کد مطلب: 336119

سه شنبه 9 شهریور 1400 22:02

ایرانگردی با پرسون؛

مکان های دیدنی و حیرت آور یزد

به گزارش سایت خبری پرسون، یزد یکی از شهرهای تاریخی ایران است که قدمت جاذبه های آن سبب شده این شهر جزء اولین شهر تاریخی خشتی ایران و دومین شهر تاریخی جهان قرار گیرد. با توجه به فراوانی جاذبه های شهر یزد و بناهای خشتی، این که نام این شهر تاریخی در سازمان یونسکو به ثبت رسیده از آن به عنوان یک شهر بین المللی هم یاد می شود. در ادامه مکان های دیدنی یزد ا که نباید از دست دهید به شما معرفی میکنیم.

مسجد جامع

مسجد جامع یزد یکی از زیباترین و معروف‌ترین جاهای دیدنی یزد است. بهتر است بگویم بدون دیدن این شاهکار معماری با آن کاشی‌های آبی رنگ که آسمان را به زمین کشانده‌اند، سفر شما به یزد کامل نمی‌شود.

این مسجد در سه دوره تاریخی و در طول 100 سال بنا شده است. نخستین سنگ‌ بنای این مسجد در دوره ساسانیان گذاشته شده است. اما بنای فعلی مسجد، گنبد و کاشی کاری‌های آن متعلق به دوره‌های مختلفی از جمله آذری، ایلخانی و تیموری است.

برای دیدن مسجد جامع یزد می‌توانید تا ابتدای میدان ساعت بروید. میدان ساعت که پیاده شوید یک خیابان سنگ فرش را می‌بینید که مستقیم شما را به دل این مسجد آبی می‌رساند. داخل مسجد کاشی‌کاری‌های معروف را می‌بینید که اغلب گردشگران کنار آن‌ها عکس‌های یادگاری گرفته‌اند. این کاشی‌کاری‌ها هم نماد این شهر هستند که یک عکس در کنار آن‌ها مهر دیدار این شهر بر تاریخچه‌های سفر شماست.

قدم زدن در بافت تاریخی یزد را بعد از دیدن مسجد جامع می‌توانید شروع کنید. در امتداد خیابان سنگ فرش، از هر کوچه‌ای می‌توانید وارد بافت تاریخی شوید و قدم در تاریخ بگذارید.

میدان وقت الساعت

از دیگر جاذبه های شهر یزد میدان وقت الساعت است. در این میدان یکی از قدیمی ترین برج های ساعت ایران و جهان قرار دارد و اولین ساعت شهری ایران به شمار می رود. ساخت این برج ساعت به زمان قاجار باز می گردد و طاق و قوس ها، تزیینات آجری و کاشی کاری های منقوش به خطوط آیات و … به آن جلوه ای خاص داده اند. ساخت این برج ساعت توسط ابوبکر یکی از ساعت سازهای ماهر یزدی انجام شده و امروز به عنوان یکی از جاذبه های ارزشمند ایران مطرح است.

این ساعت در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس: استان یزد، شهر یزد، خیابان امام خمینی

مجموعه‌ی امیرچخماق

نماد معماری یزد، میدان امیرچخماق، در قلب شهر واقع شده است. ساختمان سه‌طبقه‌‌‌ی حول میدان با نمای چشمگیر و درخشندگی ایوان‌های زیبایش پس از غروب خورشید، جلوه‌گری می‌کند.

سابقه‌ی این بنا که یکی از بزرگ‌ترین حسینیه‌های کشور و از جاهای دیدنی یزد است، به قرن ۱۵ میلادی برمی‌گردد؛ هرچند طی سال‌ها، چندین بار بازسازی شده است. اطراف میدان چندین بستنی‌فروشی معتبر از شما پذیرایی می‌کنند.

کافه‌های پشت بام، همنشینی با آسمان و بادگیرها

بر خلاف آنچه متداول است، در شهر تاریخی یزد شما می‌توانید سراغ کافه‌ها را از پشت بام‌ها بگیرید. یکی از مهمترین مکان های دیدنی یزد همین کافه ها هستند. در کافه‌های بافت تاریخی آسمان آبی تا چند قدمی شما پایین می‌آید و تا چشم کار می‌کند، خانه خشتی و بادگیر است. اینجا می‌توانید خودتان را مهمان یک فنجان چایی کنید که معمولا با نبات و باقلوا یزدی سرو می‌شود. یکی از زیباترین قاب‌هایی که می‌توانید از یزد در ذهن‌تان ببندید همینجاست. یک آبی بی‌نهایت بر بالای سر و خانه‌های خشتی و بادگیرهای دور و نزدیک جلوی چشمانتان.

باغ دولت آباد

خوب بریم سراغ جاذبه هایی که شهر یزد را جهانی کرده است؛ باغ دولت آباد! این باغ جزء یکی از ۹ باغ ایرانی است که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. عمارت بلند این باغ بلندترین بادگیرهای جهان را دارد و از نظر معماری بسیار ارزشمند است. این باغ یکی از قدیمی ترین باغ های ایرانی است که ۲۶۰ سال قدمت دارد و در وسعت ۶.۴ هکتاری خود، نشانه هایی از بهشت را جای داده است تا بیننده را به دنیایی دیگر ببرد. زمانی وارد این باغ می شوید احساس نمی کنید که در شهر کویری یزد هستید و بوی گل و گیاهان شما را مدهوش خواهند کرد.

ساعات بازدید: ۸:۰۰ تا ۲۱:۰۰

آدرس: استان یزد، شهر یزد، خیابان شهید رجایی

زورخانه‌ی صاحب‌الزمان

این بنای تاریخی پرطرفدار در شمال میدان امیرچخماق قرار دارد. در این زورخانه نه‌تنها می‌توانید حرکات ورزشکاران را تماشا کنید، بلکه می‌توانید از سقاخانه‌ی طبقه‌ی زیرین که متعلق به قرن ۱۵ است دیدن کنید و تأثیر بادگیرهای یزد را در خنک‌کردن فضا از نزدیک لمس کنید.

دخمه

از دیگر مکان‌های شگفت‌انگیز زرتشتی گورستان زرتشتیان است که به دخمه معروف است و فاصله‌ی کمی از شهر دارد. برآمده از کویر باوقار، بنای گنبدی را با دو برج در کناره‌اش، هم‌راستای تپه‌های کویری می‌بینید. تا همین ۶۰ سال پیش بنابر سنت آیین زرتشت، اجساد مردگان در این بنا قرار می‌گرفت تا خوراک کرکس‌ها باشد و به‌تمامی به طبیعت بازگردد! این بنای متروک در میان تپه‌ها که حال‌وهوایی وهم‌آور خلق می‌کند، برای برخی از گردشگران خارجی یادآور خانه‌های مجموعه‌فیلم‌های جنگ‌ ستاره‌ای است.

زندان اسکندر یا مدرسه ضیائیه

زندان اسکندر سالهاست که در فهرست جاذبه های گردشگری یزد قرار دارد. مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر در محله فهادان یزد قرار دارد. در دل کوچه پس کوچه‌های بافت تاریخی یزد که قدم بزنید به این محله می‌رسید. زندان اسکندر در لیست آثار ملی ثبت شده و یادگاری از قرن هفتم است.

در ساخت این مدرسه که بیشتر به زندان اسکندر معروف است فقط از خشت خام استفاده شده و هیچ کاشی‌کاری در آن دیده نمی‌شود. گچ‌بری‌ها و رنگ‌ آبی و لاجوردی روی خشت‌ها از تزئینات این بنا هستند.

به رسم معماری کویری، بنای مدرسه دور تا دور یک حیاط مرکزی قرا گرفته و در وسط آن هم چاهی عمیق وجود دارد که به یک سرداب می‌رسد.

چرا مدرسه ضیائیه را به زندان اسکندر می‌شناسند؟

گفته می‌شود که در زمان حمله اسکندر مقدونی به ایران، او در سر راه خود به ری در محل شهر یزد فعلی این زندان را برای مخالفان ساخته است. در دوره ساسانی به فرمان یزدگرد اول در این محل نخستین خشت‌های شهر یزد گذاشته می‌شود.

بعدها عارف معروف، ضیاءالدین حسین رضی در محل این زندان مدرسه‌ای ساخت که به مدرسه ضیائیه شناخته شد. با این وجود مردم نام این بنا را هنوز به داستان اسکندر گره می‌زنند.

خانه لاری‌ها

یکی از زیباترین جاهای دیدنی یزد که در محله فهادان و در نزدیکی بقعه دوازده امامی و زندان اسکندر قرار دارد، خانه تاریخی لاری‌هاست. یزد خانه‌های تاریخی زیادی دارد که متعلق به تجار و افراد سرشناس دوره قاجار و یادگاری از شکوه معماری آن دوران هستند. خانه لاری‌ها متعلق به یکی از همین افراد سرشناس است که بیش از 270 سال پیش از فارس به یزد آمدند. تا پایان دوره حکومت رضاشاه این خانه همچنان یک خانه اعیان‌نشین بود، اما بعدها متروکه ماند. بعد از آنکه این بنا مدتی هم خانقاه نعمت‌اللهی بود، میراث فرهنگی یزد آن را خریداری و مرمت کرد. حالا درهای این خانه تارخی به عنوان نمادی از معماری باشکوه قاجاری به روی مردم باز است.

قلعه‌ی سریزد

به فاصله‌ی ۴۵ دقیقه از یزد در روستای سریزد بازمانده‌ی قلعه‌ای قرار دارد که یک جاذبه‌ی گردشگری دیگر است. این بنای دفاعی دوره‌ی ساسانیان با دیوار دولایه که در بعضی بخش‌ها ۳ طبقه دارد، به‌شکل عجیبی محفوظ مانده است. قلعه در دوره‌ی صفویه توسعه پیدا کرده اما بخش‌هایی از آن فرو ریخته است. پس از یکی‌دو ساعت گشت‌وگذار در قلعه برای‌تان روشن می‌شود که چرا شهر یزد از نظر تاریخی بی‌رقیب است.

روستای خرانَق

گشت شهر یزد و اطراف آن بدون دیدن روستای خرانق کامل نمی‌شود. این روستا با خانه‌های کاه‌گلی بیش از یک قرن قدمت دارد، اما امروزه تقریبا خالی از سکنه است. البته شاید عده‌ی کمی از اهالی روستا را درحال پرسه‌زنی ببینید. گردشگران آزادند که در گوشه‌وکنار روستا با زیبایی توصیف‌ناپذیرش بگردند. از مسجد قاجاری روستا و قنات باستانی دره‌ی پایین‌دست غافل نشوید.