کد مطلب: 324920

یکشنبه 3 مرداد 1400 08:10

پرونده ویژه پرسون؛ تصورات جنسی در کمین کودکان/ بخش هشتم

ایمانی: اعتماد بیش از حد به اقوام را کنار بگذارید/ برای محافظت از کودکان با هر خانواده‌ای معاشرت نکنید

محسن ایمانی، روانشناس در گفت‌ و‌ گو با خبرنگارسایت خبری پرسون، بیان کرد: برای این که کودکان مورد سوءاستفاده جنسی قرار نگیرند؛ والدین باید از آنها مراقبت کنند. برای مثال کودکان را برای خرید کردن نزد هر شخص و یا هر مکانی نفرستند و یا کودک را با نوجوانانی که به ویژه سوابق بدی از آنها نقل شده؛ تنها نگذارند؛ در مهمانی‌ها در اتاقی که بچه‌ها در آن حضور دارند، باز و زیر نظر والدین باشد تا در آینده بچه‌ها از بی‌توجهی پدر و مادر خود گلایه نکنند.

ایمانی بیان کرد: خانواده‌ها نباید نسبت به اقوام خود اطمینان بیش از حد داشته باشند؛ زیرا برخی آسیب‌ها و مشکلات برای کودکان به دلیل عدم کنترل از طریق افراد نزدیک ایجاد می‌شود. والدین باید به صورت ویژه رفتار افرادی از فامیل را که مشکلات اخلاقی دارند را در نظر داشته باشند.

وی افزود: معمولا زمانی که دو کودک در یک رده سنی با یکدیگر بازی می‌کنند؛ مشکلی ایجاد نمی‌شود؛ اما اگر یک کودک با نوجوانی که به درک غریزی و جنسی رسیده است در یک فضای خلوتی قرار می‌گیرد؛ احتمال سوءاستفاده نیز بیشتر می‌شود.

این روانشناس ادامه داد: در برخی مواقع قبل از شرایط کرونایی، در مهمانی‌های شلوغ که شب را نیز مهمانان در خانه میزبان می‌ماندند؛ خانواده‌ها بدون توجه بستر خواب بچه‌ها را در کنار هم قرار داده و به گونه‌ای زمینه را برای آسیب‌پذیری کودک فراهم می‌کنند. خانواده‌ها در خانه‌هایی که احساس خطر می‌کنند؛ نباید اقامت طولانی داشته باشند.

ایمانی تصریح کرد: نیاز نیست بچه‌ها همراه والدین خود به خانه تمام اقوام مراجعه کنند؛ زمانی که احتمال خطر برای فرزندان وجود دارد؛ نباید بچه‌ها را به خانه ای برد که مشکلی برای آنها ایجاد شود. ضمن این که در مهمانی‌ها نیز کودکان باید احساس کنند که والدین مراقب و متوجه رفتار آنها هستند.

وی گفت: باید به کودکان آموزش داده شود که هر نوع مشکلی را به والدین انتقال دهند. زیرا گاهی بحث زورگویی‌های جنسی و تهدید مطرح می‌شود و کودک به دلیل ترس مجبور به سکوت و یا دادن حق سکوت برای جلوگیری از افشای یک موضوع می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: بچه‌ها باید در خانه‌هایی که فضای امنی دارند، حضور داشته باشند؛ زیرا در برخی خانواده‌ها بدآموزی‌های جنسی، پوشش و یا رفتارهای نامناسب در جریان است.

ایمانی با تأکید بر این که کودکان گاهی از سوی افراد بسیار نزدیک و مورد اعتماد مانند پدر و یا پدرخوانده مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند؛ گفت: در این موارد نقش مراقبتی مادران اهمیت بسیاری دارد.

این روانشناس در پایان گفت: هر زمان که امکان خطر و آسیب بیشتری وجود دارد؛ باید مراقبت از کودکان نیز تشدید شود.