتاب نوشته‌ی صمد بهرنگی نویسنده‌ی ایرانی است. او این داستان را در زمستان سال ۱۳۴۶ نوشت و انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آن را در سال ۱۳۴۷ با تصویرگری درخشان فرشید مثقالی منتشر کرد.

قصه‌ی ماهی سیاه کوچولو در مورد ماهی کوچکی است که به عشق دیدن دریا خطر را به جان می‌خرد و سفری دور و دراز را با تجربه‌های متفاوت برای رسیدن به رهایی آغاز می‌کند. این اثر در عین سادگی پر از نکته‌های آموزنده است. این کتاب برگزیده‌ی کودک در سال ۱۳۴۷ شد. همچنین جایزه‌ی ششمین نمایشگاه کتاب کودک در بلون ایتالیا و دیپلم افتخار جایزه‌ی دوسالانه‌ی براتیسلاوای چک‌اسلواکی برای تصویرگری کتاب کودک را در سال ۱۹۶۹ دریافت کرده ‌است.

صمد بهرنگی، متولد ۲ تیر ۱۳۱۸ در تبریز و درگذشته‌ی ۹ شهریور ۱۳۴۷ در رود ارس است. او آموزگار، منتقد اجتماعی، داستان‌نویس، مترجم و پژوهشگر فولکلور آذربایجانی بود.

النور و پارک

نویسنده این رمان راول رینبو است. این رمان ماجرای عشق دو نوجوان به نام‌های النور و پارک است.عشقی که آن‌ها را بزرگ و برای ورود به دنیای بزرگسالی آن‌ها را آماده کرد.
ماجرا از این قرار است که النور دختر ۱۶ ساله چاق و مو قرمزی است که در خانواده فقیر و پر از مشکلات ریز و درشتی بزرگ شده. ناپدری النور از او، خواهر و برادرهایش و همچنین مادرش سو استفاده می‌کند و آن‌ها را اذیت می‌کند. ناپدری همیشه مست النور حتی حریم خصوصی آن‌ها را محترم نمی‌داند و در حمام را هم برداشته. النور برای بیرون رفتن همیشه سعی می‌کند لباس‌هایش را وصله و پینه کند.
وقتی در اولین روز مدرسه وارد سرویس مدرسه شد، همه ی بچه‌ها از این که النور کنار آن‌ها بنشیند، ابا داشتند و مدام او را به خاطر سر و وضعش مسخره می‌کردند.

از طرفی پارک پسری دورگه آمریکایی-کره‌ای است که سر و شکلش بیشتر شبیه مادره کره‌ای‌ اش است تا پدر آمریکاییش. پارک حتی به ورزش مورد علاقه‌ پدرش یعنی تکواندو هم علاقه ندارد. خانواده آن‌ها شاد و پر از عشق است و پارک به جز شرمندگی از سر و شکل آسیایی‌اش مشکل دیگری ندارد.

آشنایی و دوستی النور و پارک باعث می‌شود هر دو نفر بیشتر بتوانند با شرایطشان کنار بیایند و ارزش بیشتری برای زندگی قائل باشند. علاوه بر این هر کدام یاد گرفتند قوی باشند و مشکلاتشان را حل کنند. این کتاب برای خیلی از بچه‌های دبیرستانی مطالب آموزنده‌ای در زمینه خشونت خانگی، عشق، دوست داشتن بدن و مقابله با تمسخرهای دسته جمعی در گروه‌های نوجوانانه دارد.

شازده کوچولو

شازده کوچولو، شاهکار آنتوان دوسنت ‌اگزوپری نویسنده‌ی فرانسوی است که در سال ۱۹۴۳ منتشر شد و تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان شد که بیش از ۲۰۰ میلیون نسخه فروش داشته و به بیش از ۲۸۰ زبان و گویش ترجمه شده است. این کتاب در سال ۱۹۴۳ در نیویورک منتشر شد. همچنان از این کتاب سالی یک میلیون نسخه در جهان به فروش می‌رسد.

آنتوان دوسنت اگزوپری نویسنده و خلبان اهل فرانسه است که در سال ۱۹۰۰ میلادی متولد شد. اگزوپری تا قبل از جنگ جهانی دوم، خلبان تجاری موفقی بود؛ او با آغاز جنگ به نیروی هوایی فرانسه آزاد در شمال آفریقا پیوست. در ماه ژوئیه ۱۹۴۴ هواپیمای او در یک پرواز شناسایی بر فراز دریای مدیترانه ناپدید شد و احتمالا در همان زمان کشته شد.

این داستان که به سبک سوررئالیسم نوشته شده از دیدگاه یک کودک، که از سیارکی به نام ب ۶۱۲ آمده، پرسشگر سؤالات بسیاری از آدم‌ها و کارهایشان است.

سپید دندان

سپید دندان رمانی اثر جک لندن نویسنده‌ای آمریکایی است. این رمان در ابتدا به صورت پاورقی در مجله‌ی آوتینگ در سال ۱۹۰۶ منتشر شد. داستان در جریان تب طلای کلوندایک نوشته شد (به مهاجرت حدود صد هزار جوینده‌ی طلا به منطقه‌ی کلوندایک یوکان گفته می‌شود که بین سال‌های ۱۸۹۶ و ۱۸۹۹ رخ داد. این منطقه در شمال غربی کانادا واقع است.) جک لندن زندگی سگی را که خون گرگی دارد دنبال می‌کند. او در این رمان به مسائل اخلاقی، تقابل وحشی‌گری و تمدن انسانی می‌پردازد. این رمان مکمل رمان دیگر جک لندن به نام آوای وحش است.

جک لندن (Jack London) نویسنده‌ی سوسیالیست آمریکایی بود. کتاب‌های او مانند آوای ‌وحش و گرگ دریا با استقبال خوانندگان روبه‌رو شد. او مدتی را به روزنامه‌فروشی، دریانوردی، کار در کارخانه‌ی کنسروسازی و کارگاه لباس‌شویی پرداخت او از نخستین نویسندگان آمریکا بود که از راه نوشتن به ثروت زیادی دست یافت و در چهل‌سالگی، هنگامی که از راه قلم ثروتمند شده بود، در اثر سکته‌ی قلبی درگذشت.