کد مطلب: 325103

دوشنبه 28 تیر 1400 10:29

آشپزخانه پرسون

کشک بادمجان مجلسی

به گزارش سایت خبری پرسون، خوب است بدانید که کشک بادمجان نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای همسایه مانند آذربایجان و ترکیه طرفدار دارد. این غذا هم می‌تواند به عنوان یک وعده اصلی و هم به صورت پیش غذا سرو شود. روش‌های متنوعی برای تهیه این غذا وجود دارد. در این مطلب به آموزش این غذای شگفت انگیز و پر‌خاصیت پرداخته شده است.

نکات مهم در طرز تهیه کشک بادمجان

بسیاری از ما به علت اینکه بادمجان سرخ‌شده دارای مقدار بسیار زیادی روغن است؛ دور این غذا را خط کشیده‌ایم! اما ما برای شما پیشنهادی داریم که این غذا را بتوانید میل کنید. برای حل این مشکل به شما توصیه می‌کنیم از بادمجان کبابی و یا بادمجان آب‌پز به‌همراه کشک استفاده کنید.

بادمجان کبابی

حتما می‌دانید که طبع کشک سرد است؛ به همین دلیل در طب سنتی توصیه می‌شود که گردو به این غذا اضافه کنید تا علاوه بر خوشمزه‌شدن غذا، طبع آن را نیز گرم کند. البته برای اینکه خوردن آن ساده باشد، معمولا گردو آسیاب شده را به کشک بادمجان اضافه می‌کنند.

تزئین کشک

کدام بادمجان را انتخاب کنیم؟

انتخاب صحیح بادمجان در خوشمزه‌شدن غذا نقش بسیار مهمی دارد. توصیه بسیاری از قدیمی‌ها این است که بادمجان شیرین را برای تهیه کشک بادمجان استفاده کنید. اما کدام بادمجان شیرین است؟ اگر رنگ بادمجان یکدست بنفش و پوست آن هم کاملا براق باشد و بعد از فشار دادن سفت نباشد بهترین انتخاب برای کشک بادمجان خواهد بود.

مواد لازم

بادمجان ۵ عدد

کشک پاستوریزه نصف پیمانه

نعنا خشک ۳ قاشق غذاخوری

روغن به‌مقدار لازم

پیاز بزرگ یک عدد

سیر ۲ حبه

مغز گردوی آسیاب شده یک سوم پیمانه

نمک به مقدار لازم

مرحله اول

کشک بادمجان هم مانند میرزاقاسمی از آن خوراک‌های پرطرفداری است که می‌توانید به راحتی با بادمجان خرد یا له شده در خانه به عنوان میان‌وعده، وعده‌اصلی یا حتی افطاری ساده تهیه کنید.

برای تهیه این غذای خوشمزه بعد از آن که بادمجان‌ها را خوب شستید، آن‌ها را پوست بگیرید سپس به صورت طولی از وسط نصف کنید.

مرحله دوم

برای آن که تلخی بادمجان از بین برود بعد از خرد کردن، آن‌ها را بشویید و روی آن‌ها کمی نمک بپاشید و به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید. سپس آن‌ها را خشک کنید و در مقدار کمی روغن سرخ کنید، بعد از سرخ شدن با استفاده از کاغذ روغن‌گیر، چربی اضافه آن را بگیرید. شما همچنین می‌توانید برای تهیه این خوراک خوشمزه از بادمجان کبابی نیز استفاده کنید.

مرحله سوم

نعنای خشک را ۱۰‌دقیقه در آب قرار دهید تا خیس بخورد، سپس آن را درون مقداری روغن با حرارت ملایم تفت دهید. یک قاشق از نعنا را برای تزئین روی کشک بادمجان جدا کنید و کنار بگذارید. دقت داشته باشید که نعنا به سرعت تلخ می‌شود پس فقط کمی از آن را تفت دهید تا گرم شود. پیازها را به صورت خلالی خرد‌کنید و در مقدار کمی روغن سرخ کنید.

مرحله چهارم

هنگامی که پیاز شروع به سرخ شدن کرد، سیر رنده شده یا خرد شده را به آن اضافه کنید و حدود یک دقیقه تفت بدهید تا طلایی شود. بادمجان‌ها را به مخلوط پیاز و سیر اضافه کرده و با حرارت ملایم تفت دادن را ادامه دهید. در همین حین با یک قاشق‌چوبی یا گوشت‌کوب بادمجان‌ها را له کنید.

مرحله پنجم

نعنا داغ و گردو آسیاب‌شده را نیز به این ترکیب اضافه کنید. کشک را با یک چهارم لیوان آب‌سرد مخلوط کرده، درون ترکیب بادمجان و پیاز بریزید و کمی تفت دهید تا آب اضافی آن بخار شود. کشک بادمجان شما حاضر است آن را به ظرف سرو منتقل کنید و با پیاز داغ، نعنا داغ، کشک و گردو تزئین کنید. نوش جان!