کد مطلب: 325660

چهارشنبه 30 تیر 1400 10:20

ارائه خدمت دادگستری خراسان رضوی با ۶۰ درصد نیروی قضایی

به گزارش سایت خبری پرسون از خراسان رضوی، محمد کاظم فلاح هروی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با وجود این که هر ساله درصدی به پرونده ها و حجم کار در دادگستری خراسان رضوی اضافه می شود اما از سال‌ها قبل نیروی اداری و قضایی جدید جذب نکرده بودیم تا این که در پی برگزاری آزمون سال ۹۶ در نهایت ۳۷۰ کارمند در سال ۹۸ جذب این اداره شدند.

وی ادامه داد: مطابق چارت سازمانی دادگستری، مجموع نیروی انسانی در این اداره کل باید پنج هزار و ۶۷۱ نفر نیروی اداری باشد که اکنون با کمبود ۵۸ درصدی این مقدار، فقط ۲ هزار و ۳۹۴ نیروی اداری مشغول به خدمت هستند.

معاون قضایی، منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری خراسان رضوی گفت: در حالی که باید نیروی قضایی این اداره هزار و ۳۴۰ قاضی باشد تا کارها طبق روال عادی انجام شود اما این عدد اکنون ۸۰۳ قاضی است یعنی در بخش نیروی قضایی با کمبود ۴۰ درصدی نیرو مواجه هستیم.

فلاح هروی به شیوع ویروس کرونا نیز اشاره کرد و افزود: علاوه بر کمبودهای یاد شده اکنون بخشی از نیروی کار ما نیز به دلیل داشتن بیماری زمینه ای امکان حضور در محل کار را ندارند و از طرفی امکان ارائه خدمات به شکل دورکاری نیز برای آنان مقدور نیست.

وی ادامه داد: طی ۲ سال گذشته ۲ همکار قضایی و یک همکار اداری ما به دلیل ابتلا به کرونا فوت کرده اند و یکی از همکاران دیگر نیز به دلیل کرونا حدود یک سال در بستر بیماری قرار گرفت و در نهایت از کار افتاده شد.

او اضافه کرد: با تدابیر رییس کل دادگستری خراسان رضوی و با هدف برزمین نماندن امور قضایی فعالیت دورکاری در مجموعه در دستور کار قرار گرفته و فعالیت همکاران با کمترین تعطیلی و مرخصی همراه بوده است و همین موضوع باعث فشار مضاعف بر همکاران ما شده است.

اخراج ۱۰ کارمند دادگستری خراسان رضوی به دلیل تخلف

معاون قضایی، منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری خراسان رضوی گفت: کارکنان دادگستری از سالم ترین کارکنان در سیستم اداری هستند و مردم نیز به هیچ وجه انتظار تخلف از این قشررا ندارند بنابراین بیان نتایج بازرسی ها و کشف کمترین تخلفات در این نهاد با انعکاس گسترده مواجه می شود.

فلاح هروی افزود: با وجود خدمت صادقانه بیشتر قضات و کارکنان در دادگستری خراسان رضوی اما به صورت محدود از میان حدود سه هزار و ۲۰۰ نیروی این اداره کل طی ۱۶ ماه گذشته هفت کارمند اداری و سه نیروی قضایی به دلیل تخلفات در این مجموعه انفصال از خدمت، تعلیق و یا اخراج شده اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در همه ۳۳ شهرستان از جمله شهرستانهای تازه تاسیس ادارات دادگستری راه اندازی شده است و در برخی از بخش‌ها که دارای مراجعه و پرونده قضایی بیشتر هستند دادگاه بخش نیز راه اندازی شده است و دراین دادگاه ها همه نیازهای قضایی مردم پاسخ داده می شود.

او اضافه کرد: برای حل مشکل تامین نیروی انسانی دادگستری خراسان رضوی لازم است بحث مالی همکاران اداری و قضایی مورد رسیدگی قرار بگیرد و امیدواریم در دولت جدید به این موضوع توجه شود.

منبع:ایرنا